Drop-down meny

Drop-down meny

Innleggav Moliten » ons 08.10.2014 9:52

Hvordan lager jeg en dropdown meny?
Det skal fungere slk at når jeg velger én ting, så skal det samtidig autofylles i tre andre rubrikker.

Type Drop-downmenyen lar meg velge mellom toyota, bmv, DBS, segway, og hummel
Om du velger feks topyta, så skl det automatisk i neste kolonne komme farge RØD, vekt 1240, årsmodell 2011
bmv, farge hvit, vekt 1328, årsmodell 2014
osv osv.

Jeg skal lage mange slike tabeller, så jeg må legge inn parameterene i ett ark og alle tabellene må hente dataene sine derfra.

Noen som kan hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav yage » ons 08.10.2014 14:28

Hvor skal denne menyen være? Er det en nettside du driver å lager eller snakker vi tesktbehandling? Tror det er viktig å informere om dette hvis noen skal klare å svare på dette ;)
medlem i 165 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav Moliten » ons 08.10.2014 15:56

Beklager. Neida jeg driver ikke nettside. (ikke med dette temaet i allefall)
Jeg jobber i Numbers og skal føre inn masse hver eneste dag og istedefor å føre inn de samme dataene hele tiden, så ønsker jeg en drop-down meny der alle tilhørende data for f.eks Toyota automatisk blir oppført når jeg velger Toyota.

Jeg ønsker å liste opp alt som skal i drop-down-menyen på et eget ark og at jeg deretter automatisk kan opprette et nytt ark/tabell for dagen i dag (hver dag) og at alle dataene autoatisk kommer over dit.

Jeg har funnet dette http://help.apple.com/numbers/mac/3.2.2/#/tan2a2aa073d
men det så jeg ikke at jeg kunne bruke med autofyllinger.

Jeg blir så lykkelig om noen kan hjelpe meg. :-*

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav iKarlsen » tor 09.10.2014 0:25

Jeg kjenner ikke Numbers, men i Excel kan du bruke en funksjon som kalles VLOOKUP for å fylle ut info automatisk. Denne funksjonen henter verdier i gitte celler basert på info i en annen celle. Ta et lite googlesøk om du får det til i Numbers.

Når det gjelder Dropdown så finnes dette i Excel under Validation, så ta et lite googlesøk å se om du finner noe tilsvarende for Numbers.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav Moliten » tor 09.10.2014 11:40

Takk. :-D Det skal jeg forsøke.
Men om noen har "oppskriften" klar her så jeg kan kopiere rett inn, er jeg glad for det også :-D

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav iKarlsen » tor 09.10.2014 22:59

Send meg en PM med mailen din så kan jeg sende deg en numbers-fil som gjør dette

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav Moliten » fre 10.10.2014 10:33

Jeg tror jeg har klart å sende en PM. Om ikke kan du sende en PM til meg :-)

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav iKarlsen » søn 12.10.2014 12:55

Har ikke fått noe PM. Men forsøk dette:
Hvis du har norsk bruker du FINN.RAD, har du engelsk bruker du VLOOKUP
=FINN.RAD($A2;Data::Tabell 1::$A$2:$D$10;2;FALSE)
Denne sjekker verdien i A2 (BMW) opp i mot en tabell i et annet ark, Data A2:D10, og outputter det som står i kolonne 2 i tabellen, farge.

På neste kolonne (vekt) bruker du samme formel, men endrer fra 2 til 3 for å outputte neste kolonne i tabellen.
=FINN.RAD($A2;Data::Tabell 1::$A$2:$D$10;3;FALSE)

Skjønner du ikke så er det mye om dette på google, både hvordan funksjonen virker og hvorfor det er $-tegn enkelte steder.

Hva gjelder dropdown så er det litt mer tungvindt i Numbers enn i Excel. I allefall slik jeg forstår, så må man definere alle verdiene i hver enkelt celle. Uansett, merk en celle, klikk på Format -> Celle -> Lokalmeny(norsk)/Pup-Up(Engelsk) og legg til verdier (BMW,Audi, etc) på +-tegnet

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Drop-down meny

Innleggav Moliten » søn 12.10.2014 14:17

Hei Takk for svar. Du kan også sende en mail til meg på
bueno.casa.murcia@gmail.com

Brukerens avatar
medlem i 129 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]