Problemer med Yosemite

Problemer med Yosemite

Innleggav monica1970 » man 27.10.2014 3:37

Hadde jeg vist på forhånd problemer Yosemite gir, skulle man aldri innstallert det inn.
1. Finder bruker endel tid å lte etter dokumenter ved søk
2. Programmene som Keynote, Page og Text edit kan plutselig avslutte under jobb.
3. Bilder ved forhåndsvisning kan fryse seg fast.
4. Microsoft produkter som excel og word ikke komfortabel med systemet. Enten så fryser det fast under jobb ellers avsluttes uten videre.
5. Sangene på itunes følger ikke alltid rekkefølgen. Kjører man miks og at spilleren velger selv hva sanger man spiller, så kommer ikke tracklisten på riktig artist. Spiller jeg Deep Purple, så kan det plutselig komme opp Anne Nørdsti som tittel. Alle titler og sang og artist er riktig.
6. Netttleseren Safari er ikke balanse. Enten så fryser den eller spinner badeballen.
7. Under leting av dokumenter, spinner badeballen over 5 minutter.
8. icloud skyen fungerer heller ikke som den skal. (Har over 70 arb.dokumenter), og de vises på to av 5 mac maskiner jeg har. På ipad Air vises ingen av de. Enda om jeg har samme icloudkonto. Leste at denne skal synke mot alle enheter, men det stemmer ikke. Hvis det skulle være riktig, så skal jo icloud synke mot alle de 5 enhetene og ipad air.
9. Andre programmer som Opera, Thunderbirds og Firefox er endel tregere etter ha innstallert Yosemite.
Og til slutt så er jeg 30% fornøyd så langt. Og ikke er jeg tilfreds med utessende. Noen som vet å innstallere fra starten. Har imac fra 2013, og skal tro om det er mulig innstall fra start. Slik jeg har systemet imacen var levert med i 2013.
Hilsen en oppgitt macfan, som skulle ha vært smart nok ikke ha lagt inn Yosemite ! =-O
medlem i 226 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Dorkfish » man 27.10.2014 8:43

Håper du kan sende inn dine erfaringer til Apple feedback, så de kan få tilbakemeldingene dine. Da kan de ordne dette til neste versjon.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Lost » man 27.10.2014 10:26

Pussig, jeg har også iMac 2013 hvor alt går som ei kule med Yosemite. Personlig liker jeg det nye utseende veldig godt, men det er en smakssak...
medlem i 216 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav robthefob » man 27.10.2014 10:39

Håper det kommer mere positive tilbakemeldinger om Yosemite snart.
Jeg venter iallefall en stund til før jeg oppdaterer.
medlem i 153 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Helge Hafstad » man 27.10.2014 10:41

Det kunne vært interessant å vite nøyaktig hvilken modell du har, hvor mye minne, størrelse på harddisken og ledig plass. I tillegg om du har reparert diskrettigheter med Diskverktøy. Ville også anbefalt deg å slette PRAM, dette gjør du ved å holde tastene alt-cmd-P-R nede kort etter start/omstart og holde dem nede inntil oppstartlyd har kommet 2 ganger ekstra.

Har selv brukt Yosemite siden beta 1 og klart det har vært noen problemer, men bare småtterier etter min vurdering. Vil også anbefale deg å sjekke at du har siste oppdateringer for programmene du bruker.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav monica1970 » man 27.10.2014 11:25

Jeg har den siste imac modellen fra 2013. Alle programmer blir oppdatert, rep av diskrettigheter blir rep. en gang i måneden. Det siste du skrev har vært prøvd ut.
Et annet moment, når jeg skal se nett tv, vg, dagbladet eller tv2, hender det at bildet blir plutselig uklart mens filmen eller serien avspilles. Etter 5-10 minutter så blir det klart og fint igjen.
Skulle jeg ha ramset opp alle feilene ved Yosemite så har det blitt et dokument på over 40 sider.
Dessverre krever jobben jeg har at vi må ha våre maskiner oppdatert med nyeste operativsystem og nye programmer.
På private plan kjører jeg 10.6 og den fungerer som ei kule. Og behovet er ikke så viktig ha private maskinen oppdatert. Og den har jeg hatt siden 2006, og har ikke en dagsdato hatt noe fusk med.
Dess mer jo nyere versjoner det er på disse programmene, virker på meg at de er 80 % ustabile. Den private maskina har det aldri vært noe trøbbel med programmene. Både Microsoft programmer, samt Ilife pakken fungerer fullt ut. Aldri noe frysning eller plutselig stopp ,dvs ingen av programmene slåes av automatisk av seg selv.
medlem i 226 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Helge Hafstad » man 27.10.2014 12:05

Et annet moment, når jeg skal se nett tv, vg, dagbladet eller tv2, hender det at bildet blir plutselig uklart mens filmen eller serien avspilles. Etter 5-10 minutter så blir det klart og fint igjen.


Dette virker mer som å ha å gjøre med nett-leverandøren din.

Lite minne på maskinen og lite ledig plass på disken kan føre til mye «badeball». Det kommer selvsagt også an på hvor mange og hvilke programmer du har oppe samtidig. Hvis du kun har 4 GB minne så ville jeg oppgradert til mer. 21" fra 2013 har 2 sloter og kan oppgraderes til 16 GB, 27" har 4 sloter og max minne er 32 GB.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav T.B.Hansen » man 27.10.2014 13:51

Problemer som dette skyldes gjerne annen programvare — spesielt systemtillegg — som ikke er fullt kompatible med den OS-versjonen du bruker. Programvare som endrer funksjoner i Finder er spesielt kritiske — slikt vil alltid, før eller senere, gi problemer.

Sjekk Programmer-mappen, nederste rad i Systemvalg, og ikonene i menylinjen øverst på skjermen. Oppdater alt som kan oppdateres, og avinstaller/slett alt som ikke kan oppdateres.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Mari3us » man 27.10.2014 15:47

Har en mid 2013 Macbook air 13" med i7 og 8gb ram. Irriterer meg noe helt hinsides at multitouch-gestures har blitt veldig laggete! Dere vet, fingre fingre opp for å se alle åpne vinduer osv. På Mavericks kjørte dette knirkefritt, man burde vel forvente at dette også burde gå knirkefritt på Yosemite når maskinen er oppgradert fra fabrikk og bare 1 år gammel.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Peter Ross » man 27.10.2014 16:03

Min iMac 27" (mid 2010) med i7, 16Gb memory og ATI Radeon HD 5750 har store problemer med grafikkhåndtering samt fryseproblemet som ble beskrevet tidligere.
Samme problemer opplever jeg mens jeg bruker min MacAir 2012.

Særlig det å komme ut av dvalemodus skaper problemer. Først ser man en del grafiske artifacts som rosa, blå og grønne pixels (noe man kan "viske bort" med Firefox vinduet men så sier det stopp og hele systemet fryser. Bare svenskeknappen som hjelper.

Et annet problem er videoredigering - leverandøren forsikrer at systemet er Yosemite kompatibelt. Problemet er utrolig dårlig frame rate, artifacts etc. (etter en rebot kan det gå tålelig bra en stund)

Det er første gangen at jeg opplever at en oppgradering av OSX er så problematisk at jeg vurderer faktisk å gå tilbake til Maverick. Det er den fjerde macken som jeg bruker og aldri har jeg opplevd trøbbel som nå.

Jeg kan leve med at oppstart av noen programmer tar langt tid - du kan slå av en del av spotlight søkekriterier og da går det raskere. Jeg kan leve med en del (unødvendige) rariteter som Yosemite introduserte. Men grafikkcrash er ikke å leve med.
P.S. det ble sendt nå 3 crash reports fra mine 2 maskiner som begge lider av den samme sykdommen.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav T.B.Hansen » man 27.10.2014 21:45

Jeg gjentar:

Slike problemer skyldes nasten garantert at dere har installert programvare eller systemtillegg som ikke lenger virker med OS 10.10.

Bruk en halvtime på å rydde opp, og problemene forsvinner.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav monica1970 » tir 28.10.2014 7:28

Har en ny maskin fra 2014, og den kjører Yosemite. Der er det også en annen problem som dukker opp. Den samsvarer ikke med Ilife. Iphoto kan plutselig fryse seg fast, eller får melding som; Programmet avsluttet uventet. Og eneste muligheten er å tvinge avslutning. Og da fungerer det fint igjen. Det kan plutselig fryse uten en aner om det på forhånd. Men når jeg bruker de nevnte på den gamle Imac fra 2006 så funker alt som ei kule. Og heldigvis har jeg alt lagret på sky tjeneste. Så det er ingen problem med.
De gamle maskinene virker mer robuste og stabile enn de nye etter ha innstallert Yosemite. Har man en maskin som har de spesifik. som Yosemite krever, og imac fra 2014 så skal det reelt sett ikke være problem.
medlem i 226 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Lost » tir 28.10.2014 8:35

Tror T.B.Hansen har rett i det han skriver, folk laster ned alt for mye tull ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Mari3us » tir 28.10.2014 8:52

Vel, jeg har ingen andre programtillegg enn de vanlige. Fjernet Flash til og med. Jeg er ikke helt grønn på Mac, men dette er på grensen til provoserende.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Problemer med Yosemite

Innleggav Peter Ross » tir 28.10.2014 12:03

Helt enig med Mari3us. Jeg rensket opp min MacAir - bare OS igjen - fryseproblemet etter dvale er der fortsatt.

Her er HW kompatibilitetsliste for dere som lurer på om deres mac er supportert:
    iMac (Mid-2007 or later)
    MacBook (13-inch Aluminum, Late 2008), (13-inch, Early 2009 or later)
    MacBook Pro (13-inch, Mid-2009 or later), (15-inch, Mid/Late 2007 or later), (17-inch, Late 2007 or later)
    MacBook Air (Late 2008 or later)
    Mac Mini (Early 2009 or later)
    Mac Pro (Early 2008 or later)
    Xserve (Early 2009)

Og her kan dere finne ut om deres applikasjon er Yosemite kompatibel:
http://roaringapps.com/apps?index=a

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron