Fjerne trojanprogramvare

Fjerne trojanprogramvare

Innleggav iTouch » fre 23.01.2015 8:54

Hei!

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg spør om her, som ivrig macbruker på det tolvte året har jeg selv aldri opplevd å installere noe jeg ikke skulle installere på mine macer, men jeg er stadig den foretrukne mac-guru når venner og bekjente trenger hjelp.

Denne forespørselen må jeg forøvrig "spørre en venn" på, for her har jeg faktisk ikke peiling på hva brukeren har gjort:

Jeg har fått noe virus skitt på mac'en som jeg ikke klarer å bli kvitt. Vet ikke hvordan selvfølgelig, men det skjedde helt plutselig i kveld og plutselig popper det opp alt mulig. Jeg har fått en ny søkemotor i tillegg til Google som heter Search og et noe annet som heter Offers4U. Det åpnes sider i ett kjør, Mac keeper er veldig ivrig, i tilegg til spill og film sider. Jeg har nullstilt Safari, og kjørt AVG anti virus. Det fant noen filer - Trojan - men de var gamle fra Frostwire. Macen oppfører seg helt merkelig både når jeg stenger og starter maskinen. Hva gjør jeg?


Tips tas imot med stor takk :-)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Fjerne trojanprogramvare

Innleggav Macca » fre 23.01.2015 12:37

Prøv AdwareMedic fra The Safe Mac: http://www.adwaremedic.com/index.php

Jeg har ikke prøvd denne, men har brukt forløperen Adware Removal Tool fra samme utvikler med stort hell på flere av mine skjødesløse venners maskiner.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Fjerne trojanprogramvare

Innleggav Morse » fre 23.01.2015 17:45

Søk etter alle filer som heter noe med »zeobit» og «genieo». Få dem vekk. Finner du en mappe i programmmappa di som heter Mac install, og det ligger noe i den som heter noe med «search» – få den vekk. Adwaremedic har forresten nettopp blitt oppdatert – anbefales!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron