Problemer med bruk av Airplay og nettsurf samtidig

Problemer med bruk av Airplay og nettsurf samtidig

Innleggav 1976anders » søn 25.01.2015 12:28

Heisan,

vi har en liten utfordring med kombinasjonen airplay-streaming og surf på samme tid.

Vi opplever at airplay-streamingen "kutter" noen sekunder når vi surfer på nett samtidlig.

Eksempel: sende e-post = kutt i noen sekunder. Åpne ny side på nett = kutt i et par sekunder.

Utstyr brukt når problemet oppstår. iPhone 4s, Sony reciver med innebygget airplay. MBP Pro.

Vi er koblet på samme trådløse nett (airport extreme 2,4ghz).

Noen som har erfaring med problemet, og vet hvordan vi kan komme oss rundt det?
medlem i 160 måneder
 

Re: Problemer med bruk av Airplay og nettsurf samtidig

Innleggav thoska » man 26.01.2015 12:36

Jeg har min ATV og streamingenhet (macbook pro/ipad/iphone) alltid koblet å 5Ghz nettet når det streames... For det meste streamer jeg fra macbook´en og da resterende enheter er på 2.4Ghz-nett...ikke noe problemer hos meg...

Har du ikke 5Ghz nett anbefaler jeg å aktivere det/sette det opp på trådløsrouteren.

Lykke til :-)
medlem i 181 måneder
 

Re: Problemer med bruk av Airplay og nettsurf samtidig

Innleggav T.B.Hansen » tir 27.01.2015 18:25

Det er flere tråder på forumet om forstyrrelser på trådløst nett, og hvordan man unngår det. Stikkord: Sette nettverket til en kanal som ikke blir brukt av naboer, begrense bruken av andre trådløse systemer og i alle fall holde annet trådløst utstyr unna router og annet nettverksutstyr, plassere nettverksutstyret slik at signalet ikke forstyrres av mikrobølgeovner, antennekabler, elektriske installasjoner, tykke murvegger eller andre bygningsmessige forhold.

5GHz-nettverk er mindre utsatt for forstyrrelser enn 2,4GHz-nettverk, da de fleste andre trådløse systemer bruker 2,4GHz. Men 5GHz kan til gjengjeld ha større problemer med tykke murer o.l.

Moderne trådløse nettverk har så stor kapasitet, at det ikke er noe problem å streame til Apple TV samtidig som man er på Internett. Problemet ligger i fortstyrrelser utenfra, som beskrevet over. Det er bare det at slike forstyrrelser merkes bedre ved streaming.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Problemer med bruk av Airplay og nettsurf samtidig

Innleggav 1976anders » ons 04.02.2015 15:09

T.B.Hansen skrev:Det er flere tråder på forumet om forstyrrelser på trådløst nett, og hvordan man unngår det. Stikkord: Sette nettverket til en kanal som ikke blir brukt av naboer, begrense bruken av andre trådløse systemer og i alle fall holde annet trådløst utstyr unna router og annet nettverksutstyr, plassere nettverksutstyret slik at signalet ikke forstyrres av mikrobølgeovner, antennekabler, elektriske installasjoner, tykke murvegger eller andre bygningsmessige forhold.

5GHz-nettverk er mindre utsatt for forstyrrelser enn 2,4GHz-nettverk, da de fleste andre trådløse systemer bruker 2,4GHz. Men 5GHz kan til gjengjeld ha større problemer med tykke murer o.l.

Moderne trådløse nettverk har så stor kapasitet, at det ikke er noe problem å streame til Apple TV samtidig som man er på Internett. Problemet ligger i fortstyrrelser utenfra, som beskrevet over. Det er bare det at slike forstyrrelser merkes bedre ved streaming.


Hei, og takk for svar.

Har nok lest det meste i dette forumet om mulige kilder til forstyrrelser, og har gjort flere tiltak for å isolere routeren min. Har også scannet hele nabolaget, og valgt frekvenser som ingen andre har. Sistnevnte tiltak syns jeg er noe underlig, da jeg skulle forvente at Apple automatikk skulle være smart nok til å velge det beste nettverket.

Jeg har også satt opp routeren med 5Ghz, og dette gav ingen merkbar endring på utfallene. Jeg har brukt frekvensen tidligere også, men syns vel ikke den gir rekkevidde, ei heller stabiliteten jeg forventer.

Flere råd mottas med takk :)
medlem i 160 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]