Bilder, Gjør om sort/hvit bildene

Bilder, Gjør om sort/hvit bildene

Innleggav srtorp » søn 21.06.2015 21:16

Finner ingen annen info så jeg prøver her.
Tar en del sort/hvit bilder, men veldig iriterende at Bilder gjør de om til fargebilder når du laster dem inn.
Er det en innstilling jeg kan gjøre om eller ligger det inni programmet.
Kan selfølgelig gjøre de til sort/hvit i bilder, men mister litt oversikten hvis det mange bilder som blir lagt inn sammtidig.
medlem i 140 måneder
 

Re: Bilder, Gjør om sort/hvit bildene

Innleggav Tarkus » søn 21.06.2015 22:13

Hvilket format er bildene du importerer? Kamera/modell hjelper kanskje også å vite, dersom RAW-algoritmen er litt for ny til å være godt implementert i Bilder.

Jeg tar masse s/h-bilder (med Fujifilm X-kameraer), og det er da ingen som blir konvertert til farge ved import....?

Tar du bilder i RAW lagres ALL informasjon, også farge-informasjonen, og det kan hende det er der det skjer noe under importen. Jeg tror gamle iPhoto laget .jpg-bilder av RAW-bildene for forhåndsvisningen - det kan hende det er noe sånt som skjer og at den ikke oppfatter at det er s/h.

Post litt mere info, evt prøv å se hva som skjer dersom du lagrer som jpg i kameraet, da skal all farge-informasjon være borte før import

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Bilder, Gjør om sort/hvit bildene

Innleggav srtorp » søn 21.06.2015 22:32

Hei og takk for svar,
Ja jeg skyter i raw, prøvde nå kjapt et bilde i jpg og da forble det S/H.
Jeg bruker et Sony A7II.
medlem i 140 måneder
 

Re: Bilder, Gjør om sort/hvit bildene

Innleggav Tarkus » man 22.06.2015 1:35

Jeg fant ikke kameraet ditt på denne listen:

https://support.apple.com/en-us/HT201071

(Sjekk gjerne selv, det er en del rare modellbetegnelser jeg ikke kjenner til)

Det er nok forklaringen. Smør deg med tålmodighet, eller sjekk rundt på noen Sony-forum etter workarounds - evt skift til Lightroom som har RAW-støtte for kameraet ditt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]