Flash eller ikke?

Flash eller ikke?

Innleggav ameja » ons 15.07.2015 19:51

Hei folkens!

Jeg må innrømme at jeg ikke har hatt et særlig gjennomtenkt forhold til Flash Player - bortsett fra at jeg har sørget for alltid å ha oppdaterte versjoner. Nå kommer det imidlertid en god del krisemeldinger og råd i media om å avinstallere Flash Player inntil de siste luseplager er helt "fikset".

Spørmål: Hvor merker jeg først og fremst at jeg ikke har Flash Player installert? Og finnes det andre løsninger for likevel å få vist det som en mangel på Flash Player eventuelt forhindrer?

Takker for inspill! :)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav Valotunk » ons 15.07.2015 20:03

Du oppdager det først og fremst at du ikke får spilt Farmville på Facebook.

Og at du slipper enkelte plagsomme reklamer på diverse nettsider.
medlem i 198 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav ameja » ons 15.07.2015 20:11

Jepp, og at jeg ikke får spilt en "viralvideo" på expressen.se merket jeg nettopp - kanskje ikke det verste som kan skje et internettsurfende menneske det da ;)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav Valotunk » ons 15.07.2015 20:15

Shit happens ;)

Da er det på tide at expressen.se våkner og innser at vi er i 2015 8-)
medlem i 198 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav ameja » tor 16.07.2015 13:09

Ikke sant :-D

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav Tarkus » tor 16.07.2015 13:44

Noenlunde oppegående sider med flash-innhold sørger for at innholdet også vises i nettlesere uten Flash installert, og oppgraderer koden med html5, CSS eller annet. De som enda ikke har gjort det - og det er faktisk en hel del - kommer til å merke et kraftig fall i antall visninger veldig snart.

Flash er død, den er ikke installert i Firefox som default lengre, og flash-innhold kan ikke lengre vises integrert på Facebook, og kan ikke kjøre i det hele tatt på iPad.

Noen flash-spill vil gå tapt for alltid, men jeg tipper det er andre langt bedre og mindre skadelige spill der ute som fint kan fylle tomrommet. Annonsene er det vel ingen andre enn annonsørene som kommer til å savne.

Noen websider med 360 VR bilder er enda å finne, men de aller fleste og største er allerede oppdatert.

Det neste som vil skje på den plattformen er at Adobe trekker ut stikket (og sier goodbye world og unnskyld).

Jeg kastet ut siste rest av flash fra alle mine mac'er for noen måneder siden, de avisene som enda tviholder på å kjøre sine "viral-videoer" i flash får klare seg uten meg, jeg klarer meg i alle fall kjempefint uten dem :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav ameja » tor 16.07.2015 17:21

Takk, bra oppsummert! :)

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav ch_knapp » tor 16.07.2015 21:50

I Safari kan du sette: Innstillinger -> Sikkerhet -> Programtillegg -> Flash:
"Når du besøker andre nettsteder" => Blokker

Så kan du gå til denne innstillingen hver gang du møter på et nettsted du vil "whiteliste" for Flash.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav Morse » fre 17.07.2015 15:43


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav Rillto » lør 18.07.2015 9:55

Livet uten Flash er helt ok. Bruker Ipad til nesten alt i dag og har ingen problemer med at Flash er borte. Pc brukes kun til jobb arbeid. Alt Adobe er ute for lenge siden. Det finnes betydelig bedre og gratis software for PDF.
Jeg har flusha ut alt fra Adobe og Java!
medlem i 133 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav ameja » lør 18.07.2015 10:27

Takk til alle for gode innspill - har operert uten flash i noen dager nå, og ingen problemer! :-)

Jeg har vel i grunnen vært litt for bevisstløs omkring temaet tidligere og bare kjørt med Flash Player på ren refleks.. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Flash eller ikke?

Innleggav Morse » lør 18.07.2015 13:16

https://www.youtube.com/html5

P.S. Død og fordervelse over Flash! Og trenger vi egentlig innleide amatør/sommervikar-bladfyker fra VG og Dagblabbet og denslags for å fortelle oss om "viralvideoer"???

Men pengene styrer jo, og makta rår, som kjent...

P.S. Unnskyld til de mange skriveføre journalister som fortsatt har noe å si! Husk, engang jobbet f.eks. Johan Borgen i Dagbladet. Så "der er von i hangande snøre"...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere