Reebote(?)

Reebote(?)

Innleggav Isa » tir 28.07.2015 13:47

Eller hva det heter?

Jeg har en MacBook Pro som er noen år gammel nå. Den er ikke så mye brukt mer, men innimellom. Med årene har den blitt treg og ganske utdatert på programvare.

Så tanken er å få slettet alt og starte på nytt igjen. Ny versjon av OS osv. Men hvordan går jeg frem? Jeg kan absolutt ingen ting, så blir glad for alle forklaringer og råd.

Jeg har en trådløs harddisk (Apple sin, husker ikke navnet på den i farta) og bruker Time Capsule der. I løpet av sommerferien har jeg fått ryddet opp på dataen og slettet alt jeg ikke trenger mer. Men det som er her nå vil jeg jo ha over på dataen igjen når den er fikset.

Er det noe annet jeg bør gjøre i samme slengen for å få fiksa macen til å fungere best mulig? Vedlikehold?
medlem i 203 måneder
 

Re: Reebote(?)

Innleggav lazyjacket » tir 28.07.2015 16:01

Hei, det aller hyggeligste du kan gjøre for maskinen din for en bedre opplevelse er å bytte ut harddisken med en SSD og putte inn mer RAM. Sånn så var det i alle fall nevnt.

Det du kaller en "Reebot" er noe de fleste ville kalt en formatering og reinstallering.
Dette kan sikkert være greit å gjøre, men bør ikke være nødvendig.

Det du kan gjøre først, er å ta en sikkerhetskopi av maskinen din via TimeMachine, noe den sikkert gjør av seg selv, siden du har en slik TimeCapsule.

Så kan det være lurt å slette programmer og filer du ikke trenger, og oppgradere de programmene du har.

Sørge for at du kjører siste versjon av OS-X som er 10.10.4, og til høsten kommer jo El Capitan, som har enda noen nye ytelsesforbedringer er vi lovet.

Så ville jeg tatt en ny kopi av filer/bilder du bruker på en minnepenn eller annen ekstern disk.

Så kan du opprette en ny bruker, logge inn på den og slette din gamle.
Dette bør gi deg et løft i ytelse.

Hvis det ikke funker, så kan det jo være verdt å prøve med en formatering og reinstallering.
Her er Guide: https://support.apple.com/en-us/HT201376







Når det er gjor
medlem i 132 måneder
 

Re: Reebote(?)

Innleggav Isa » ons 29.07.2015 19:34

Når kommer El Capitan? Kanskje like greit å vente?

Du mener jeg både bør ta sikkerhetskopi med Time Machine, og legge over ting på minnepinne i tilegg?

Og hva mente du med å opprette ny bruker? På dataen eller?

Jeg mener å ha blitt fortalt at det kan være en fordel å slette alt å innstallere OS mm i nyeste versjon på nytt, i stedenfor å bare laste ned oppdateringer, ettersom hver oppdatering tar en del plass. Er det noe i det?
medlem i 203 måneder
 

Re: Reebote(?)

Innleggav lazyjacket » ons 29.07.2015 21:15

I løpet av høsten (september / oktober)
Kan være greit å vente, og ta en ny vurdering da.

Ja, og grunnen til all backup er fordi
1) hvis noe går galt kan du alltids rulle tilbake.
2) hvis opprens og opprettelse av ny bruker funker bra, kan du enkelt bare flytte over filene du trenger til denne nye brukern, og ikke forholde deg til hele kopien (time machine) osv, som bare ville satt deg tilbake i samme situasjon som før du lagde ny bruker.
medlem i 132 måneder
 

Re: Reebote(?)

Innleggav budbringeren » tor 30.07.2015 5:02

Du sier ikke hvor gammel macen er, men hvis det er snakk om ganske mange år kan det å vente på neste OS bety å vente på et OS som gjør macen din enda tregere. Jeg hadde ikke giddet å vente på det, men heller tatt en clean install og sett hvor my raskere den er blitt. Hvis fortsatt ikke fornøyd, vurdert å sette inn SSD, mer ram. Clean install gjør underverker, har fikset så mange macer bare ved å gjøre det. Innstalere kun de appene du bruker, hold macen ryddig og fin, ikke særlig over halvfull HD, bruker du yosemite hadde jeg googlet hvordan slå av enkelte finesser der bare gjør macen tregere..

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Reebote(?)

Innleggav Isa » søn 02.08.2015 22:31

Macen er 4-5 år gammel.Er det mye i denne sammenhengen?
Har OS X 10.9.5. Det er vel ikke Yosemite engang?

Takk for tipset:)
medlem i 203 måneder
 

Re: Reebote(?)

Innleggav Morse » man 03.08.2015 0:16

10.9.5 er Mavericks, forgjengeren til Yosemite. Ser ingen grunn til ikke å oppgradere. Ang. sistnevnte, se http://www.redmondpie.com/how-to-speed- ... mac-guide/

og http://osxdaily.com/2014/10/24/speed-up ... emite-mac/

og http://www.networkworld.com/article/286 ... -work.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron