Mal for å lage lodd i Pages?

Mal for å lage lodd i Pages?

Innleggav casablanca » ons 08.06.2016 19:48

Jeg ønsker å skrive ut et par A4 ark med lodd (en liten lapp med et unikt nummer på for loddtrekning) og lurer på om det finnes en mal for dette til Apple Pages? I bunn og grunn er det bare å få delt opp A4 arket i like store ruter med et nummer på hver rute, men jeg har aldri gjort dette før og tenker at en mal vil være mer til hjelp.

Er det forresten slik at man kan lage en av rutene og så få kopiert opp alle rutene på en gang (og kanskje til og med at tallene teller oppover også), eller må jeg lage en rute ferdig først, så kopiere og lime inn uendelig mange ganger for så videre å endre hvert nummer manuelt også?
medlem i 220 måneder
 

Re: Mal for å lage lodd i Pages?

Innleggav arntss » ons 08.06.2016 21:53

Her har du en link til en som jeg laget: https://www.dropbox.com/s/4ejxcjdn5wbsx ... pages?dl=0
Den er veldig enkel, og i utgangspunktet har jeg bare lagt til en tabell fra verktøylinjen og deretter skrevet inn tall i noen celler og deretter dradd tallene til de andre cellene som da har blitt fylt med resten av tallene. Så tilpasset arkene så godt som mulig.
Om dette var omtrent hva du lette etter så er jo det kjekt.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mal for å lage lodd i Pages?

Innleggav casablanca » ons 08.06.2016 22:35

Jeg får dessverre opp feilmeldingen "Lodd.Pages" can't be opened. Kanskje du bruker en nyere versjon en min (5.1) -kan ikke oppgradere ttersom jeg fortsatt kjører OSX 10.9.5.

Tabell... det tenkte jeg ikke på, men høres veldig logisk ut.
Prøver det ut nå, men forstod ikke dette med tallene i cellene -har du kopiert/limt inn tall fra en celle over til neste og deretter neste osv. og endret tallene hver gang, eller har du funnet en mer automatisert prosess der du kun taster inn det første tallet (f.eks. 1) så fylles resten av tallene (2,3,4,5,6......) automatisk inn i de resterende cellene?
medlem i 220 måneder
 

Re: Mal for å lage lodd i Pages?

Innleggav arntss » fre 10.06.2016 16:41

Jeg har den nyeste versjonen av Pages, så om du har en eldre versjon så vil dette dessverre ikke fungere der.

Det jeg gjorde var følgende:

Jeg valgte tabell og fant en enkel uten farger. Jeg satte alle marger til 0. Så fant jeg at 11 linjer og 3 kolonner pr ark passet bra, jeg strekte ut tabellen ved å gripe i nederste hjørne og dra det ut til full bredde. (https://www.dropbox.com/s/krh39vn0ih9mo ... 6.png?dl=0)
Ang tallene, så begynte jeg til venstre og la inn de to første tallene, etter dette markerte jeg begge cellene, ved å ta pilen til midten av nederste delen av de to så kommer det opp en liten gul prikk. (https://www.dropbox.com/s/0jf199rj0nk7b ... 0.png?dl=0)
Dra denne ned til du har fått tallene til å fylle seg i alle cellene på arket. På neste ark må du legge inn de to neste tallene igjen og gjøre om samme prosedyren.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mal for å lage lodd i Pages?

Innleggav casablanca » lør 11.06.2016 0:40

Tusen takk for gode tips! :-)
medlem i 220 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron