Apple skuffer med brukervennlighet

Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav jack » man 22.02.2010 23:03

Hvis alt skal være så damn "out of the box" med Apple, hvorfor leser ikke OSX .MOD og .MOI fra min JVC Everio camcorder, så jeg kan enkelt dra det inn i iMovie og lage hjemmefilmen?

.MOD og .MOI blir brukt av mange kamera-leverandører og det er rett og slett en skam at dette ikke skal fungere smertefritt på en maskin som skryter av sin brukervennlighet.

Skuffet!
medlem i 213 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav admin » man 22.02.2010 23:07

Er svært få kameraer som bruker dette formatet da.. under 20 kameraer som jeg vet om og de fleste er fra 2008 eller før. Det er vel kun Canon, Panasonic og JVC som har brukt dette i noen obskure modeller.

Apple må forholde seg til de mest brukte formatene. Formatene dine lar seg jo fint bruke i iMovie osv. men må konverteres først.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav Dorkfish » man 22.02.2010 23:08

Mulig at dette er en standard som brukes av mange leverandører, men jeg må innrømme at jeg har aldri vært borti det formatet. Har brukt Sony,Toshiba, JVC, Canon og Panasonic kameraer.

Har Googlet litt og lest at man kan bare forandre navnet fra .mod til .mpg og da funker det. Verdt et forsøk.

Og bare for å ha nevnt det. Windows klarer heller ikke det formatet!!

http://www.camcorderinfo.com/bbs/t132937.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav jack » man 22.02.2010 23:13

Formatene dine lar seg jo fint bruke i iMovie osv. men må konverteres først.


Da er de vel ikke formatene mine, er de vel?

.MOI og . MOD brukes mye med kameraer som lagrer på SDHC kort, noe som er mer og mer utspredt nå pga sin vekt og hastighet. Hvorfor har det ikke i hvert fall kommet en patch til OS X som har fikset dette?

Har Googlet litt og lest at man kan bare forandre navnet fra .mod til .mpg og da funker det. Verdt et forsøk. Og bare for å ha nevnt det. Windows klarer heller ikke det formatet!!


Å forandre endelsen fra .mod til .mpg fungerer for videoen, men .MOI filen følger da ikke med som inneholder lyden. Dette er da ikke en løsning for folk som har lyst på lydsporet til filmene sine! Og jo, Windows kjører .MOD og .MOI smertefritt. Det er hos Microsoft det er Plug'n'play!
medlem i 213 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav Dorkfish » man 22.02.2010 23:16

Da synes jeg du skal Google det litt bedre for jeg fant hundrevis av tråder der Windowsbrukere ikke klarer å få åpnet slike filer uten tilleggsprogrammer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav jack » man 22.02.2010 23:20

Jeg vet dette fordi jeg har nemlig prøvd med Windows før. Jeg kunne åpne filene direkte og se dem. Mulig maskinen jeg tilfeldigvis jobbet på (i en internett-café) hadde de riktige plug-in'ene, hvem vet. Enklere enn å konvertere, i hvert fall. Mister kvalitet.
medlem i 213 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav Dorkfish » man 22.02.2010 23:28

Kan tenkes at du har rett. Jeg skal ikke diskutere med deg, men her http://www.camcorderinfo.com/bbs/t132937.html fant jeg en fil som kan konvertere dette. Filen er for Windows, så jeg regner med at dette pluss alle forum hvor folk sliter med .mod og .moi-filer kan bety at det ikke er bare-bare på Windows heller. Men jeg har som sagt aldri prøvd.

Får derimot inntryk av at dette filformatet er brukt i eldre litt billige kameraer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav jack » tir 23.02.2010 1:05

Rimeligere kanskje, ja, eldre - nei. Og burde ikke Apple også støtte disse formatene? Etter min mening burde de støtte alle formater som store selskaper kommer ut med. Slik som JVC og Canon. Dette holder ikke.
medlem i 213 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav cladi » tir 23.02.2010 19:59

Om du hadde brukt litt mer energi på å lete etter det du er på jakt etter, og litt mindre energi på sure oppstøt, hadde du funnet denne for lengst:
http://www.modconverterformac.net/

Kameraprodusentene i konsummarkedet har i flere år produsert delvis proprietære videoformater som fordrer egne codecer og helst produsentenes egne redigeringsprogrammer. Jeg synes ikke det er rart at Apple ikke støtter halvdårlige formater som de du nevner.

Det finnes flere "standard" videoformater som støttes av alle leverandører av operativsystemer. Dersom du virkelig trenger å være sur og sær, foreslår jeg at du retter din harme mot kameraprodusentene som på død og liv skal lage nye formater hver gang de spytter ut et nytt kamera.
medlem i 199 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav jack » tir 23.02.2010 20:46

Ja, jeg har sett linken din før, og hva skal jeg liksom med den? Det er vel du som er sur her, og kommer med svar uten å ha lest igjennom tråden eller linkene du poster. Trial-versjon? Kødder du? Og jeg skal ikke konvertere noe som helst.
medlem i 213 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav Dorkfish » tir 23.02.2010 21:08

Nå, Nå barn! Ingen grunn til navnekalling eller slikt.

Men det er et poeng at videokameraverden stort sett blir enige og et format video som er veldig bra og som er kompatibelt over hele fjøla, men det er alltid noen som skal komme med noe annet!! Det er en ting som faktisk irriterer meg grønn!

Det er greit hvis det nye formatet er bedre enn de eksisterende og derfor kan kalles fremskritt. Det ville bety at andre også hiver seg på etter hvert, og det blir en standard. Men når det egentlig ikke gjør annet enn å skape codec-problemer blir det i mine øyne bare unødvendig og sært.

Der har Apple sine svin på skogen også.

Et sted dette er spesielt utbredt er f.eks i forhold til diskimageformater. Hvorfor kan ikke alle bruke f.eks .iso? Trenger vi virkerlig .nrg, .img, .dmg, .bin/cue, .mdf/mds .toast og så videre. Hva er det som gjør det ene bedre enn det andre? Stort sett ingenting. Det betyr bare at man må 5-6 forskjellige programmer for å kunne bruke dem.

For meg er dette en av grunnene til at jeg ikke vil bruke Windows. For alt skal være så himla sært!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav Knesaren » ons 24.02.2010 1:32

MOD og MOI er mpeg2 og h264-varianter. Dvs at lyd og bilde IKKE er lagret slik den skal i forhold til mpeg2 og h264.

En kan heller lure på hvorfor kameraprodusenter bruker slike "format"...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav cladi » ons 24.02.2010 14:30

@jack
Om du ikke vil konvertere, får du jo bare sitte der og glo på filmene dine på skjermen på kameraet ditt. Eventuelt sjekke hvilke kameraer og formater som faktisk er støttet av OSX, og kjøpe deg et nytt kamera.
medlem i 199 måneder
 

Re: Apple skuffer med brukervennlighet

Innleggav jack » fre 26.02.2010 15:22

Ja, da maa jeg jo det, da. :-(
medlem i 213 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron