ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Diskusjon rundt Apples skjermer

ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav TrueEvil » søn 06.11.2011 23:07

Oppgraderte til 5770 kortet (Mac oppgraderings versjonen) for noen månder siden og har fungert utmerket på min eldre 23" apple Display Cinema skjerm. Fikk nettopp min nye 27" LED skjerm fra Apple denne uka, og da begynte endel ting å skje.

For det første får jeg ikke se på nettbaserte videoer lengre, de hakker og stopper konstant. Ala Youtube o.l. Har prøvd å stille ned oppløsningen fra maks av kortets kapasitet uten at det har hjulpet. Skjermen er koblet til skjermkortet via mini inngangen.

For det andre så skrudde autopåloggingen seg av til å bli manuell uten at jeg gjorde dette selv. Når jeg skal prøve å gå inn å endre dette til auto igjen, så får jeg opp ballen som sviver og System Preferences blir "not responding".

Tvinger jeg dette av, så har maskinen startet å bruke sinnsykt mye ram. Har 9GB totalt, og har aldri noengang merket at den har brukt så mye ram at den begynner å suge HD plass slik at du kan se GBene forsvinne til den klager på HD plassen på startdisken.

De tingene som ved første øyekast suger mest ram er (lest av fra Activity Monitor) "loginwindow", "SystemUIServer", "Safari Web Content" og "Flash Player (Safari internet plug-in)". Akkurat nå bruker de 7gb Ram samlet.

Ett eller annet kickstarter et voldsomt memory forbruk, og jeg kan ikke skjønne at så mye skal være påvirket av at jeg kjøpte en ny skjerm? Bruker forøvrig en MacPro1,1 - 2006 modell.

Har noen vært borti lignende saker før, og er det noen fiks på disse problemene?
medlem i 154 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav TrueEvil » tir 08.11.2011 21:28

Har sett mer på dette nå og det virker som samlet ram havner i "inactive ram" kategorien og blir ikke frigjort når maskinen oppdager at den ikke brukes mer. Så hver 10. min må jeg trykke på "Purge" for at den skal frigjøre denne rammen slik at maskinen slutter å bruke HD plass istedet for.

Er det 10.7.2 som har laget disse problemene siden jeg ikke har merket ram problemene før?
medlem i 154 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav cesar » tir 08.11.2011 23:35

Med ny skjerm ville jeg ha prøvd med tilbakestiling av PRAM/NVRAM
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=no_NO

For øvrig bør det vel komme opp feilmeldinger i noen logger i Konsoll-verktøyet og som kanskje kan gi en indikasjon.
medlem i 163 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav TrueEvil » fre 11.11.2011 13:22

Klarer ikke fremprovosere en PRAM reset, da maskinen ikke registrer at jeg holder inne de aktuelle knappene. Har gjort en SMC reset (har ihvertfall gjort som beskrevet) uten at noe har skjedd.

Er det noen måte å se om Klokkebatteriet i maskinen kan være på hell?
Om jeg kjøper nytt batteri, hvilket bør jeg velge? Ser at det er en CR2032 batteri som folk nevner, men er det noen spesielle kriterier til MacPro?
medlem i 154 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav cesar » fre 11.11.2011 14:22

Hvis batteriet ikke fungerer burde du fått feil dato på maskinen etter oppstart (før Apple-servere evt. korrigerer over nett). F.eks. ble årstallet 1970 på min tidligere maskin (G4). Regner med at Mac Pro reagerer på samme måte. Men noen maskintyper starter ikke opp i det hele tatt uten strøm fra internbatteriet.
medlem i 163 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav TrueEvil » fre 11.11.2011 15:01

Finnes det da noen måte å nullstille PRAM og SMC via terminal?
Skulle gjerne sett om det hadde noen effekt på RAM bruken til maskinen.
medlem i 154 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav Kelvin » fre 11.11.2011 16:08

Nullstilling av PRAM vil garantert ikke ha betydning for RAM bruk i Mac OS X.

Om RAM bruk; les denne: http://support.apple.com/kb/HT1342.

"Inactive Memory" og "Free memory" er begge tilgjengelig for nye applikasjoner som starter opp. Det er ikke nødvendig å trykke purge. La Mac OS X ta hand om det selv.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav TrueEvil » fre 11.11.2011 20:11

Tar jeg ikke hånd om dette og lar inactive ram / active ram fylle hele ram totalen min, tømmer den min 240gb SSD startdisk i løpet av 4-5 timer .. da blir skjermen svart og man må starte den på nytt. Vanligvis har dette funket svært bra, men nå i det siste så har ting kommet ut av kontroll.

"loginwindow" kan i løpet av 3-4 timer bruke 5-6gb alene .. den kan man ikke restarte i activity monitor.
medlem i 154 måneder
 

Re: ATI Radeon HD 5770 + LED Apple Display Cinema 27"

Innleggav TrueEvil » man 05.12.2011 22:19

Da har jeg oppgradert slik at maskinen nå har 16GB ram, samt skiftet backup batteriet uten at noe har bedret seg. Har 2 eksterne høyttalere som jeg ikke kan velge i "Sound" menyen, da de interne høyttalerne i skjermen overstyrer dette. Leste at man kunne gjøre noe i "Audio Midi Setup" men der kommer jeg aldri inn, go blir stoppet av at programmet fryser så snart det har startet opp. "Coreaudiod" bruker også 110% CPU i activities. iTunes er også ubrukelig og henger jevnlig.

Har nå prøvd alt av tips fra diverse forum, og kan vel ikke gjøre annet enn å vente å håpe at en oppdatering skal fikse dette? Om ikke noen har noen magiske tips?
medlem i 154 måneder
 


Returner til Apple skjermer



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]