Bra backup-program?

Diverse programvare

Innleggav eisa01 » tir 01.08.2006 18:10

Incremental backup? Mener du slik at du slipper å kopiere data som ikke er endret/nytt? Det har SuperDuper i så fall.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Jon » tir 01.08.2006 18:23

Dr.Pepper skrev:Superduper! Lager et image av hele OS, kan også eventuelt eksludere mapper. For eksempel iTunes mappa på 40GB, iPhoto mapa på 1-3GB etc. (..)


Hvordan ekskluderer man mapper i superduper!?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » tir 01.08.2006 18:28

Står i hjelpemenyen, bakdelen er at da må man kjøpe pro versjonen.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Jon » tir 01.08.2006 19:04

Takker, da vet jeg det. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

ibackup kan man ikke stole på

Innleggav myexplorer » tir 29.08.2006 9:54

hei, jeg har testet Ibackup og den har gjort feil! Den tok gamle filer fra backup disken min og endret dermed orginalfilene. Så jeg anbefaler ikke ibackup!!
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Aphelion » tir 29.08.2006 10:39


Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav fors1 » tir 29.08.2006 11:08

Skulle akkurat til å nevne rsync selv, da jeg så noen andre hadde svart det. Rsync er kjempe lett, og støttes selvfølgelig både på mac og i linux. Kan sette det opp som en cronjob som kjøres hver natt, og ta backup av akkurat det du ønsker å ta backup av. Gratis er det også :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Kalan » fre 01.09.2006 0:37

Jeg fikk i dag min MyBook Pro ekstern 500G HD. Skal brukes til backup, men også til å lagre litt film på. Programmet Retrospect Express fulgte med. Men når det skal ta backup så vil det slette hele den eksterne disken før den backer up. Dette er jo ikke så praktisk. Jeg ønsker å f.eks ha flere mapper på disken, der en mappe er til backup. Andre mapper til filmer og annet. Min interne HD er på 250G, så en ekstern disk på 500G kun til backup er jo litt overkill da.

Kan iBackup og Superduper ta backup i en mapper på disken uten å slette alt først?

Er backup å duplisere filene? I dette programmet så ser det ut til at man må restore filene om man skal bruke de igjen. Restore med samme program. Jeg kan vel ikke boote fra disken da?

Kan lite om dette ja..

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav macveteran » fre 01.09.2006 0:49

medlem i 214 måneder
 

Innleggav Kalan » fre 01.09.2006 1:00

EMC Retrospect Express 6.1.126

Mulig det er samme programmet, men dette heter Express i tillegg.

Fant ikke produktet-versjonen direkte, men fant support for det.
http://www.emcinsignia.com/supportupdates/technical/express/

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Mars » fre 01.09.2006 1:34

...har brukt SuperDuper en god stund, og jeg er svært fornøyd. SuperDuper kan ta backup til en partisjon på den eksterne disken uten å slette alt først.

Backup kan innebære forskjellige hendelser, men i hovedsak betyr det gjerne at man lager en kopi av viktige filer og lagrer disse filene på en ekstern enhet. Det å kopiere en komplett harddisk kan imidlertid ta temmelig lang tid (flere timer), og for å korte ned tiden vesentlig (til f.eks. 10 minutter), så kan et backup-program som SuperDuper besørge at kun de filene som er forandret og/eller lagt til siden siste backup-sesjon bli berørt av kopieringen til backup-enheten. Alt annet forblir uberørt. Resultatet blir altså som en komplett kopi av din harddisk utført på svært kort tid.

Får du behov for å hente noe fra kopien, så kan du enkelt bare dra det over til din originale harddisk.

Hvis du har en komplett kopi av din harddisk, så innebærer dette også at du har mulighet for å boote fra kopien.

SuperDuper-programmet forklarer deg tydelig til enhver tid hva som er i ferd med å skje, slik at nøyaktig det du ønsker blir utført.

Jeg opplever SuperDuper som et usedvanlig sympatisk og lettanvendelig backup-program som fungerer perfekt sammen med Macen. Terningkast sju.




ð

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Kalan » fre 01.09.2006 1:40

Takker for godt svar.

Skal laste ned å prøve ut litt :-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav macveteran » fre 01.09.2006 1:43

...eller vente på Leopard og bruke TimeMachine..? :-)
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Mars » fre 01.09.2006 1:48

...jeg vil legge til at det kan være lurt å printe ut hele manualen på papir. Hvis harddisken krasjer og krøller en regnfull dag, så er det kjekt å kunne lese hva du bør foreta deg hvis du ikke umiddelbart har tilgang til en annen datamaskin :-)

macveteran skrev:...eller vente på Leopard og bruke TimeMachine..? :-)


...det har du ikke tid å vente på hvis HDen din får trøbbel om to dager. Jeg vet hva jeg snakker om - jeg er dessverre også en IBAS-kunde :-|




ð
Sist endret av Mars den fre 01.09.2006 1:56, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Kalan » fre 01.09.2006 1:55

Jeg må vel formatere disken før jeg kan legge OSX og alt annet inn på den?

Evt: Hvilken av disse skal den formateres til?
Mac OS Extended (journalført)
Mac OS Extended
Mac OS Extended (case-sensitive, journalført)
Mac OS Extended (case-sensitive)

Blir glad for hjelp :-)

Har forresten et gammel pc-skrammel som kan brukes på nett for info ved evt crash ;)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Diverse programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]