Hvordan bruke .dat-filer (inneholder bilder og musikk)?

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

Hvordan bruke .dat-filer (inneholder bilder og musikk)?

Innleggav PBMan » tor 21.12.2006 21:21

Hei,

er vanligvis sterk i troen på Apple og Mac, men nå.....
Sønnen min kom hjem fra juleavsluttning på skolen med en CD, som skal inneholde bilder og musikk.
Filene heter ITEM0190.DAT og så videre.
Har forsøkt med en hel del (MacVCD X / VCD Copy X / ffmpeg) men det virker ikke.
Det går ikke engang å kopiere filene til Desktopen. Får opp en feilmelding (Feilkode -36) som sier at noen av dataene ikke kunne leses eller skrives.

HJELP!

Skulle så gjerne se 8-åringen lyse opp i glede over å se på CD´en og tro på pappa når han sier Mac er bra.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav deepcore » tor 21.12.2006 21:26

en .dat fil kan nærmest være hva som helst.

De fleste tilfellene jeg har kommet over .dat filer har vært i dårlige skrevet regnskapsprogrammer for Windows ;)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Jostifer » tor 21.12.2006 21:27

Tok ett raskt søk og fant denne på google:
.dat

Står litt lengre nede at det skal funke å gi filen en ny filending etter hva slags innhold det er.

Jostein

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Shaggy » tor 21.12.2006 21:29

Test avipreview som kan lastes ned her:
http://www.divx-digest.com/software/avipreview_aj.html

God Jul!

Shaggy

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav rebop » tor 21.12.2006 22:03

du kan prøve å dra opp en terminal og bruke kommandoen file på filene for å se hva den sier om innholdet.

eks:

cd /Volumes/cdromnavn
file fil.dat

bruk ls for å se bane og cd for å skifte mappe. Gresk for endel dette, men et nyttig verktøy for andre.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav PBMan » tor 21.12.2006 22:25

Du verden, dere er raske....
Og det nå sånn rett før jul! Takk!

Uansett, å endre fil-endelsen lar seg ikke gjøre, etttersom jeg ikke får kopiert filen fra CD´en til desktopen ( bortsett fra en som var omtrent 160 kb, de andre er omtrent 60 Mb ).
På denne endret jeg fil-endelsen til .mpg og iconet endret seg. Men det var fremdeles ikke mulig å åpne den. Fikk feilmelding om at det var en feil med filen.

Og jeg vet at det er bilder og musikk (selvgående lysbildeshow).

Prøvde også på terminalen, men der er jeg ganske grønn (kan 'uptime') så det ble heller ikke suksess...

Så da er jeg fremdeles like langt og vil fremdeles finne en løsning....
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Mkallevik » tor 21.12.2006 22:33

Er ikke helt sikker på om dette går men du kan jo prøve denne converteren: <a href="http://www.freedownloadscenter.com/Best/_dat-to-mov-mac.html">Her</a>
medlem i 207 måneder
 

Innleggav PBMan » tor 21.12.2006 23:02

Og de linkene...
Mulig det er meg, men det var da programmer for Windows...

Men lever i håpet!
medlem i 218 måneder
 

Innleggav iLocinho » tor 21.12.2006 23:48

De gangene jeg har fått .dat-filer, har dette vært film-filer som er kopiert fra VCD'er. .dat-filer kan være litt av hvert. Hva skjer hvis du prøver å åpne filen din med VLC-mediaplayer?

iLocinho

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav PBMan » fre 22.12.2006 1:41

Jepp.... prøvd med VLC-Player > Fungerte ikke
MPlayerOSX > Sier 'Unknown File'
Forsøkte også ffmpegX > No luck...
Lastet ned MacVCD og prøvde > :-(
Startet til og med opp 'Classic' for å se om jeg hadde noen obskure 'godsaker' som ikke var så kresent (har nemlig erfart at Finder-kopiering er mindre 'picky' i OS 9 enn OS X - men det er vel helst hvis man starter opp i OS 9, og det går ikke på denne maskinen).

Jaja, får besøk i julehelgen av folk fra 'TheDarkSide'.... Får bite i det sure eplet og prøve lykken der...

Takk for interesse og hjelp uansett og god jul til alle!
medlem i 218 måneder
 


Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere