Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Vassago » tor 02.10.2008 19:14

eilef skrev:Du som kunde har reklamasjonsrett ovenfor selger som i dette tilfellet er Infografikk. Det skal ikke være ditt problem at de ikke får dette dekket av sin leverandør. Deres avtale med leverandør er ikke din avtale. Så lenge infografikk oppfyller sine forpliktelser til deg og du til dem, så skal det ikke være behov for deg å kontakte deres leverandør.. dette med mindre det er snakk om teletjenester som mobil-abonnement o.l. En harddisk på maskin bør kunne ventes å vare minst to år ved normalt privat bruk, forutsatt at den ikke har vært utsatt for fysiske støt eller overspenninger.

Forhold deg til en norsk fysisk butikk, da er du best sikret mot misforståelser og feiltolkninger. I alle tilfeller prøv å vær konkret, høfelig og imøtekommende.

Dersom denne var til meg: Infografikk har kun service på den, den er kjøpt på AppleStore, derav alle problemene.

Det å kjøpe i en seriøs butikk er nok ganske smart ja.
medlem i 219 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav André P » tor 02.10.2008 19:32

Det å kjøpe i en seriøs butikk er nok ganske smart ja.


Er Eplehuset å forstå som en seriøs butikk?
Eller er det bedre å kjøpe hos Elkjøp ..? De er jo vant til å behandle reklamasjoner på godt og vondt....
medlem i 186 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Vassago » tor 02.10.2008 19:34

Jeg tror både Eplehuset, Infografikk, Elkjøp osv. er veldig veldig seriøse i forhold til AppleStore i alle falle. Har stort sett bare hørt bra ting om Eplehuset jeg i alle fall.
Sist endret av svar den tir 26.04.2011 21:10, endret 1 gang
Grunn: §2,8 Unødvendig bruk av sitering.
medlem i 219 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav eilef » tor 02.10.2008 19:45

Expert, Elkjøp, Eplehuset, Humac m.fl. har drevet med salg og dermed reklamasjoner i Norge lenge. Alle er å regne som seriøse vil jeg si. Hvilken en velger har vel mer med tilgjengelighet og hva slags service som ønskes og ytes..
medlem i 197 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav hawkiiz » tor 02.10.2008 20:39

les:
http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

dersom det er harddisken som har gått, og du ikke har behandlet maskinen uvørent, har du reklamasjonsrett. loven er ganske klar.

om reklamasjon:
"Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år"

nå vet jeg ikke hvor gammel din maskin er, men jeg tror du har en svært god sak.
medlem i 204 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav -Even » tor 02.10.2008 20:55

Kjøpte akkurat en macbook, for en uke siden og de i butikken var veldig på det at det bare var 1 års garanti... Men reklamasjon er noe helt annet... :)
Kjøpte den på tell i stavanger!

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Vassago » tor 02.10.2008 21:08

hawkiiz skrev:les:
http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

dersom det er harddisken som har gått, og du ikke har behandlet maskinen uvørent, har du reklamasjonsrett. loven er ganske klar.

om reklamasjon:
"Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år"

nå vet jeg ikke hvor gammel din maskin er, men jeg tror du har en svært god sak.


Jepp, 1,5 år gammel maskin, men det hjelper ikke å ha god sak når man kun får snakke med folk som absolutt ikke er interessert i å høre på saken hos Apple. De har tydeligvis veldig klare instrukser på at dette er en slitedel deikke gidder dekke, og beskjeden jeg fikk (da jeg til slutt fikk snakke med en norsk fyr, var at de beklaget, og at ingen hos de kunne få igjennom en slik sak. Sånn var det bare, klare instrukser..

For meg er det imidlertid så idiotisk av de å krangle med meg på noe sånt når jeg har kjøpt så mange Mac'er av de, og har 4 akkurat nå, f.eks. en Mac Pro med 8x3ghz. Det å yte helt elementær service skulle være verdt mer enn en harddisk... Jeg antar at de ser det som uaktuelt at vi bytter, men det er det ærlig talt ikke for meg når de oppfører seg såpass idiotisk.
medlem i 219 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav csharp » tor 02.10.2008 22:00

André P skrev:
Det å kjøpe i en seriøs butikk er nok ganske smart ja.


Er Eplehuset å forstå som en seriøs butikk?
Eller er det bedre å kjøpe hos Elkjøp ..? De er jo vant til å behandle reklamasjoner på godt og vondt....



jeg handler utelukkende mac på eplehuset - har hatt noen problemer med skrøpelige macbooks og alltid opplevd topp service og hyggelige folk der. det er snakk om operapassasjen i oslo de fleste gangene, men nåværende mbp er kjøpt på eplehuset på sandvika storsenter.
medlem i 212 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav hawkiiz » tor 02.10.2008 22:16

Vassago skrev:
Jepp, 1,5 år gammel maskin, men det hjelper ikke å ha god sak når man kun får snakke med folk som absolutt ikke er interessert i å høre på saken hos Apple. De har tydeligvis veldig klare instrukser på at dette er en slitedel deikke gidder dekke, og beskjeden jeg fikk (da jeg til slutt fikk snakke med en norsk fyr, var at de beklaget, og at ingen hos de kunne få igjennom en slik sak. Sånn var det bare, klare instrukser..

For meg er det imidlertid så idiotisk av de å krangle med meg på noe sånt når jeg har kjøpt så mange Mac'er av de, og har 4 akkurat nå, f.eks. en Mac Pro med 8x3ghz. Det å yte helt elementær service skulle være verdt mer enn en harddisk... Jeg antar at de ser det som uaktuelt at vi bytter, men det er det ærlig talt ikke for meg når de oppfører seg såpass idiotisk.


kontakt forbrukerrådet. la dem ta saken så blir det litt fortgang i det. du kan krangle i nær sagt årevis. men kommer forbrukerrådet inn så vil det være over i løpet av et par måneder. og da har de ikke mye annet valg enn å gjøre som forbrukerrådet sier :) ring i allefall og forhør deg med dem. da får du en uttalelse fra fagfolk, og du får noen konkrete lover å slå i bordet med.

så lenge du VET du har rett i en sak skal du ikke være redd for å møte noen. ikke engang Apple/Eplehuset. MEN forhold deg rolig og saklig. hvis du fortsatt møter motstand, så bare si at du er svært skuffet over dem og at saken går til forbrukerrådet.

lykke til! :-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav MacBrian » tir 21.04.2009 22:57

Jeg har også opplevd det samme. Argumentet slitasjadel er tynt, og jeg har også forhørt meg med frobrukerrådet. Fikk i dag en telefon av servicesjefen på Eplehuset i Folketeaterpassajen og han kan kan bare forholde seg til det store APPLE har å si. Altså jeg må betale 1990,. og etter en lang samtale så tilbyr han meg samme harddisk for halvpris, tydelig at de innrømmer feil. Har også hatt min iMac i 1,5 år og det er kjøpt på samme sted.

Nå kan jeg bare levere fra meg en sak hos forbrukerråadet? Har noen erfaring med det? Er så fordømt håpløs kundebehandling, og lite kjennskap til Norsk kjøpslov fre Eplehuset sin side. Siste gang jeg kjøper noe som helst fra Eplehuset!

Ordet service er tydeligvis ikke-eksisterende.
medlem i 179 måneder
 


Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav lmh1 » man 25.04.2011 8:46

MacBrian skrev:Nå kan jeg bare levere fra meg en sak hos forbrukerråadet? Har noen erfaring med det?


Nå har jeg hatt en sak, (Playsation 3 med Other OS) muligheten ble fjernet etter kjøp.
Men det endte med at jeg ikke fikk støtte, fikk bare svar:

Det er usikkert på om du heletatt vil få noe løsning her.

Og at forbrukerrådet tipset media om dette, men alikevell er pengene mine tapt, så ja gi et dårlig rykte er det eneste forbrukerrådet kan gjøre.

Problemet er at bedriftene kan flytte sitt virksomhet ut av landet, og da sliter man å ha en sak. Og butikkene står som tapsobjekt. Da produsentene kan stikke seg unna.
Er det butikkene som lider her.
medlem i 168 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav dundee » tir 26.04.2011 9:23

Det trengs mer info for å si noe om saken din med Playstation, og hvorvidt endringen kvalifiserer til en mangel som gir deg rett til å heve kjøpet.

Forbrukerrådet har i seg ingen dømmende kraft, men de fleste seriøse aktører i Norge retter seg etter påleggene derfra. Du har også klagemuligheter videre til Forbrukertvistutvalget, som har mer makt. Dette er også en langt billigere vei enn å bringe saken direkte til domstolene.
Å påstå at Forbrukerrådet kun kan bidra til et dårlig rykte er direkte feil, men de har ikke anledning til å tvinge en bedrift.

Hvilke bedrifter mener du skal flytte sin virksomhet ut av Norge? Uansett har det ingen betydning så lenge produktet fortsatt selges her til lands. Da vil importøren ha et solidarisk ansvar. Det vil si at om butikken du handlet hos legges ned kan du gå på importøren. Produsenten trenger du ikke forholde deg til. For Apple sin del har de sitt eget selskap i Norge som står for import, men dette er et Apple AS eller Apple NUF, ikke Apple Inc. eller hva nå de heter i USA.
Den eneste gangen butikken må lide er hvis merket ikke lenger forhandles i Norge, og importøren har lagt ned. Skal du slite med din sak må både importør og butikk være lagt ned, og da er situasjonen uansett spesiell...
medlem i 174 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav Christianstre » tor 28.07.2011 10:07

Hvordan kan man forholde seg til nettbutikken til Apple? Dette er jo en nettadresse som som sier .com/no . Er dette noe som kan skape problemer da man må reklamere på noe? Har hørt forskjellige vandrehistorier hvor apple avskriver seg alt ansvar når det er kjøpt i en nettbutikk.
Jeg for min del har handlet i statene.
medlem i 155 måneder
 

Re: Reklamasjon: Har Apple lov til dette?

Innleggav tørnåver » søn 31.07.2011 15:00

Det er også bare vandrehistorier.

Alle kjøp som gjøres på Apples norske nettbutikk (som har adressen com/no) er dekket av Forbrukerkjøpsloven som alle andre privatkjøp. Apple er vesentlig flinkere på å følge Forbrukerkjøpsloven enn mange andre produsenter jeg har vært borti.
medlem i 164 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron