Digitalt bakkenett og RiksTV

Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav irco » fre 05.12.2008 20:32

Har noen testet tv for Mac i det nye digitale bakkenettet? Jeg er fornøyd om jeg får inn NRK sine kanaler. Har googla endel uten å finne noen som kan si enkelt og greit at dette funker. Håper på noen tips. :-)

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav Ovit82 » fre 05.12.2008 21:47

Vet ikke hvordan det er med bakkenett og denslags, men dersom du vil ha inn norske kanaler på macen, så kan du bruke kanalpakken til nrk i iTunes:
http://mac1.no/nettradio/
Der følger det med videostreamer på nrk sine kanaler :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav job 36 26 » fre 05.12.2008 22:44

Digitalt bakkenett fungerer fint på Mac, har selv en Miglia TV mini og programvaren eyeTV 3.0.4
Får inn NRK sine kanaler, både radio og TV.
De andre kanalene er også på plass, men låst. Skulle gjerne hatt et lite program fra RiksTV som kunne godkjent et abonnement eller lignende. Flotte bilder! Bor i Tromsø, men et nytt søk gir meg kanalene også andre steder i landet.
medlem i 213 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav irco » lør 06.12.2008 9:17

Takk for gode tips. Vil gjerne ha muligheten for opptak. Derfor trenger jeg f.eks. EyeTV. Tar gjerne imot erfaringer fra flere som har prøvd f.eks. Pinnacle nano stick som selges hos bl.a. Komplett.no

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav bj2 » fre 19.12.2008 7:38

Mitt oppsett er som følger:

En mac mini 120gb , 1,83 ghtz kjøpt fra applestore:
http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/mac_mini?mco=MTE3MDI

Elgato Hybrid med DVB-T tv stick kjøpt fra applestore:
http://elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/tuner/hybrid08/product4.en.html


Apple PAL DVI-til-video-adapter kjøpt fra applestore:

http://store.apple.com/no/product/MA026ZM/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjMxMjIwMQ&p=1&s=topSellers

Denne bør selvsagt byttes med noe annet dersom du ikke har steinalderfjernsyn som meg. Når jeg kjøper nytt fjernsyn, så tenker jeg at jeg ønsker å kjøpe et som støtter DVI og bruke DVI kabel direkte, men det finnes også HDMI adaptere.

EyeTV Common Interface kjøpt direkte fra elgato.com:
http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/buy.en.html

Det står på nettsidene at den er kun til bruk i Sverige, men jeg møtte ikke på noen hindringer når jeg kjøpte den i hvert fall.

"Technicrypt CXV" CAM fra Technisat GmbH. Kjøpt fra Expert

Da skal du egentlig ha et sony fjernsyn for å få lov til å kjøpe. Jeg kjøpte et tvillingabonnement med binding og 1 sagem boks og 1 Technicrypt CXV. Fikk da sponset slik at vi betalte 2kr. Butikken må ha navnet på et fjernsyn i skjemaene som sendes RiksTV, så si at du har et sony fjernsyn eller ett av de andre godkjente på [url]rikstv.no[/url].




Opsettet er som følger:

- Mac mini startes opp: da må du ha en mus og tastatur koplet til.
- Når systemet er oppe setter du hybrid stick i en usb port og installerer EyeTv programvaren som følger med hybrid tv-sticken.
- Så gikk jeg inn i systemprefs, sharing og tillot deling av skjerm. (da kan jeg kontrollere maskinen fra en iMac som også står i stuen)
- I system prefs gikk jeg også inn og slo av at dvdplayer skal starte når du putter inn en DVD i spilleren. (Det skaper bare problemer for eyetv og dvdplayer sloss om å være fremste vindu)
-Deretter satte jeg den under fjernsynet- og der står den enda.

Til å begynne med hadde jeg en Sagem boks koplet inn på SVideo inngangen på elgato hybrid. Etter en stund måtte jeg bare prøve med common interface og kjøpte det og CAM

- Avslutt EyeTV programmet
- Common inerface settes i en annen usb port på maskinen.
- RiksTV kort settes i CAM og CAM settes inn i common interface.
- Start EyeTV
- Da tar det litt tid (opptil 20 min ifølge rikstv) før kortet er oppdatert og du kan se på RiksTV (mulig den da må stå på NRK i den tiden).

Jeg er strålende fornøyd med opsettet, og jeg har det i stuen. Hele familien bruker det til å se på video – video podcasts – høre på musikk fra itunes osv. Den blir kun styrt ved hjelp av de to fjernkontrollene som fulgte med (en fjernkontroll følger med mac mini og den andre følger med eyetv hybryd tv stck). Vi kan enkelt bytte mellom frontrow og EyeTV programmet.

Må vel likevell ta med et par ting på minussiden:
- Når MacMini går i dvalemodus og deretter våkner fra dvale, så mister eyetv programmvaren kontakt med rikstv-kortet (Det er ikke et problem når maskinen blir restartet – kun våkning fra dvalemodus). Da må EyeTV programmvaren startes på nytt så er alt ok. Jeg har laget meg et skript som fyrer når mac mini går ut av dvale. Den stopper og starter EyeTV. Du trenger et tredjeparts program (SleepWatcher) for å sette det opp.
- De har hendt at MacMini låser seg, og trenger en restart.

Alt i alt er løsningen å anbefale og minusene drukner i fordelene :-)

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav maggekris » fre 19.12.2008 9:08

Du sa ingenting om at du faktisk kunne se på TV (Tv 2, Tv 3, TVN osv.), men jeg antar at det fungerte?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav bj2 » fre 19.12.2008 9:19

Det er jo vesentlig informasjon :-)
Jeg kan se på alle de kodete kanalene som jeg har betalt for (TV2, TVN, Disneychannel osv,osv) uten å kople til annen dekoder på svideo inngangen til hybrid.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav psvennevig » fre 19.12.2008 13:02

Jeg kan legge til at det i dag ikke er nødvendig med Hybrid.
En Elgato DTT eller DTT Deluxe holder i massevis (Kun DVB nett).
Denne fungerer også fint sammen med nevnte Common Interface og CAM module.

mvh
Pål
medlem i 189 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav tthue » fre 19.12.2008 13:45

hei, dette er ikke bakkenett, men direkte fra internett: ZATTOO.APP.
Last ned http://www.zattoo.com, og se nrk1 og 2 + noen andre direkte på mac-en.
medlem i 207 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav maggekris » fre 19.12.2008 14:12

bj2 skrev:Det er jo vesentlig informasjon :-)
Jeg kan se på alle de kodete kanalene som jeg har betalt for (TV2, TVN, Disneychannel osv,osv) uten å kople til annen dekoder på svideo inngangen til hybrid.


Med en annen dekoder, mener du da at du ikke har en Riks-TV boks? Har du bare et Riks-TV kort? Veldig fin artikkel/anmeldelse av utsyret ditt, men endel vesentlig informasjon mangler - ikke meningen å være pirkete :-D
Lurer rett og slett på om det går an å se på tv med en mav, en t-dekoder i usb-format, antenne og et abbonement - det hadde jo vært genialt. Tenk å se på tv i bilen eller på hytta uten å dra med seg en stor og klumpete Riks-TV boks....

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav Siggii » fre 19.12.2008 14:32

Det går ikke ann å se andre kanaler enn nrk1 uten rikstv-kortet. Altså, du trenger (intill videre) en dekoder for å f.eks. se på tv2.

Edit; ok, alle NRK-kanalene.
Men man trenger fortsatt kort, håper riks-tv (eller "3-parts" kommer med noe software, slik at man ikke trenger noe annet hardware enn den USB-pluggen som gjør om fra coax til usb.
Sist endret av Siggii den fre 19.12.2008 16:02, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav maggekris » fre 19.12.2008 15:27

Ok. Kan man se på pay-tv (tv 2 fra 2009 f.eks.) med en hybriddekoder?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 


Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav bj2 » fre 19.12.2008 15:39

maggekris:

Jeg ser på alle RiksTV kanalene (jeg abonnerer på),på min mac, også de som ikke er NRK kanaler og trenger ikke RiksTV boks.

Det jeg har er da:

- En USB tv stick. Jeg har "Elgato Hybrid" som er en usb-dings som man kan plugge antennekabel i og får da se alle NRK kanalene. For å se øvrige kanaler trenger man:
- Et Common Interface. Dette er en CAM leser som du plugger i USB port
- En CAM av typen "Technicrypt CXV" CAM fra Technisat GmbH. Ligner på et PCMCIA. Denne trykker du inn i Common Interface.
- Et RiksTV kort som du trykker inn i CAM

Det ville forundre meg om ikke du får sett på TV2 med dette opsettet etter 2009. Jeg ser jo på alle andre kodete kanaler.

Siggii
Altså: uten RiksTV kort får du inn alle NRK kanalene. Ikke bare NRK1.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Digitalt bakkenett og RiksTV

Innleggav syljua » fre 19.12.2008 15:57

Jeg har samme oppsett, Elgato Hybrid (som bare bruker DVB-T delen, så du
kan bruke alle DVB-T enheter fra Elgato), CI modul, CXV cam og RiksTV-kort.
Dette har jeg hatt fra tidlig i sommer, og det funker som bare det.

I motsettning til bj2, så har jeg det på en iMac, og eksporterer det jeg
vil se på TV, til en AppleTV.

I likhet med bj2, så hender det at den ikke får tatt opp programmer jeg
har programmert, men jeg skal prøve det tipset ifm. dvale.

Tilogmed HD sendingen av OL-åpningen gikk (1080p), dog noe hakkete.
Trodde det var relater til MacBookPro jeg da kjørte det på, men det
er visst en begrensning i visning av 1080p Mpeg4, så kraftigere maskin
hadde ikke hjulpet.

mvh,
syljua
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]