MacBooken vil ikke starte

Diskusjon rundt Apples bærbare for forbrukere

MacBooken vil ikke starte

Innleggav Apple » lør 28.02.2009 13:11

Hjelp
mac booken min vill ikke starte opp i OSX.
Den bare veksler mellom "Loading"(det derre hjulet som spinner under opp start) og en litt annen blå tone med en hvit dott oppe i venstre hjørne. :-! :-[ :-(

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: HJELP!!!!!!!!!!

Innleggav Tilia » lør 28.02.2009 13:29

Noe lignende skjer hos meg akkurat nå, det skjedde da jeg skulle restarte etter å ha installert oppdateringer av java og quick-time. Prøvde også å installere sikkerhetsoppdateringer, men det fikk jeg feilmelding på, og så skjedde altså dette.Har prøvd å skru av og på, ingenting skjer. Samme hos deg?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Apple » lør 28.02.2009 13:37

ja akurat det samme
Jeg har ikke restartet maskina sia æ opptaterte den me java/sikerhets opptateringa.
Det har jo ganske sikkert nåkka å gjøre med opptateringa.
Bra at æ før 4 daga sia begynte å kopiere alt av viktig informaskjon over til en WD Passport hardisk (ska kjøpe meg en my Mac Book alu Unibody snart)
Hilsen Apple
PS: E det noen som veit kordan det kan fikses.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Tilia » lør 28.02.2009 22:27

Fant noen tråder som foreslo å kjøre installasjonsdisken på nytt og så kjøre diskverktøy fra den. Prøvde det, men ingenting skjedde, bortsett fra at jeg ikke får ut CDen igjen. Dermed har jeg enda et problem. Noen som har forslag, eller må jeg levere inn maskina på service? Noen som veit hva sånt koster?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Apple » lør 28.02.2009 23:34

Hei
Fikk hårt med noen som har peiling.
Prøv å restart maskina mens du hold inn: alt+CMD/apple tasten+pr.
da skal macen lage oppstarts lyden 3 ganga, så slæpp tastene og vent en stund.
MVH Apple

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Tilia » søn 01.03.2009 12:30

Har prøvd det. Funker ikke. Funka det hos deg?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav MartheLea » søn 01.03.2009 13:36

Ikke min heller. Når jeg starter macbooken blir skjermen gråhvit og det dukker opp en blinkende mappe med et spørsmålstegn på. Lengre kommer den ikke. Noen som kjenner til dette problemet?
medlem i 199 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav jpsalvesen » søn 01.03.2009 14:17

MartheLea skrev:Ikke min heller. Når jeg starter macbooken blir skjermen gråhvit og det dukker opp en blinkende mappe med et spørsmålstegn på. Lengre kommer den ikke. Noen som kjenner til dette problemet?


Jeg er redd det betyr at disken din er spekesild. Eller så er det en dårlig kontakt i kabelen til disken. Uansett - siden du ikke skjønte dette så tipper jeg det er på tide at du tilkaller en nørd eller evt tar med MacBook'en til service.

1. Disken må sannsynligvis byttes ut. Du får en ny en på nettet for ca 500-1000 kr avhengig av størrelse. Du skal ha en 2.5" intern SATA-disk. Du trenger en mynt og en liten stjernetrekker - har bytta disk to ganger uten problem, tar ca 5-10 minutter..
2. Du trenger disken med OSX på for å reinstallere på den nye disken.
3. Om du er optimist, så kan du bestille et ekstern kabinett for en 2.5" SATA-disk og stikke den nåværende disken inn i den og så kjøre diverse reparasjonsverktøy på den disken og se om du klarer å få ut noe av data som ligger der. Om du har backup så trenger du ikke bry deg om dette steget.



Til førstemann, så høres det merkelig ut. Prøvd å trykke D når du starter MacBook'en? Da kommer du inn i et diagnostics-mode - har ikke testa sjæl men du får vel info om noe er galt med hardware..

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Apple » søn 01.03.2009 15:11

Hardwaren var helt fin sa maskinen. ingen feil ble funnet

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav jpsalvesen » søn 01.03.2009 15:16

Fine greier, Apple. Da må det være et problem med operativsystemet eller filsystemet. Kjør inn disken med operativsystemet, og trykk inn "alt" sånn ca når oppstartslyden kommer. Så kjører du diskverktøyet fra menyen på toppen av skjermen. Be den om å reparere evt feil, så ser vi hva som skjer..

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Apple » søn 01.03.2009 15:30

macen villl ikke ta imot disken?
Hva med å resette maskinen til fabrikk instilinger? blir alt slettet da?
MVH: Apple
Sist endret av Apple den søn 01.03.2009 15:37, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav jpsalvesen » søn 01.03.2009 15:37

whaaat? prøv mens den står og prøver å boote - altså når du ikke kommer videre. tror slotloading-greiene er aktivert da..

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Apple » søn 01.03.2009 15:44

Det sto i "Alt Om Din Mac" brosjyren at du kan resette maskinen til fabrikk innstilinger: ved å ta ut strømforsyningen og bateriet å holde inn på/av knappen i minst 5 sec, blir disken slettet da.
MVH:Apple

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Tilia » søn 01.03.2009 17:51

Jeg har CDn med installasjonsverktøyet stående inni maskina, jeg hører at den spinner, men får ingen alternativer opp. Skjermen er blå. Får heller ikke ut cden. Får ingen oppstartslyd utenom hvis jeg ikke holder inn alt-eple-p-r. Når skal jeg da trykke D? Er det noe håp for meg? Er dette noe apple evt kan dekke, siden det skjer når en laster ned oppdateringer som DE har lagt ut?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: MacBooken vil ikke starte

Innleggav Nox » ons 22.04.2009 0:27

Noen som har klart å fikse dette problemet? Skjedde nettopp det samme med meg.. Blå skjerm og "hjul" som snurrer.. Kommer ikke lenger..

Hadde vært supert hvis noen visste noe :)
medlem i 180 måneder
 

Neste

Returner til MacBook



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]