Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav kongen » søn 27.12.2009 21:42

Spiller musikk over Airporten, og det fungerer utmerket. Men etter en stund kommer det en "suselyd" sammen med musikken. Er et noen som vet hva dette kommer av?
medlem i 233 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav daggis85 » søn 27.12.2009 22:11

Hvis du kjører Airfoil i trial-modus kommer det suselyd etter 10 minutters (tror jeg det var).
medlem i 197 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Octavar1um » tir 29.12.2009 16:05

Spotify er IKKE problemet her! Velger jeg computer i iTunes og velger iTunes i Airfoil og streamer dette trådløst, hakker det med en vanlig 128kbps mp3 fil!

Dermed er det heller ikke .FLAC som er problemet!

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav natas » tor 31.12.2009 13:40

Har selv slitt mye med hakking når man streamer spotify til AP og videre til DacMagic. Det som er merkelig er at det fungerer utmerket hvis man kobler digitalt fra AP og direkte til forsterker,ingen hakking.

Har prøvd de fleste muligheter og kan nesten tro at det er Dac`n som faktisk sliter grunnet ujevnt mottak av det digitale signalet.

Det vil si at den prøver å korrigere signalet før det slippes ut og når signalet ikke er 100% så kommer dette problemet med hakking.

Men all annen streaming(Lossless fra Itunes) til Dac fungerer utmerket,har også kontaktet Airfoil utviklerne om disse problemene og de kom til en konklusjon at det er store muligheter at Spotify er synderen.

Veldig synd at dette ikke fungerer optimalt da Dac`n spiller rundt den integrerte dac`n i min forsterker..

Har også hørt at man har byttet ut denne DacMagic`n til annet fabrikat,og det har løst problemet. Men men dette er jo egentlig helt på trynet spør du meg.

Som sagt all streaming til DacMagic fungerer utmerket utenom Spotify....Kjipe greier.

Godt Nyttår til dere alle.
medlem i 171 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Octavar1um » fre 01.01.2010 21:18

så når du streamer fra VLC osv så fungerer det perfekt?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav T.B.Hansen » man 04.01.2010 14:54

Kjører selv både optisk (via digital inngangsvelger) til DAC, og med vanlig analog kabel (hhv stue- og soveromsanlegg). Opplever ingen forskjell her, og kan ikke se hvordan det skulle kunne være noen.

Har brukt dagen til å kopiere billedfiler fra diverse eksterne disker til NAS, og har latt Spotify kjøre hele tiden. Så langt har jeg opplevd «hakking» et par ganger. Dette er ikke mer enn normalt. M.a.o. er det ikke nettverkskapasiteten som avgjør, heller.

Folk må gjerne kjøpe både nye DACer og rutere for min del — men å tro at dette vil fjerne bugs i et beta-program, er nok litt for optimistisk.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Charliefoxtrot » tir 05.01.2010 13:05

T.B.Hansen skrev:FLAC er et problem med AirPort... Har selv bare fått det til å fungere tilfredsstillende med kabel fra Mac til DAC.

Selv konverterer jeg all FLAC til Apple Lossless med XLD, og bruker iTunes som avspiller. Er ikke istand til å høre forskjell på 16 bits Apple Lossless og 24bits FLAC fra f.eks. Linn Records, tross nøye testing med gode hodetelefoner.

Ellers kan det være mange grunner til at trådløs overføring hakker. De fleste tilfeller skyldes forstyrrelser i nettverket, fra andre RF-kilder.


Hei,

Jeg er på utkikk etter nettopp dette; et program som konverterer FLAC til Apple Lossless. Tidligere har jeg blitt tipset om å gjøre dette gjennom Toast, men dette programmet slår meg som litt uegnet ift utelukkende konverteringsbehov.

Hvordan er XLD i brukervennlighet og funksjonsmessig? Kan du beskrive det litt for meg?

Mvh
CF
medlem i 221 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Octavar1um » ons 13.01.2010 11:23

Jeg kan ikke skjønne at Spotify skulle være problemet her når det ikke hakker hvis jeg kjører analog ut fra airport express, men det hakker hvis jeg kjører digitalt fra airport express. Det hakker også fra VLC uansett filtype..


For å svare du over meg så bruker jeg Flac2mac...

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Charliefoxtrot » fre 22.01.2010 12:57

Charliefoxtrot skrev:
T.B.Hansen skrev:FLAC er et problem med AirPort... Har selv bare fått det til å fungere tilfredsstillende med kabel fra Mac til DAC.

Selv konverterer jeg all FLAC til Apple Lossless med XLD, og bruker iTunes som avspiller. Er ikke istand til å høre forskjell på 16 bits Apple Lossless og 24bits FLAC fra f.eks. Linn Records, tross nøye testing med gode hodetelefoner.

Ellers kan det være mange grunner til at trådløs overføring hakker. De fleste tilfeller skyldes forstyrrelser i nettverket, fra andre RF-kilder.


Hei,

Jeg er på utkikk etter nettopp dette; et program som konverterer FLAC til Apple Lossless. Tidligere har jeg blitt tipset om å gjøre dette gjennom Toast, men dette programmet slår meg som litt uegnet ift utelukkende konverteringsbehov.

Hvordan er XLD i brukervennlighet og funksjonsmessig? Kan du beskrive det litt for meg?

Mvh
CF


Er det ingen som har noen innspill her, altså?

CF
medlem i 221 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav åttitre » fre 22.01.2010 13:09

XLD er så enkelt som du kan få det. Den har også støtte for multicore, med andre ord konverterer den 8 filer samtidig om du har f.eks i7 med "8" kjerner. Jeg opplever kvaliteten som bra, men er ikke no lydekspert.

Veldig brukervennlig som sagt. Bare husk å gå i innstillinger første gangen så du har konfigurert alt etter dine ønsker!

Hjalp dette CF?
medlem i 239 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Uluen » fre 22.01.2010 13:28

Det kan være at DAC-en må "relocke" noen ganger (låse samplingfrekvens og slikt). På min kan jeg høre et lite knepp (eller et større pop om det ikke har vært spilt noe på en stund) når jeg starter avspilling.

Det kan vel kalles en (liten i mitt tilfelle) konstruksjonsfeil i DAC-en, jeg har avtalt med produsenten at han skal fikse det.
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Charliefoxtrot » fre 22.01.2010 15:01

Takker for svar. De var nyttige.
medlem i 221 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Octavar1um » man 25.01.2010 23:52

Som jeg har sagt tidligere.. Flac til apple lossless = Flac2mac

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav kjetil02 » tir 26.01.2010 21:58

natas skrev:Men all annen streaming(Lossless fra Itunes) til Dac fungerer utmerket,har også kontaktet Airfoil utviklerne om disse problemene og de kom til en konklusjon at det er store muligheter at Spotify er synderen.

Som sagt all streaming til DacMagic fungerer utmerket utenom Spotify...


Jeg kontaktet Cambridge Audio om akkurat dette problemet, og fikk et oppklarende svar fra dem:

"These issues are specific to the Apple Airport Express which has bad range and sync which widely varies when using the TOSLINK. This results in intermittent drop outs and causes an external DAC to lose lock since either there is no audio data (packet loss) or the sync signal has varied completely out of tolerance.
Also when there is no music (in between tracks) the AEX sends no audio data or sync which also causes DACs to lose lock (via TOSLINK).

There is no firmware update (unless there is an update to the AEX) to address this issue since we don’t have this issue with any other source. This problem does not happen when using the analogue outputs of the AEX because the AEX probably uses a large buffer to capture and store audio data prior to sending this to its converter. This avoids the drop outs and loss of sync. However it adds a horrendous amount of latency and jitter to the final converted audio.

Research has indicated the problem usually lies in the use of AirFoil audio transmission software in conjunction with the optical output of the Airport Express, and not in the DacMagic. Rogue Amoeba software has indicated that this is a known problem on their part.
This problem is one that Apple/Airfoil need to handle so users of the optical out can actually use the feature. This problem is reported so often and has not as yet been fixed by them."

Så Cambridge frasier seg ansvaret og legger det på Rogue Amoeba.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Spotify - Airfoil og DAC utfordring!!

Innleggav Octavar1um » ons 27.01.2010 19:35

Og de som skyldte på Spotify kan gå og legge seg. Dette har jeg prøvd å si hele tiden.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron