MBA 13 starter ikke

MBA 13 starter ikke

Innleggav gamenius » fre 26.11.2010 0:40

Har en MBA 13 som plutselig ikke vil komme opp etter en reboot. Den gir fra seg oppstertslyden, viser grå skjerm med eple og en hjul som snurrer. Intet mer skjer på en time.

Det hele startet da Mail hang seg. Kjørte en tvungen avsluttning som så ut til å gå greit, men etter dette ville ikke Mail starte igjen. Når jeg forsøker å starte opp Mail hopper symbolet et par ganger og så legger iconet seg i ro igjen uten at programmet har startet. Bestemte meg så for å restarte maskinen på den pene måten men den våknet aldri skikkelig til live igjen.

Har forsøkt i " safe mode" (shiftknappen nede under oppstart). Det som skjer da er et det i tillegg til hjulet og eplet vises en tidsgraf som vokser, men før denne er kommet havveis fosvinner den og det eneste som synes er eplet og hjulet som spinner.

Har startet i "verbose mode"(cmd + v ved oppstart) og ser da at alt stopper opp. Siste linje sier:

AppleMCP89TMS::powerGatingDown(0): Done


Noen forslag?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav SeaLion » fre 26.11.2010 9:25

Dytt inn Installasjonplata (CD/DVD) og hold evt nede c-tasten til maskinen velger denne å starte fra. Når maskinen er startet, avslutt OS-intalleren (cmd(eple)+Q) og finn og start Diskverktøy. Sjekk om dette verktøyet kan reparere harddisken på maskinen.

Rapportér tilbake i tråden evt. resultat.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav gamenius » tir 30.11.2010 6:47

Dette har vært en meget interessant opplevelse. Har eid mer enn 10 ulike Mac'er og dette er første gang med en hardware-feil. Bank i bordet.....

Maskinen ville som sagt ikke starte opp mer. Satte jeg i USB-sticken (og trykket C under oppstart) med OS skjedde det ingen ting, alternativt fikk jeg etter laaaaang tid opp en sirkel (den som ser ut som en Ø) på skjermen. Om jeg benyttet en ekstern SuperDrive og DVD var resultatet det samme.

Uavhengig av om jeg valgte USB-stick, SnowLeopard instal-DVD eller Apple Care-DVD og startet med D inntrykt fikk jeg opp diagnose verktøyet. Selvsagt fant dette en hardware feil første gang den ble kjørt. Bestemte meg derfor for å kjøre en nøyere/dypere test og jeg var så dum at jeg ikke noterte meg hva feilen hette. Men uansett hvilken test jeg kjører nå, og selvsagt uavhengig om det er fra DVD'er eller USB-sticken, så finner jeg ikke noen feil lenger.

På Eplehuset i Sandvika kjørte de en annen test over nettverk og fant ingen ting heller. Det eneste som skurret der var at det kom opp at jeg ikke hadde iLife installert, men det har jeg.

Saken endte med at jeg måtte etterlate min elskede Air der og er veldig spent på hva de finner ut.

Ellers er det kun en ting å si: Super maskin, men den burde ha hatt belysning i tastaturet!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav SeaLion » tir 30.11.2010 20:08

Rapportér gjerne her i tråden hva de måtte bytte/fikse når du får maskinen tilbake.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav petterandreas » tir 30.11.2010 20:38

Harddiskfeil er et kjent problem når det kommer til MBA. Jeg har personlig opplevd to. Rart å se at det skulle skje så raskt med en så fersk maskin.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav gamenius » tir 30.11.2010 20:42

Jeg har hatt to MBA'er fra før, begge har fungert supert uten noen feil i det hele tatt. Denne er av den nye typen som har fast minne, ikke vanlig eller SSD harddisk.

Har heller ikke kunne se at andre har hatt lignende feil.

Kommer tilbake....

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav gamenius » tir 14.12.2010 18:13

Da er maskinen kommet tilbake, med nytt hovedkort. Hva som egentlig var defekt, mer detaljert, vet jeg desverre ikke. Men de fikk over mine gamle data, noe jeg ikke vet om jeg liker da jeg trodde dataene var sikret med FileVault.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav Lost » lør 19.03.2011 8:26

Drar opp denne tråden for å dele min erfaring med MBA. Har hatt 13.3" noen mnd og må si at denne maskinen er gull! Jeg har hatt alle Macer siden 2000, store og små, men aldri har jeg opplevd en mer responsiv maskin! Min iMac 27" med top specs er en supersinke i forhold når det gjelder oppstart.
SSD er saker!

MBA er det det beste kjøpet noensinne, men det er en ulempe. MBA tåler ikke kulde, da flater den helt ut! 2 grader eller kaldere fryser aluchassiet og maskinen virker ikke på mange timer.
Dette til info ;)
medlem i 215 måneder
 

Re: MBA 13 starter ikke

Innleggav overmiddels » lør 19.03.2011 11:43

Hei, håper det er greit at jeg låner tråden litt! :)

Er student og sitter med skolearbeid som skal innleveres i dag.. Satt og jobba til seint i går, logga av på vanlig måte og, men i dag så får jeg ikke starta den opp igjen! :-! HJELP! Jeg prøver både med og uten laderen tilkoblet. Den skal ikke være tom for strøm heller ... :(

Noen tips før jeg gjør på leggen? Har en litt gammel versjon av Time Machine, men vil helst ha den i gang slik den er! Husker ikke helt men tror jeg bare la den i dvale uten å lagre i går...


ANYONE?
medlem i 160 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron