SSD på ekstern disk?

SSD på ekstern disk?

Innleggav sighaug » tir 04.01.2011 18:11

Har forsøkt å finne svar via søk her uten å finne noe treffende.

Jeg har gått til innkjøp av et stort lydbibliotek (100GB++) til musikkproduksjon og vurderer å kjøpe en 256GB SSD-disk. Har en stund hatt problemer med "slow disk". Idag streamer jeg alle samples og prosjekter til en stor (2TB) Laciedisk. Dette både lager høy viftelyd og fungerer bare halveis..

1. Kan man få kjøpt SSD i eksterne harddisker?
2. Hvor får man tak i billigst og best pris? (både norske og amerikanske butikker er aktuelt)


Takker for svar
medlem i 223 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav Traktor » tir 04.01.2011 18:20

Ja, man kan få kjøpt ssd som ekstern disk. Her er det en for eksempel:

http://g-technology.com/products/g-drive-mini-ssd.cfm

Men jeg ser ikke helt poenget i å kjøpe den, for du få jo ikke utnyttet hastigheten når du kobler den til med enten firewire eller usb. Bare fordi din laciedisk bråker bettyr ikke det at alle andre hardsiker bråker :rolls eyes: Men om du vil bruke så mye penger på det så er det bare å kjøpe.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav sighaug » tir 04.01.2011 18:26

Takker for svar. Ser at jeg helt klart ikke tenkte på "flaskehalsen" ved overførsel (USB/FW)..
Med andre ord er jeg kanskje like langt. Er det noen eksterne disker som er så og si helt lydløse ved heftig bruk??
medlem i 223 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav Traktor » tir 04.01.2011 18:37

Jeg har selv denne:
http://g-technology.com/products/g-drive-mini.cfm

Er veldig fornøyd med den, er nesten helt lydløs, bråker ikke mer en imacen min for å si det sånn. Og med firewire er hastighetene upåklagelig, har målt selv og få rundt 70 MB/s. Om du lurer så sitter det en Hitachi disk inni, tror det skal være noen av de beste diskene.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav slogmo » tir 04.01.2011 18:43

Med e-SATA skal man kunne få utnyttet SSD i eksternt kabinett.
Men det er få Mac'er som har slikt.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav sighaug » tir 04.01.2011 18:59

Jeg har siste imac i7. Såvidt jeg vet så har ikke min noe e-SATA.

Fra før av har jeg testa en del WD-disker + Lacie. Felles for alle er at de gir en del lyd fra seg ved innspilling/avspilling av prosjekter/lydspor. Kanskje det kan være en løsning å ha samples på en disk og prosjektene på en annen? Altså for å begrense hvor mye som streames fra hver disk.

Og en annen ting. På den siste imac'n så er det bare en firewire (800) som jeg bruker til lydkortet (apogee ensemble). Hvordan skal jeg da få koblet til annen FW. Ser for meg at det blir USB uansett hvordan jeg vrir på det..
medlem i 223 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav kanskje-mac » tir 04.01.2011 19:04

Med USB er SSD ganske bortkastet, vanlige disker er også raskere enn det USB2 kan overføre.
medlem i 228 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav sighaug » tir 04.01.2011 19:11

Rart med det her. Etter innkjøp av siste modell iMac i7 og fullt opp med minne så har jeg fortsatt de samme problemene som før. Dvs disk som stopper pga for liten overføringskapasitet + at viftene høres. Man leter jo etter den kombinasjonen som er lydløs selv når tunge prosjekter kjøres.. Flere tips?
medlem i 223 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav Traktor » tir 04.01.2011 19:34

Om du er så avhengig av mye disk plass med høy overføringshastigheten og du har firewire porten okupert tror jeg den beste løsningen for deg ville hvert en Mac Pro. En muligheten ville kanskje hvert å ha en NAS koblet til med Gigabit Enthernet, som da ville gitt en teoretisk hastighet på 125 MB/s. Alternativt kan du jo sette inn en større HD i iMacen.

Slogmo kan sikkert hjelpe, han har greie på slikt :-)

Som du sikkert skjønner hjelper det lite med råe HDer og SSDer når du bare har USB tilgjengelig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav kanskje-mac » tir 04.01.2011 19:38

Er det Imac eller ekstern disk som bråker?
Du får lydløs 1TB disk til ca 500kr på de fleste elektrobutikker og de klarer uten problem å fylle en USB forbindelse. Firewire koster litt mer. Du kan koble flere firewire enheter i kjede om du er tom for porter.

Hva gjør du når du får feilmeldingen?
Bruker programmet ditt masse små filer?
Når du skiftet til ny maskin, installerte du alle apps fra bunnen eller kopierte du oppsettet fra en gammel maskin?
medlem i 228 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav bungum » tir 04.01.2011 20:27

Jeg kan ikke se at du sier noe om hvilket program du bruker, men om du streamer veldig mange audiofiler fra samme disk kan du selvfølgelig få problemer. Spesielt om det er en USB disk. Dette har nok også noe med hvordan programmet ditt fungerer og hvordan det bruker minnet til å streame samples.
Jeg kan tenke meg at en løsning kan være å kopiere over de samplene du bruker i et prosjekt til den interne disken mens du jobber med det, så arkiverer du det på USB disken når du er ferdig. (Og gjerne en backup i tillegg, men det er en annen historie)
medlem i 180 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav S_NOOKER » tir 04.01.2011 21:32

Hei
Skulle vel være mulig å kjøpe et esata-kabinett og installere et esata-kort i en macpro? Montere ssd-disken i esata-kabinettet skulle gjøre susen, eller hva?

http://eshop.macsales.com/item/Newer%20 ... XPCIE6GS2/
http://eshop.macsales.com/item/Other%20 ... /MEQM0GBK/
medlem i 193 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav Traktor » tir 04.01.2011 21:46

Han har iMac, ikke Mac Pro.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: SSD på ekstern disk?

Innleggav sighaug » tir 04.01.2011 21:51

Takker for bra innspill, godtfolk!

@ Traktor: Jeg tror ikke jeg kjører noe hardere enn andre musikkprodusenter og det er jo flere der ute med imac. Er veldig fornøyd med imac'n bortsett fra flere tilkoblingsmuligheter og FW innganger. Har en 2TB interndisk som jeg tenkte å holde fri for prosjekter. Jeg er ikke kjent med lagring via NAS og ethernet. Er dette vanlig?

@ bungum: Jeg kjører Logic Studio 9. Til nå har jeg kjørt både samples/lydbibliotek og prosjekter fra samme eksterne harddisk. Noe plugins ligger lokalt, men ellers ligger alt eksternt. Dette er fordi jeg ikke ville ha to stk bråkete eksterne. Denne Lacie-disken fikk jeg anbefalt fordi den skulle være såkalt støysvak. Du har et bra poeng med å kopiere over samples lokalt først, men for meg virker det litt tungvint. (Har forøvrig et ok backupopplegg med Superduper)

@ kanskje-mac: Det er den eksterne disken som bråker (Lacie 2TB). Den interne høres såvidt når den lagrer noe. Jeg ser at jeg har en FW400 inngang i lydkortet. Kanskje det kunne være en ide å koble til her.
Når jeg får feilmeldingen så starter går jeg ofte inn i ett parti i prosjektet som har en del ekstra spor (refreng feks). Jeg bruker en del små samples, men det meste er streaming av virtuelle instrumenter.

Men det siste du skriver her er jo aktuell. Jeg kopierte oppsettet fra min Macbook Pro (fra nå av min backup maskin) - har en del konfigurasjoner som er tar tid å sette opp igjen, derfor installerte jeg ikke på ny. Alt har fungert supert i programmet bortsett fra problemer med "slow disc".

@ S_NOOKER: Som Traktor skriver så har jeg iMac og jeg må akseptere dens begrensninger. Takk for tips allikevel.
medlem i 223 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron