Finn.no svindel!

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Finn.no svindel!

Innleggav Andyen » fre 25.05.2012 15:42

Hei!
Jeg har lagt ut min MBP på finn.no, og fikk nylig denne mailen:

Hi,

Am Tina Marie and I will love to buy your item as a Birthday Present to my Son in Oversea. After great consideration and hours trawling the internet this is exactly what i have been looking for. As have mentioned before this is precisely what i'm after and so am ready to buy this as soon as possible! I think the easiest way to pay is through paypal seeing as i would be using my credit card, i know they are reliable, secure and i usually find this the most efficient method. I will offer you ¤1,300 EUR for the item and the shipment via Post Office (Registered Mail).



So what are need for the payment are or send me a paypal payment request.

Your PayPal Email address:
Your Full Name:

Get back to me asap.. Waiting for your reply.

Thanks..
-----------------------

Tror dere dette er et svindelforsøk?

- Andreas
medlem i 165 måneder
 

Finn.no svindel!

Innleggav LekeFly » fre 25.05.2012 16:25

Hva tror du? En dame som skal kjøpe en MacBook til sønnen sin som bor i et annet land? ............. Som tilfeldigvis er Nigeria?

Folk altså.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav Andyen » fre 25.05.2012 16:27

Når du sier det på den måten, er det ganske opplagt ja.
medlem i 165 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav rstormo » fre 25.05.2012 16:28

Har egentlig ikke skjønt dette jeg. Betaling via paypal, da kommer jo pengene med en gang. Hvordan klarer dem da og svindle deg?
Sender jo ikke varer før pengene er på konto?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav Vagabond » fre 25.05.2012 17:41

Det betales med stjålne kredittkort og selv om du får pengene inn på din konto (og eventuelt flytter de over på en annen konto som ikke er tilknyttet paypal) så vil ditt kredittkortselskap trekke deg for det beløpet som du tror var sikret. Står i vilkårene når du både oppretter din kredittkortkonto og når du oppretter på paypal. Og har du da sendt varen, så sitter du med svarteper.
medlem i 162 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav Snire » fre 25.05.2012 21:33

Hadde et par utlendinger som ville kjøpe bilen min via Paypal.
Fryktelig mye svindel på Finn.no for tiden :-(

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav danibo77 » lør 26.05.2012 10:30

Ikke rart folk blir svindlet..

Hun ber jo om paypal-kontonavnet ditt OG ditt fulle navn.

Hun trenger ingen av disse for å sende penger. Du oppretter selv en betaling i paypal som hun kan klikke seg inn på og betale.

Hun/han kan lett få tilgang til kontoen din, og tømme denne, evnt. misbruke denne på andre svindelforsøk.

Får slike eposter hver gang jeg legger ut noe mac-relatert på finn.no

Noen gode regeler fra en erfaren bruker:

#1. IKKE svar
#2. Slett mail
#3. Gå til #1


:)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav Morse » lør 26.05.2012 13:19

Tina Marie er velkjent, har to kompiser som dessverre gikk i baret. Den ene mistet sitt store (og DYRE) videokamera, den andre en MacBook Pro late-2011...

Men lærer folk? Only the hard way, I guess.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav buerjr » tor 12.07.2012 16:57

dette er bare svindel! hvis du fortsetter kommer du til å få en mail fra en fake paypal adresse ( små endringer i mailadressen). der står det at hun dama har overførst penger, men hun har overført for mye som du må betale for frakt. og det skal du sende til en utenlandsk bank konto. så lenge du ikke betaler ut noe penger eller gir fra deg varen før du får penger så er det bar eå fortsette. di prøvde seg på meg med en båt. så jeg vet hvordan det funker ;)
medlem i 141 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav chrziesler » tor 12.07.2012 18:40

Dette er svindel ja! Hadde en dame med samme historie som ville kjøpe en båt jeg hadde for salg. Jeg synses du skal gi beskjed til finn.no, selv om finn.no ikke reagerte på min hendvendelse.
medlem i 194 måneder
 

Finn.no svindel!

Innleggav ipodtouchfever » tor 12.07.2012 23:10

Nevnte ikke en gang hva det gjalt. Kun "your item".. Bare en melding som kopieres og sendes til flere annonser.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav JS_70 » man 08.10.2012 7:58

Hei, jeg har også fått en slik morsom mail tråd :-) men, kan noen forklare hvordan man kan svindles ved å gi ifra seg navn og paypal id? Bruker paypal flittig for kjøp, betalinger og mottak av penger.

Slik jeg oppfatter det er det bare når man oppgir mer informasjon at det faktisk er et problem? Navn, epost, adresse osv finner man uansett fra annonsen på finn.no?

/Jan
medlem i 138 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav thomasjojo » man 08.10.2012 9:15

@snire det er ikke PÅ finn det er mye svindel, men det er der svindlerne finner deg.

det er en stor og viktig forskjell.
medlem i 198 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav Jon » man 08.10.2012 9:23


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Finn.no svindel!

Innleggav JS_70 » man 08.10.2012 10:57

Takk, det var det jeg regnet med. Snakket med paypal idag også for å sjekke. Takk for tilbakemelding
medlem i 138 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]