Ekstern harddisk skrur seg av / går i dvale ofte

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Ekstern harddisk skrur seg av / går i dvale ofte

Innleggav King-Nothing » man 29.10.2012 0:23

Jeg har denne eksterne harddisken som jeg bruker til lagring på min iMac: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638958

Men ca en gang om dagen går den i dvale / skrur seg av, slik at jeg må skru den på igjen og linke opp Dropbox på nytt.

Er det noen innstillinger i OSX som jeg må endre for at den skal stå på hele tiden?
medlem i 189 måneder
 

Re: Ekstern harddisk skrur seg av / går i dvale ofte

Innleggav Hubro » man 29.10.2012 0:35

Hva mener du med å linke den (altså din eksterne harddisk) opp mot Dropbox igjen?

Disse diskene har energisparing hvor de går i dvale etter å ha vært inaktive en stund. Det er jo en bra ting, slik at ikke disken står å snurrer 24/7. Det vil jo ta knekken på en harddisk raskt. Men jeg forstår ikke helt hvilket problem du har med det og Dropbox. Hvis du vil endre dette, er det i tilfelle å finde under konfigurering av WD disken, noe du sannsynligvis må benytte de vedlagte programmene til.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ekstern harddisk skrur seg av / går i dvale ofte

Innleggav King-Nothing » man 29.10.2012 0:48

Når jeg bruker disken aktivt, hører jeg jo litt susing fra den. Men etter en stund blir den helt stille og da går den vel i dvale. Men jeg kan da fortsatt se disken i Finder og vekke den til liv igjen.

Hvis jeg ikke bruker maskinen på en stund, må jeg fysisk trykke på "on"-knappen for å få liv i den, siden den ikke finnes i Finder lenger.

Det er ikke noe kjempeproblem med Dropbox, men siden jeg har lagret Dropbox-mappen på denne harddisken, må jeg avslutte Dropbox og starte det på nytt igjen siden det ikke finner mappen når disken har skrudd seg av.

Det er litt kjedelig når det på det verste skjer et par ganger i løpet av dagen.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ekstern harddisk skrur seg av / går i dvale ofte

Innleggav Hubro » man 29.10.2012 8:58

Ok, da skjønner jeg problemet. Har selv 2 stk. WD My Book Studio, og min erfaring er de ALDRI kobler seg fra maskinen så lenge de er tilkoblet. Den går i dvale når den er innaktiv, med er likevel alltid synlig i Finder (eller på skrivebordet hvis du har det aktivt). Som standard er det nok slik den skal fungere.

Så sant du ikke har fått endret på noen innstillinger, vil jeg mene det er noe feil med disken din.

Noe annet kan jo være FireWire inngangen på maskinen din, FW-kabelen eller strømforsyningen til disken. Får du brudd her må du nok koble disken til igjen. (Men jeg vil vel tro du ville fått melding om feil-frakobling hvis du har feil med FireWire).

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ekstern harddisk skrur seg av / går i dvale ofte

Innleggav lijken » ons 28.11.2012 0:06

Jeg har samme problem. Bortset fra att den gjør det etter 5 min. bruk.. Hele tiden. Har du funnet noen løsning på problemet?
vh
medlem i 148 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]