Problem med opptak gjennom iMic til Garageband

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Problem med opptak gjennom iMic til Garageband

Innleggav Alf Steinar Grønvold » tor 17.04.2014 20:36

Jeg har en musikk-kassettspiller, hvor jeg skal gjøre opptak gjennom iMic til Garageband.
Har lastet ned siste versjon av Garageband 10.0.2. Når jeg kobler iMic til USB-porten og åpner "Garageband", følger jeg en bruksanvisning som Apple Suport har gitt ut:
"Opptak med iMic i GarageBand ". Når jeg spiller av kassettbåndet og trykker på rec-knappen i Garageband, virker det ut som det ikke er noen forbindelse, hører bare en "Klikk-klikk-lyd".
Det blir altså ikke noe opptak. Har forsøkt tre forskjellige utganger på kassett-spilleren,
AUX / MIC / PHONES, uten at dette heller hjelper. Lurer derfor hvor feilen kan ligge.
Jeg har også installert programmet "Audacity", men vet ikke helt hva slags kabel-forbindelse
som skal brukes til USB-inngangen på mac'en. Forsøkte gjennom iMic'en, men det virket heller ikke. Er takknemlig for et svar fra noen som er kyndige på dette området.
Mvh. Alf.
medlem i 217 måneder
 

Re: Problem med opptak gjennom iMic til Garageband

Innleggav Valotunk » fre 18.04.2014 1:07

Har hørt litt ymse om iMic.

Selv har jeg gjort opptak fra gamle kassetter på en mye enklere måte.

En standard minijack til RCA fra Clas fra kassettspiller til audio-in på Mac:

http://www.clasohlson.com/no/Tilkobling ... r327701000

sammen med Audacity.

Enklere kan det neppe gjøres, og lydmessig låter det helt flott. Begrensningene i kvalitet ligger her på kassettspiller og kassettene. Overhodet ingen mulighet å høre forskjell fra original til opptak.
medlem i 199 måneder
 

Re: Problem med opptak gjennom iMic til Garageband

Innleggav Alf Steinar Grønvold » man 21.04.2014 11:39

Hei!
Takk for svaret på mitt innlegg. Jeg har nå lastet ned AUDACITY 2.0.5 for mac og trukket symbolet over i Programmappen. Når jeg skal åpne programmet, kommer følgende beskjed opp: "Critical Nyquist files could not be found. Nyquist effects will not work". Programmet åpner seg ikke, og jeg må avslutte med "cmd/alt/esc", og får da beskjed at "Audacity svarer ikke". Jeg har tidligere hatt eldre utgaver av AUDACITY liggendes på min ProMac, som det ikke har vært problem å åpne. Er det noen som kan svare meg på dette?
Mvh. Alf.
medlem i 217 måneder
 

Re: Problem med opptak gjennom iMic til Garageband

Innleggav Valotunk » man 21.04.2014 20:49

Har du trukket hele Audacity mappen over i programmappen eller bare Audacity?

Feilmeldingen du får betyr at Audacity ikke finner mappen "nyquist" som skal ligge i samme mappe som Audacity programmet.
medlem i 199 måneder
 

Re: Problem med opptak gjennom iMic til Garageband

Innleggav Alf Steinar Grønvold » man 21.04.2014 22:08

Hei!
Igjen en takk. Feilen var at jeg ikke hadde lagt hele AUDACITY-nedlastningen i programmappen, men bare "symbolet". Nå virker det! En lærer så lenge man lever, ofte med litt god hjelp fra andre!
Mvh. Alf.
medlem i 217 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]