icloud er snart full

icloud er snart full

Innleggav monica1970 » man 14.04.2014 21:23

Har Icloud lagring på 25 GB og den er 90% full. Hvor finner jeg ting som er lagret i icloud og hvordan får fjernet det som ligger der.
La merke til at Ipad og iphone hadde sikkertskopiert. Vurderte å slette de enhetene som ligger på icloud som er sikkerhetskopiert. Tviler på programmer og apper blir borte fra enhetene dersom jeg fjerner sikkerhetskopien som ligger i icloud.
Merkelig at icloud ikke har funksjonen som Dropbox har, og det er så veldig tungvint å bruke. Dessuten fungerer ikke verken kontakter eller notat som det skal gjøre. Både kontakter og Ical må være av. Likeså er det favoritter i Safari tar kopi etter hver oppdatering. Slik skjer det med kontakter også. Når man har 200 kontakter, og nå er det kommet på 600 kontater. dvs 200x 3. og slik ble det etter sikkerhetskopiering. Noen som kan hjelpe ?
medlem i 226 måneder
 

Re: icloud er snart full

Innleggav budbringeren » man 14.04.2014 23:25

Jeg har også hatt problemer med dupliserte kontakter i adresseboken samt kalenderbegivenheter og ryddet opp manuelt. Det andre du nevner har jeg fikset ved å logge inn og ut av iCloud. Det kan enkelte ganger floke seg til (mest før, i starten av icloud etter min erfaring) og en aldri så liten logg ut og inn gjør susen.

Vi har alle våre foretrukne systemer og oppsett. Selv bruker jeg iCloud kun til sync. Ellers har jeg alt av bilder og slikt i Dropbox og således bruker jeg minimal diskplass ennskjønt jeg har alt med meg i lommen. Har slått av bildestrøm og alt hva krever grisedyr iCloud plass. 50 Gb koster 700, altså dobbelt så dyrt som dyre dropbox. Kjøper man 100 gb på dropbox nettsiden koster det nå ca rundt 600(ifjor kostet det meg 540 og om jeg ikke blingset kostet det noe med 600 denne gangen betalt med kort på nettsiden). Har flere ganger testet diverse tjenester og faller samtlige ganger tilbake på at dropbox er overlegent. Anbefaler på det varmeste å bruke icloud til sync og dropbox til resten.

Hva gjelder backup hadde jeg gått inn og huket av apper du ikke ser nødvendig å ta backup av, titte igjennom og rydde opp i dette. Sletter du enheter sletter du ikke appene som du selv skrev. Enhetene tar opp ganske mye plass og kanskje verdt å gjøre det i itunes?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: icloud er snart full

Innleggav monica1970 » tir 15.04.2014 15:16

Støtter meg til det du skriver her. Og en annen ting, så er Dropbox et glimrende verktøy, ettersom den tar alt fra bilder til ppt format. Jeg bruker DB, på omtrent alt, og det er litt merkelig at Icloud ikke har denne samme oppsett som DB.
Du skriver også at du kan huke av de appene du ikke trenger backup av, og gjør man dette i itunes ? Jeg har sett på icloud innstillingene i systemvalg, og der kan man endre på hva som kan fjernes eller beholde.
Etter ha testet dette, så jeg plassen icloud ble mye mer større etter sikkerhetskopier ble avsluttet, samt fjernet alle appene. Eneste fordelen med icloud er at Texedit og Notater fungerer. Ellers syns jeg deter dyr nettsky benytte seg av. Dessuten er icloud tungvint forh.til DB.
medlem i 226 måneder
 

Re: icloud er snart full

Innleggav Master_Gismo » ons 16.04.2014 17:23

monica1970 skrev:Du skriver også at du kan huke av de appene du ikke trenger backup av, og gjør man dette i itunes ?
Dette gjør du i oppsettet til iCloude.

Men om du har masse bilder, bør du kanskje finne en annen backup av dette. Jeg for min de bruker to eksterne disker, som jeg lagrer bilder på. Da få jeg to eksemplarer av bildene. Selv vis den ene disken skulle bli ødelagt, har eg forsatt en backup. Skal love deg at backup disken også ryker, om harddisken på maskinen din ryker. Så derfor har eg to.

Jeg vet også at Yaoo! Mail gir deg 1TB lagring. Dem har den bilde-lagringen, også. Tror det er flickr, tror jeg det heter. Da kan du enkelt bruke plassen på mailen til bilder.

Du kan også ha en G-mail konto. Der kan du laste ned appen Google Disk, så kan du bruke den som en lagrings/backup disk. Der kan du laste opp alt av data. Også kan du velge enkelt med et trykk i oppsettet på en fil, om den skal være tilgjengelig offline eller ikke. Da kan du velge på vilken filer du skal ha på telefonen, paden eller PC til en hver tid. Også virker den på alle platformer (Operativ Systemer).

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: icloud er snart full

Innleggav monica1970 » fre 18.04.2014 3:35

Master Gismo: Etter ha sett over hva for apper og andre ting som ligger i icloud, så fjernet jeg alt. Bortsett fra tekstdokumenter, så ble mengden av plass stor. Jeg kuttet ut autosynk mot ipad og iphones. Og kun kopi på imacen.
Når det gjelder bilder så er den huket av i icloud.
Bilder har jeg på cdplater og det er bilder av privat karakter. Andre øvrige bilder ligger på eks.HD. Og det fungerer fint.
Du skriver om yahoo og gmail, så har jeg testet ut begge de og var ikke 100% komfortabel med de.Grunnen til det, var jeg ikke fant en egen app for verken yahoo for imac. Bruker dropbox og er veldig bra løsning.
Jattacloud, en norskprodusert opplegg. Den var ikke etter mitt bruk stødig nok. Treg filoverføring da gjaldt det bilder og pdf filer og filer over 50 MB. Det kan være at nettverket ikke er harmonisk med slik stor filoverføring. Har ikke fiber eller 4G nett. Det finnes mange brukbare nettskyer. Har også Telenor sin, og den fungerer veldig bra.
Testet ut en annen sky, Box sync. Skygg unna. Den er ikke slik som jeg ønsket var. Kun bare på ipad og iphone man kan se hva for mapper som ligger i den.
Men på maskina er det kun bilder som vises. Men mappen ikke.
medlem i 226 måneder
 

Re: icloud er snart full

Innleggav Master_Gismo » lør 19.04.2014 20:27

Om du tar mye bilder med telefon og iPad som er koblet til iCloud. Så er det nok det som har fylt opp hele kontoen din.

Du kommer til å få et problem om du mister telefonen/iPaden din. Eller dem blir ødelagt. Om du ikke har dem koblet til synk på iCloude, eller et annet sted. Da mister du hele telefon boka, kalender oppføringer og annen informasjon du har på dem. Først og fremst det iCloud bør brukes til.

Tror faktisk Google Disk er bedre enn dropbox. Du får 15GB på Google og 2 GB på dropbox.

Jeg mener også du kan stille inn så alle bildene dine blir lastet ned å lagret på hjemme maskinen din. Men at du ikke trenger ha alle bildene på iPhone og iPad… Det er kanskje noe du bør undersøke til senere.
Du tar sikkert bilder med iPhone, og da blir det fort fult om du synker dem på iCloud. Spesielt på turer, kanskje.

Både Gmail og Yahoo! har egne apper. Tror dem faktisk har til både iOS og Androide. Hvertfall Gmail. Den heter Google Disk, og du kan bruke alle muligheter også med Google Chrome, nettleser.

Det er kanskje ikke yahoo, men du logger hvertfall på med kontoen din der… https://www.flickr.com

Det er jo bildene som tar veldig mye plass og som blir veldig mye data etter hvert. Så om du lagrer bilder et annet sted og alt det andre på ICloud, så skal det gå bra. Jeg har masse apper og ting på min iPad. Men iCloud har jeg under 0,5 GB i bruk.


Noe viktig for alle som har Apple maskiner/dingser
Bare tar med noe veldig viktig til slutt som gjelder alle maskiner, telefoner og pad fra Apple. Du bør installere «Find My iPhone» på alle sammen. Den virker vannvittig bra. Den viser hvor dingsen du leter etter befinner seg. Der kan du se hvor den er med en feil margin på noen få meter. Prøvd den flere ganger på forskjellige steder. Og den virker kjempe bra.


Androide «finn telefonen»
Prøvde en Androide program som gjorde det samme. Men den viste at telefonen var kvartalet ved siden av der vi var. Så den virket veldig dårlig. Men vet ikke hvorfor, kanskje det var noe feil innstillinger, eller noe annet galt med den telefonen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron