Time Capsule, gjestenett og airport express

Time Capsule, gjestenett og airport express

Innleggav RuneTv » lør 19.04.2014 10:59

Jeg vurderer å kjøpe ny router hjemme. Har i dag en Linksys E4200 med gjestenett for kjellerleiligheten. Denne fungerer forsåvidt greit, men sliter litt med å forlenge signalet fra denne routeren. Kjøpte inn en netgear extender med tanke på at denne skulle forlenge 2.4GHz, 5GHz og gjestenett, men den kan bare forlenge ett av signalene, og den lager da ett nytt wifinett som heter guest.ext. Må også restarte denne en gang i uka.

Det jeg vurderer no er en time capsule og airport express for å forlenge signalet. Vil express forlenge alle signalene, eller kun ett som netgearen? Har i dag spueezebox i hele huset og en windows server, så da er jeg avhengig av at alle komponentene er koblet på samme nettet. Vil dette fungere med express? Det jeg hadde håpet på er en time capsule som er koblet opp imot altibox, og kanskje 2 expresser som gjer at jeg har bra signal i hele huset, garasje og litt i hagen. Da er jeg avhengig av at expressen også forlenger gjestenettet ned til leieboeren min.
medlem i 156 måneder
 

Re: Time Capsule, gjestenett og airport express

Innleggav hansk_e » lør 19.04.2014 20:23

Vet ikke helt om jeg forstod deg 100%, men ettersom jeg tror vil du bytte ut linksys med en time capsule som router, og bruke en express til å utvide den?

EDIT:
Jeg tror nyeste versjon av express vil kunne utvide begge nettene (2.5 og 5) men vil anbefale bare utvide 2.5 GHz nettet, ettersom 5GHz nettet har ganske dårlig rekkevidde, og tipper du vil måtte restarte expressen ganske ofte for å få kotakt igjen.

Skal ikke si noe om linksys routeren, ettersom jeg ikke kjenner til den. Men express/extreame/time capsule er gode, og veldig enkle routere å bruke.

Med med ditt bruk ville jeg virkelig tatt meg bryet med å trekke en nettverkskabel fra router til extender. Dette vil gi deg dønn stabilt nett, og du kan bruke begge båndene, i tillegg til at gjeste nettet vil gå av seg selv.

Av erfaring så kan jeg si at trådløs utvidelse bare blir tull, og det trekker ned hastighetn på nettet.
medlem i 147 måneder
 

Re: Time Capsule, gjestenett og airport express

Innleggav RuneTv » søn 20.04.2014 10:34

Har kablet nettverk rundt i huset, så å få koblet ett par expresser kablet til time capsule er ingen problem. Vil dette hjelpe til at jeg får tilgang til det samme nettet der det er rekkevidde? Har dei fleste komponenter koblet med kabel, men bruker iphone som fjernkontroll så jeg er avhengig av at denne fortsatt virker opp mot server om den får nett fra TC eller express.

TC vil stå som hovedrouter ja. Denne vil stå slik at gjestenettet høyst sansynlig ikke rekker til kjellerleiligheten. Så da setter jeg en express i rommet over leiligheten så er dette fikset. Da vil denne expressen også sende 2.4GHz nettet til den delen av mitt hus, eller må jeg ha en egen express til det?
medlem i 156 måneder
 

Re: Time Capsule, gjestenett og airport express

Innleggav hansk_e » søn 20.04.2014 13:07

Bruker kun squeeze box på jobben, og synes selv den faller ut ofte. Men hjemme bruker jeg AirPlay rundt i huset, koblet opp mot kablet AirPort.

Det jeg har gjort er å ha router i 2. etg (extreme) og trukket kabel ned til 1. etg til en time capsule. Denne har jeg satt opp i bro (nettverk av) men har satt den opp til å lage eget trådløs nett. Velg navn på nettet, 2.5 og 5 GHz, samme som du har på routeren din.

Da vil dine enheter koble seg automatisk opp på det nettet som er sterkest, avheng av hvor du er. Men alle vil være på samme nettverk. Så din iPhone skal nå kunne se servern din. Har ingen erfaring med Windows server, men kan ikke se det spiller mye rolle mot Mac server.
Muligens noe smb eller afp som må velges, men bør gå bra.
medlem i 147 måneder
 

Re: Time Capsule, gjestenett og airport express

Innleggav RuneTv » man 21.04.2014 0:21

Så det går ikke å lage ett helt stort nett med samme navn som dekker hele huset med desse komponentene? Der express kun videresender signalene. Ser for meg at det ville vært det beste?
medlem i 156 måneder
 

Re: Time Capsule, gjestenett og airport express

Innleggav Master_Gismo » man 21.04.2014 1:20

Kan være at en Extreme rekker over hele huset. Så skal du kjøpe ny… så kjøpe den og se om den rekker over hele huset, før du kjøper to stykker. De nye ruterne har ganske mye mer rekke vidde om du setter dem på riktig plass.

Da må den ikke stå for nære tak eller vegger, micro eller andre elektroniske apparater som forstyrrer nettet. Ruterne gir dårligere signaler jo flere rutere du bruker i samme nettverk. Så jeg vill prøvd først med en om det fungerer. Prøv å sett den omtrent midt i huset.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Time Capsule, gjestenett og airport express

Innleggav hansk_e » man 21.04.2014 18:23

Jo, med det setupet jeg skisserte vil du få samme nett, med samme navn, over hele huset
medlem i 147 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]