Fryktelig treg macbook pro

Diskusjon rundt Mac OS

Fryktelig treg macbook pro

Innleggav g-heiene » fre 11.07.2014 0:55

Hei
Jeg har en macbook pro som har blitt fryktelig treg. Den kan bruke inmari lang tid på de minste oppgaver. Å lukke alle programmer for å restarte kan ta 20-30 minutter, å lime et tekstavsnitt fra nettet inn i word kan ta 20 sek med snurrehjul. Når det er som verst har jeg delay fra tastaturet når jeg skal skrive i XL. Finnes det et sted jeg kan ta med meg macen til en som kan analysere oppsettet? Eller finnes det noen her som kan tenke seg fram til det, når jeg beskriver det jeg tror kan være relevant?

Jeg har prøvd CleenMyMac 3 og MacKeeper, men det gjør ingen forskjell.

Det er min andre macbook. Den første byttet jeg HDD på. Jeg leste da et jeg ville miste effekten av den raskere disken hvis jeg brukte automatisk gjennoppretting fra backup i Time Machine. Og det tror jeg stemte. Det plaget meg ikke den gangen. Det gikk fort nok likevel. Men den forrige var ganske treg på slutten. Så fikk jeg ny maskin for 2 år siden. Da var den gamle ca 4 år. Jeg hadde håpet at ting skulle bli mye raskere men det ble det ikke.

Siste halvennet året har det blitt helt forferdelig. Jeg har prøvd å reformatere HDD og innstallere alle programmer og legge inn alle filer manuelt. (Men maskina fant selv og tok i bruk mail-postkassene jeg hadde eksportert til en ekstrern disc.)

Etter dette ble det litt, men bare litt, bedre i noen uker, men nå er det nesten like ille igjen. Ofte så ille at jeg får dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver fordi jeg innsisterer på å bruke mac. Kanskej burde jeg gå over til PC? :-((( Grøss og gru...

Jeg misstenker at det kanskje kan ha med e-post å gjøre, for når jeg sjekker e-post viser ofte at den laster inn mye mer epost en det jeg faktisk får opp. I dag fortalte den at den lasta ned 184 e-poster, men jeg fikk bare ca 10 i innboksen min (ingen i uønsket-boksen) Litt senere sa den at den lastet ned 190 men jeg fikk 2 i innboksen min. Dette var værre enn til vanlig. Det er litt det samme med sending av e-post. Jeg skriver én og sender, men maskina forteller at den sender 7, eller 13...

Dette skjer ikke på iphonen min. Der er det samsvar melllom det tallet den sier den laster ned og de e-postene jeg får lese.

OS X 10.9.3, 4 GB minne, 500GB HDD (125,5 ledig) 2,2GHz Intel Core i7

Hvis noen kan hjelpe hadde jeg vært fryktelig glad.
medlem i 183 måneder
 

Re: Fryktelig treg macbook pro

Innleggav Mortis360 » fre 11.07.2014 1:54

Det første jeg ville gjort var å fjerne MacKeeper, og CleanMyMac, da disse type programmer ofte kan skape mer problemer enn det de løser.
Se her: https://discussions.apple.com/docs/DOC-3691

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Fryktelig treg macbook pro

Innleggav Valotunk » fre 11.07.2014 2:29

1. Fjern MacKeeper umiddelbart! Det er malware av verste sort.

2. Tenk/gå igjennom hva du har installert av programvare. Noe kan ligge i bakgrunnen og ta opp ressurser. "Dårlig" programvare og programmer du ikke har bruk for må slettes i sin helhet.

3. Verifiser filsystem og disk med diskverktøy. Sørg også for å ha nok ledig plass på harddisk.

Ellers finnes det en rekke tråder her på forumet med anbefalinger og tips for å holde en Mac "frisk" og fri for symptomer lignende det du skisserer. Installasjon av programvare som bla. MacKeeper er ikke blant de gode rådene.
medlem i 199 måneder
 

Re: Fryktelig treg macbook pro

Innleggav tiddylicious » fre 11.07.2014 20:33

Hei,

Dette kan komme av mange ting f. eks hw feil eller software. Uansett, prøv først dette:

    1. Sjekk for hw feil: http://support.apple.com/kb/ht1509
    2. Oppdater maskina! Trykk eple tegnet og software update. Sjekk også alle programmer du bruker for oppdateringer!
    3. Sjekk hva som starter opp med maskina (login items) på system preferences -> Users & Groups -> Login Items. Fjern alt som tilhører programmer du ikke har, samt det du ikke trenger ved oppstart. Min er f. eks tom
    4. Skru av Spotlight foreløpig til du får maskina opp og gå igjen: System Preferences -> Spotlight: Search Results. Huk av alt. Har du flere disker og/eller bootcamp installert: velg Privacy fanen og legg til disken i unntakslisten (prevent spotlight from searching in these locations).
    5. Sjekk Activity Monitor: Applications > Utilities > Activity Monitor. På de forskjellige fanene har du underfaner hvor du kan sortere etter mest minnebruk, cpu bruk etc. Fint om du kan si ifra på hva som kneler maskinen.
    6. Fjern programmer du ikke trenger / ikke kjenner igjen på høyt bruk i punkt 5. Bruk dette programmet for å avinstallere: http://www.freemacsoft.net/appcleaner/
    7. restart maskina
    8. Åpne Applications -> Utilities -> Disk utility: Trykk på partisjonen under disken din og velg verify disk og evt repair disk. Deretter verify disk permissions og repair disk permissions.
    9. Reset Safari (få bort extensions). Gjør det samme hvis du bruker andre browsere (f. eks Chrome eller firefox).
    10. Verifiser at du har på at åpne applikasjoner vises: System preferences -> Dock -> Show indicator lights for open apps.
    11. Åpne system preferences. nederste linje indikerer custom preferenses som er lagt inn. Fjern alle du ikke trenger ved å høyreklikke/ctrl click og velg fjern.
    12. Rydd opp på disken. Tøm nedlastningsmappen. Fjern unødvendige ting
    13. Midlertidig Skru av Time Machine
    14. Restart
    15. Test om du opplever noen forskjell, gi tilbakemeldinger her ! Sjekk igjen Activity Monitor

    Håper dette er til hjelp! :)

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Fryktelig treg macbook pro

Innleggav Gutten i Røyken » ons 16.07.2014 22:34

Veldig gode tips, personlig ville jeg begynt med punkt 5. Den forteller deg utrolig mye.
medlem i 126 måneder
 

Re: Fryktelig treg macbook pro

Innleggav g-heiene » man 21.07.2014 9:53

Takk for fyldig svar.

Her er endelig noe som ser ut til å kunne virke.

Det som bruker aller mest minne er "kernel task". Er det noe som må være slik? Ellers så er ser det ikke ut til at minnet er overbelastet på noen måte.

Hardware Test virker svært logisk og lurt. Men jeg makter ikke starte den. Jeg har prøvd alt jeg kan komme på. Trykt D-tast før grå skjermen kommer, trykt umiddelbart etter powerknappen og holdt en god stund, trykt umiddelbart etter powerknappen og holdt til desktoppen kom slik den pleier, og holdt fra før jeg trykte power til etter at desktoppen kom som vanlig.

hm...
medlem i 183 måneder
 

Re: Fryktelig treg macbook pro

Innleggav Helge Hafstad » man 21.07.2014 11:45

To ting du bør gjøre:

1. Slett P-RAM. Slå av maskinen og start den på nytt. Hold nede tastene Cmd-Alt-P-R straks etter oppstartlyd og hold dem nede til maskinen har gitt samme lyd fra seg 2 ganger til. Dette tilbakestiller en del innstillinger og kan rette opp i mye uforklarlig grums.

2. Oppgrader minnet. Maskinen din kan ta opptil 16 GB og badeballen trives mindre med mer minne. 2x4 GB koster ca 900 hos komplett.no, 2x8 GB ca 1.300.

To ting du kan gjøre:

1. Installer systemet på nytt. Ta backup først og vurder reformattering og «clean install».

2. Bytt harddisken ut med en SSD, fx Crucial M550 512 MB el.l.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Fryktelig treg macbook pro

Innleggav Valotunk » tir 22.07.2014 1:15

Når en maskin som i utgangspunktet har fungert fint har blitt "fryktelig treg" er ikke den umiddelbare løsningen å sette inn mer RAM eller oppgradere til ny harddisk/SSD.

Sitat trådstarter: "Jeg har en macbook pro som har blitt fryktelig treg."

Først og fremst bør problemet lokaliseres, for så å fjernes.

Det sier seg selv at en oppgradering med mer RAM og SSD og vil forbedre ytelsen til en datamaskin, men i utganspunktet skal ikke trådstarters maskin være "treg".

Erfaringsmessig ligger slike problemer oftest på software siden. I noen tilfeller kan det dog også være symptomer som følge av f.eks. sviktende harddisk.

Det er absolutt ingen dårlig anbefaling å oppgradere en datamaskin med mer RAM og SSD, men dersom trådstartes problemer har sitt utspring i bruksmønster og/eller installert programvare ender en bare opp med å dra med seg de samme problemene videre.

Problemet må derfor lokaliseres for å bli kvitt det. Gode tips er gitt i tidligere innlegg.
medlem i 199 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]