Bærekraftig filsortering

Diskusjon rundt Mac OS

Bærekraftig filsortering

Innleggav mats506 » søn 20.07.2014 21:31

Hei!

Jeg har begynt å bruke Evernote til å lagre alt viktig av tekstformat, for eksempel bankkort-nummer, oppskrifter, artikler og sitater.

Jeg vil gjerne gjøre noe av det samme for bildene og filmene jeg har tatt med iPhone / speilrefleks. Altså en måte hvor jeg kan finne fram til et bilde jeg leter etter kjapt, samt gruppere ting sammen og jeg ønsker det. Ettersom det er begrenset med plass på Evernote blir dette vanskelig, ettersom jeg har si 300-500 GB med bilder og videoer. Og sanger også forsåvidt! Samlingen er jo også noe som kommer til å vokse i framtiden, så jeg leter etter et system som kan vare.

Å ha en mappestruktur i Finder etter år < måneder < hendelser er en grei og ganske standard måte å sortere ting på, men jeg ser noen begrensninger. Om jeg vil finne alle bildene jeg har av en gitt person, eller som er tatt på et spesifikt sted, ender jeg likevel opp med å lete gjennom alle bildene. Dette fordi det ikke er noe tagging-system (Har hvertfall ikke funnet at Apple sitt nye tagging-system fungerer til dette).

Jeg vet at man kan legge alle bildene inn i for eksempel iphoto eller aparture, men da henger taggene med til bildet kun så lenge man bruker det spesifikke programmet. Om jeg om 1, 2 eller 10 år ønsker å bytte til et annet program, om det legges ned eller slutter å fungere, må jeg jo begynne helt fra scratch.

Det er forsåvidt det problemet jeg enda ikke har funnet noe svar på med Evernote, for sliter med det samme der, om jeg en dag vil flytte alle 'tankene' mine bort fra det programmet. Har lest i timesvis og dagesvis på dette problemet, men jeg kan bare ikke se ut til å finne en god løsning. Er det jeg som er virkelig dårlig til å søke, eller er det enda ingen som har kommet opp med en bærekraftig måte å sortere og ta vare på filene sine på?

Med vennlig hilsen Mats :-)
medlem i 174 måneder
 

Re: Bærekraftig filsortering

Innleggav HenrikWL » tir 22.07.2014 16:50

Filsystemet er, som du selv har innsett, en begrenset og uoptimal måte å organisere ting på. Det finnes ingen bedre løsning enn å bruke programmer som iPhoto, Aperture eller Picasa til å annotere bilder med tagger og annen metadata. Det betyr dessverre at du er nødt til å bestemme deg for ett av dem og holde deg til det.

At man kanskje muligens må gjøre hele jobben på nytt hvis kanskje programmer slutter å eksistere om 10-12 år er selvsagt en risiko, men det er jo uansett tusenvis av ganger bedre enn gamlemåten: fysiske bilder i fysiske album og permer; fullstendig umulige å søke gjennom raskt og helt og holdent uten noen form for metadata.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Bærekraftig filsortering

Innleggav jerry.c.bush » tir 22.07.2014 16:56

Med Aperture, og sikkert også Lightroom, så kan man legge tager som følger bildet, selv om man ikke bruker Aperture. Så sånn sett er man ikke helt låst. Det som man blir låst til er andre ting som du gjør, før du evt eksporterer de ut av biblioteket, bildebehandling av enkeltbilder, lysbildeserier, bildebøker osv... Dette må man i så fall eksportere ut av det eksisterende biblioteket man har.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bærekraftig filsortering

Innleggav LCD » tir 22.07.2014 18:43

Hei

Når det gjelder Evernote og det å flytte tankene bort fra det så var det det jeg gjorde for noen år siden
Da jeg fant ut at OSX og Spotlight gjør jobben like godt og like raskt heiv jeg hele programmet i søpla
Jeg har i mange mange år tatt vare på dokumenter og PDF filer og scannet dokumenter i bedrift og også privat med dokumentscanner
Det har nå sikkert blitt flere 10 talls tusen dokumenter å ta vare på
Med Evernote ble det for arbeidskrevende og for mye tid gikk med
Jeg scanner og legger alle dokumenter i foldere merket privat og bedrift samt mnd og år
Ferdig med det
Hver eneste dag så søker jeg og henter frem dokumenter
Har enda tilgode å ikke finne det jeg leter etter
Man må bare passe på at alle dokumenter er lesbare.....kjøre OCR på scanningen
Da kan man søke på hva som helst av tekst inne i et dokument
Om man privat ønsker å vite hva man har av Rema1000 kvitteringer for 2011 er det bare å søke i 2011 mappen og alle Rema1000 kvitteringer for 2011 popper opp
Søk på tannkrem å få opp kvitteringer med totalt 9 tuber
Eller den hekkesaksen du kjøpte for noen få år siden å få opp en kvittering fra Biltema på den da du ønsker å reklamere på en feil
Eller søk på gammelost og få opp....ingen ting!
Så enkelt er det og minimalt med arbeid
medlem i 148 måneder
 

Re: Bærekraftig filsortering

Innleggav mats506 » ons 23.07.2014 13:31

Tusen takk for gjennomførte svar, alle tre! :-) Da har jeg fått en bekreftelse på at filsortering er begrenset, og at jeg må ty til et tredjepartsprogram slik det ser ut i dag.

Jeg har troen på at den nye bilde-appen fra Apple sammen men nye iCloud Drive kan bli en god kombinert løsning. Jeg vet ikke enda hvordan det fungerer med tagging, men at de åpner for flere filformater er positivt :)
medlem i 174 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]