OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav geron2 » tir 22.07.2014 23:06

Jeg har to Western eksterne harddisker og en Seagate 3TB som all har fungert greit ved lesing og skriving. Jeg har fortatt clean install av Mavericks, og opplver nå at alle tre disker er skivebeskyttet.

Før husker jeg du gikk til 'Vis info' og på nederste fane 'Deling og rettigheter' var den en hengelås som du åpnet og fikset det du ville, og så låste du - og verden gikk videre..

Nå er det ingen hengelås her, og jeg har ikke funnet noen svar ved googling.

Mulig jeg har oversett noe, men hvordan fikser man dette nå?
medlem i 165 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav Master_Gismo » ons 23.07.2014 1:56

Du kan prøve å gå inn på Diskverktøy, og gå inn på «Reparer Diskrettigheter». Mulig det kan rette opp problemet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav geron2 » ons 23.07.2014 8:47

Reparerte diskrettigheter for maskinens Hd og det ble ryddet opp i noe ‹smårusk›. Fikk ikke valg for å reparere diskrettigheter på den eksterne Hd, men verifiserte.

Har ingen forklaring, men nå funker det i alle fall :-)

Og hengelåsen kom på plass igjen!

Takk for tipset.

Så var et problem løst, men så får jeg en ny melding. Kopierer en mappe på ca. 30 gb til en helt tom 500 gb ekstern harddisk ‹:kan ikke kopieres fordi det er for stort for volumets format›

Fikk kopiert filer enkeltvis til ekstern HD i ny mappe, og det går bra helt til det står igjen en fil på ca. 14 Gb, da kommer samme meldingen igjen.

Kunne være kjekt å finne løsningen :-)
medlem i 165 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav Valotunk » ons 23.07.2014 11:09

Det er filformatet på den eksterne disken som begrenser.

viewtopic.php?t=265583
medlem i 198 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav geron2 » ons 23.07.2014 12:53

Ja jeg ser det der. Jeg Formaterte med MS-dos og trodde det var fullt lesbare på Mac og Win. Memner jeg brukte et NTFS program fra Paragon for en tid siden, men da forstår jeg det slik at jeg glemme det og formatere med exFat?
medlem i 165 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav Valotunk » ons 23.07.2014 21:01

FAT32 er et gammelt filsystem fra MS-DOS og Windows 95. Det kan som du skriver både leses og skrives av OS X. Det har derimot sine begrensinger som blant annet 4GB grensen for filstørrelse. Dette gjelder uavhengig av plattform og operativsystem. Dvs. også i Windows.

FAT32 er på Windows siden erstattet av NTFS som ikke har de samme begrensingene. NTFS kan også leses av OS X, men ikke skrives uten tilleggsprogramvare.

Prøv derfor gjerne exFAT som kan utnyttes av både OS X og Windows.
medlem i 198 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav geron2 » ons 23.07.2014 21:05

Ja, nå har jeg formatert med exFAT. De går for så vidt greit, men jeg kan ikke kopiere en mappe på ca. 30 GB, da må jeg lage en mappe og kopiere en og en fil. Det er tungvint, så jeg tro nok ved neste korsvei at jeg går tilbake til Paragon NTFS software.

Men jeg takker for interessante innspil som er skrevet ut og lagt inn i den Store Kloke Boken :-)
medlem i 165 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav Valotunk » ons 23.07.2014 22:34

Bruker du disken også sammen med Windows?

Hvis ikke kan du jo vurdere å formattere den for OS X med Mac OS X Extended filsystem.
medlem i 198 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav geron2 » ons 23.07.2014 22:39

Jo, det er nok den hersens skiftingen mellom Mac og Win som skaper problemet. De eksterne jeg bare bruker på Mac er fomattert med OS X Extended.
medlem i 165 måneder
 

Re: OS skrivebeskytter eksterne harddisker

Innleggav svar » tor 24.07.2014 1:38

Disker som skal brukes på begge systemer, formater de med ExFAT fra Windows.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]