Ny mac/videreselge gammel eller ipad?

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Ny mac/videreselge gammel eller ipad?

Innleggav anefisk » tor 24.07.2014 23:33

Jeg har et lite "dilemma" for tiden. Jeg har en macbook pro 15" fra våren 2010, som nå har rundet godt 4 år gammel. Jeg har brukt den mye, inkludert til photoshop/bridge/imovie. Jeg har tatt godt vare på den, aldri mistet den, og i tillegg formatert den et par ganger (selv om det kanskje ikke er nødvendig). Jeg er musikkstudent, og ønsker også å kjøpe meg en iPad air, 4000 kr. Dilemmaet er at jeg ikke har råd til å investere i to nye enheter.

Jeg er usikker på hva jeg kan forvente av levetid på macbooken (?). Jeg lurer på om jeg nå burde prøve å få solgt den og få ca 4000 kr, og da evt. kjøpe macbook 13" uten retina eller macbook 13" med retina (ny 15" blir uaktuelt pga pris), eller om jeg bare skal bruke den til den "går dunken" og heller investere i en iPad air nå i tillegg til 8GB ram kjøpt fra komplett.no.

Noen råd?
Er altså ingen tegn til at den skulle gå dunken nå annet enn at den er litt treig. Kanskje jeg bare er paranoid, er bare så surt hvis jeg nå kjøper en ipad og ny RAM, og så viser det seg at den begynner å gå på sine siste levetid.
medlem i 185 måneder
 

Re: Ny mac/videreselge gammel eller ipad?

Innleggav krsk0 » fre 25.07.2014 3:53

Jeg ville oppgradert til 8GB ram nå, og så ventet til du har råd til en 15" MBP Retina.
medlem i 185 måneder
 

Re: Ny mac/videreselge gammel eller ipad?

Innleggav LCD » fre 25.07.2014 3:56

Hei

Om du fremdeles synes maskinene din er grei til det du bruker den til kan du gi den nytt liv med en SSD + RAM så vil den gå som ei kule
Så bør du ha en flott maskin i et par år til
Noen garanti har man aldri når det gjelder elektronikk, men noen tjangser må man vel ta her i livet
Men noe kan du sikkert vurdere litt selv utifra hvordan maskin oppfører seg og hvordan du har hantert den
Batteri er jo noe man også må vurdere som en kostnad etter en stund
Litt avhengig av når du kjøpte maskin så har du jo 5 års reklamasjonsrett på maskin, så et år til har du vel tilbake på den retten om det skulle oppstå en feil på den..... om du ikke har forårsaket det selv da....
Men det er ikke alltid nødvendig å ha det siste og raskeste om kan klare seg med det man har

Lykke til med avgjørelsen uansett om det blir en iPad eller en ny MBP
medlem i 148 måneder
 

Re: Ny mac/videreselge gammel eller ipad?

Innleggav predan » fre 25.07.2014 19:22

Jeg har en hvit Macbook fra 2010, den også 4 år gammel. Oppgraderte til 8 GB RAM for et halvt års tid, og har merket en god forskjell på maskinen. Bruker den til fotoredigering i bridge, surfing, skole og musikk, som den fungerer helt fint til nå. Når jeg derimot begynner på redigering av HD-video fra speilrefleksen min, går den ganske sakte. Så jeg antar det bare kommer an på hva du bruker den til. Selv ville jeg kjøpt ny RAM. Det koster lite, men du merker forskjell. Så kan du jo evt ha den 1-2 år til og så kjøpe deg ny maskin da. Det jeg planlegger :)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]