Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Diskusjon rundt Apples iMac

Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Tada » tir 08.07.2014 22:52

Plutselig får vi melding om at eposten i Telenor ikke kan åpnes, etter måneder uten vansker, med følgende beskjed:

SSL-tilkoblingsfeil
Kunne ikke opprette en sikker tilkobling til tjeneren. Dette kan være et problem med tjeneren, eller den kan kreve et klientautentiseringssertifikat som du ikke har.


Telenor sier det er noe med vår maskin. Har noen hatt problemet og kan forklare hvordan vi kan løse det?
medlem i 146 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Nikolay » man 28.07.2014 14:08

Prøv en annen nettleser?

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Tada » lør 02.08.2014 15:20

Får samme svar i Safari og Opera, som er de to vi bruker. Ikke så interessert i å ha flere nettlesere liggende på maskinen.
Men har tilgang på iPaden, i Mail. Så problemet er ikke avgjørende, men upraktisk.
medlem i 146 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Halion51 » søn 03.08.2014 8:13

Hei,
Om du bruker Safari og henter e-posten fra online.no, fra din side der, får du gjort det?

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Ove » søn 10.08.2014 4:04

Det er mulig å komme i kontakt med Telenor via denne Facebook-siden:

https://www.facebook.com/telenornorge

Foreslår at du stiller spørsmålet der, og ser hvilket svar du får.
medlem i 230 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Tada » søn 10.08.2014 23:16

Takk for tilbakemeldinger. Har prøvd å gå fra "Mine sider", men får akkurat samme melding når innlogging prøves fra disse.
Ikke prøvd å be om hjelp via Facebook ennå, men Telenors kundeservice har vært et sorgens kapitel. Surret med tlf-henvendelsene, og gitt forskjellige svar. Ikke fulgt opp med noen som helst tilbakemelding etter et par forsøk, og etter først å ha sagt problemet var hos oss, deretter å innrømme at de hadde andre kunder med samme problem. Mistet troen på at de bryr seg, og gjør noe som helst.
medlem i 146 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Ove » søn 10.08.2014 23:58

Jeg har god erfaring med å poste offentlige spørsmål på den Facebook-siden. Du kan også sende direktemelding hvis du har informasjon som ikke skal være offentlig. Dette er mye bedre enn å ringe og ringe og bli satt over og forklare seg på nytt og på nytt:

https://www.facebook.com/telenornorge/info
Om
Velkommen til Telenor på Facebook. Vi hjelper deg hverdager 08:00-20:00, og helger kl 10:00-20:00.

Oppdrag
Her ønsker vi at du som Telenor-kunde skal oppleve det lille ekstra – og iblant dra nytte av noen eksklusive fordeler. Vi hjelper deg gjerne om du har noen spørsmål, små, store, eller midt i mellom. Om du ønsker å oppgi personlig informasjon, så må du sende oss en direktemelding: http://bit.ly/telenor-direktemeldinger

Lurer du på om det er driftsfeil i ditt område? Det kan du sjekke her: http://bit.ly/telenor-driftsmelding
medlem i 230 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav ak » søn 10.08.2014 23:59

De vanligste årsakene til problemer med SSL er at man har et gammelt CA bundle (liste med hvem som kan utstede sertifikater) eller at klokken på maskinen går feil. Prøv det siste først, sjekk årstall.

Dersom du kjører en gammel versjon av OS X, eller har latt være å kjøre systemoppdateringer, kan det hende at du ikke har støtte for Telenor sin sertifikatutsteder.

Jeg tror du finner det her (had ikke dobbelsjekket at det er samme sertifikat): https://support.comodo.com/index.php?/D ... -server-ca

Mulig det er nok å laste ned og klikke på det for å få det inn i KeyChain, men jeg kjenner ikke OS X godt nok på dette punktet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ikke tilgang online-epost i Safari/Opera

Innleggav Tada » tir 12.08.2014 23:02

Klokka er riktig, og jeg har aller siste oppdatering av programvare installert.
Klarer ikke å finne ut hvordan jeg kan sjekke maskinens CA-bundle, eller hvordan den kan oppdateres.
Noe mer utfyllende forklaring ville bli satt pris på for jeg er for mye amatør til å klare å gå videre fra den adressen som er oppgitt.
medlem i 146 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]