tastur/ mus problem

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

tastur/ mus problem

Innleggav maffarinius » tor 24.07.2014 17:45

Hei! Nå må jeg bare spørre noen. Har lite peiling på mac, men har virkelig prøvd så godt jeg kan løse problemet selv.

Tastaturet mitt fungerer (har testet i tastaturvisning) men det er bare tall og tegn som fungerer når jeg prøver å skrive (uansett program). Den blinkende streken som viser hvor man er i teksten, hopper bortover akkurat som om bokstavene er usynlige.

Samtidig fungerer musen, men den vil bare høyreklikke!
Fant en person som hadde postet nøyaktig samme problem på en hjelpeside på facebook, men hun hadde ikke fått svar. Så regner kanskje med at det har med instillinger å gjøre?
Noen som kan hjelpe?
medlem i 117 måneder
 

Re: tastur/ mus problem

Innleggav iRemote » fre 25.07.2014 15:12

Ettersom du får til å skrive tall tror jeg ikke det har noen direkte sammenheng med innstillinger.

Har du forsøkt å formatere fra recovery disken?

Framgangsmåten finner du her: http://support.apple.com/kb/PH13871

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: tastur/ mus problem

Innleggav maffarinius » lør 26.07.2014 14:41

Når jeg prøver står det at recovery hd disken er låst. Har forsøkt å formatere fra Macintosh HD. Men gav ingen resultater.

Har prøvd jeg finner av muligheter men kommer ingen vei. Koblet til en ekstern mus for å se om samme problem med musa ble borte, men det hjalp ikke.

Begynner å bli drittlei nå.... Noen forslag?
medlem i 117 måneder
 

Re: tastur/ mus problem

Innleggav iRemote » man 28.07.2014 13:48

Åpne Systemvalg og gå inn på Mus. Velg Musen til å klikke på venstre knappen som standard.

Ang. At recovery disken er låst, mener du da at du får opp et ikon som ligner på en henglås med ett felt for å skrive inn passordet under henglåsen?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: tastur/ mus problem

Innleggav maffarinius » tir 29.07.2014 1:26

Musa står på venstre som standard, men er likevel blir det bare høyreklikking! Dersom jeg kobler til ekstern mus, fungerer den normalt i noen få klikk før det bare blir høyreklikk igjen..

Med at recovery disken er låst mener jeg at når jeg omstarter maskinen, holder inn cmd-tasten+R og får opp alternativene, velger installer os x på nytt, så kan jeg velge mellom to disker jeg kan installere på; Recovery HD og Macintosh. På recovery alternativet står det "denne disken er låst". Jeg vet ikke om det har noe å si hvilke disk jeg installerer på men skjedde hvertfall ikke noe på macintosh disken..
medlem i 117 måneder
 

Re: tastur/ mus problem

Innleggav iRemote » tir 29.07.2014 14:06

Med musen vet jeg ikke noe mer.

Når det gjelder installeringen så skal du installere på macintosh HD disken, ikke på recovery disken. Grunnen til at du får at recopvery disken er låst er fordi det "programmet" du kjører fra når du skal installere Mac OS X, er nettopp på recovery disken.

Det er ikke mulig å installere ett nytt system på en disk du kjører fra (forvørig heller aldri på recovery disken da den er reservert til systemgjenopprettinger mener jeg å huske).

Jeg legger til at når du installerer systemet på nytt så skal alle filene være på plass hvor du la de sist med mindre du tar en "clean" install og fjerner alle dokumenter og senere installerte programmer på macen. :-)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: tastur/ mus problem

Innleggav Helge Hafstad » tir 29.07.2014 18:37

Har du prøvd å resette P-RAM? Dette tilbakestiller til «fabrikkinnstillinger» for en del kontrollpaneler og kan rette opp såkalte «uforklarlige problemer».

Ta omstart på maskinen og hold nede tastene cmd-alt-P-R straks etter startlyd. Hold nede disse til du har fått startlyd 2 ganger ekstra.

Gi gjerne med en tilbakemelding om det virker...:-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: tastur/ mus problem

Innleggav maffarinius » tir 29.07.2014 20:03

Takk for godt forslag! Hjalp desverre ikke:-(

Har også prøvd det tidligere forlaget med å installere osx på nytt , hjalp ikke det heller.. Andre ting jeg kan prøve?
medlem i 117 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]