Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav ozzi » tor 31.07.2014 0:00

Hei :-)
Jeg skal erstatte min MacBook Pro 15" (tidlig 2011) med en stasjonær Mac, og trenger noen råd til hva som passer mine behov best. Min nåværende MBP sliter veldig med HD-redigering og er egentlig helt ubrukelig, noe jeg synes er litt rart i grunnen, men anyway....Derfor er det uaktuelt å legge 20k++ i en MBP som er såpass treg etter bare 3 år. Nå blir den brukt mest stasjonært sammen med en ekstern skjerm.

Behov:
HDvideo-redigering på profesjonelt nivå + litt After Effects og Photoshop. Jeg har en fast jobb med tilgang til topp utstyr der, så denne maskinen er som supplement til dette for hjemmebruk.
Er mildt sagt lei av hakkete avspillinger og "badeballing" for hver ting jeg gjør i Premiere på min nåværende MBP. Dette vil jeg ikke ha noe mer av.
Vil bruke Final Cut X og/eller Premiere CC.
Må være god nok for dette bruket i minst 3-4 år.

Budsjett: Maks 20 - 23 000 kroner

Jeg er veldig nær ved å gå for iMac, men er usikker på om det behøves topp specs. og hvor mye penger jeg bør legge i rask intern disk. Også fått noen tips om en Mac Mini. Er redd for at Mac Pro blir utenfor budsjettet mitt pga at jeg må kjøpe ekstra skjerm o.l. Tror jeg får mer for pengene med en iMac. Hva tror dere? :-)

Konkrete spørsmål i tillegg til det store maskintype-spørsmålet:
1. Skal jeg gå for 1 TB Fusion Drive eller 256 GB flashlagring? Denne disken får jeg vel ikke byttet ut i en iMac, så dette er vel ganske viktig.
Sist endret av ozzi den tor 31.07.2014 9:30, endret 1 gang
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav jerry.c.bush » tor 31.07.2014 9:11

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav lazyjacket » tor 31.07.2014 9:51

Mine råd er å gå for i7 prosessor om du skal drive med HD-videoredigering.

Gå for ren SSD, og kjøp heller en ekstern disk:
https://www.komplett.no/seagate-expansi ... 3tb/753199
som du kan ha liggende på en så her feks:
http://store.apple.com/no/product/HC016 ... rbar-hylle

Kjøp med bare 8GB RAM, og heller sett inn RAM selv (https://www.komplett.no/crucial-ddr3-8g ... mac/772716) funker helt fint. (så har du også en slot ledig om du har behov for mer enn 16GB)

Da ender du opp med å betale ca 22000 ,-

Om du trenger en bedre GPU enn det som er standard, noe usikker på altså.
Om du gjør det, ender du på ca 23000 ,-
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav krsk0 » tor 31.07.2014 15:48

Jeg ville makset ut en 15" Retina MBP, og kjøpt den eksterne skjermen du har råd til (Dell har noen fine som ikke koster altfor mye).
Du sier lite om hva slags materiale du jobber med, men dette vil være en solid maskin.
medlem i 184 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav ozzi » fre 01.08.2014 0:47

Takk for gode råd og tips :)

krsk0: Men portabiliteten betyr egentlig ikke så mye for meg. Er ikke MBP en svakere maskin enn en iMac? Spør fordi hjertet mitt sier MBP, men alt hjernen har lest sier det motsatte ;)
Jeg vil bruke Premiere og det er til profesjonelt arbeid. Dvs alt ifra I-Frames Only til H264 og DSLR-opptak. Mye rart som kommer ens vei. Premiere sluker det meste av materialet og da er det viktig at maskinen har musklene til å håndtere det. Akkurat nå tviler jeg på om en laptop kan klare det. Nå og om 2-3 år!

lazyjacket:
Når det kommer til RAM; Det er kun 4 slotter i en iMac sant? Det jeg heller mot nå er å kjøpe 2x8GB RAM for da å slippe å "kaste bort" de 2x4GB RAM jeg måtte ha kvittet meg med ved en oppgradering over 16 GB.
Hva er forskjellen på i5 og i7 i praktisk kraft egentlig?

Dette med flashlagring og Fusion:
- Jeg liker å ha orden og god plass i tillegg til fart. God plass får jeg med Fusion, men dette med at maskinen selv sorterer filer den bruker mye/lite rundt omkring høres rotete ut. Vil det bli kaos? Hvordan fungerer dette? Harddisker får en vel ikke byttet i en iMac?
Å ha en ekstern harddisk i tillegg må vel være av ganske god kvalitet (les: dyr) for å hevde seg med en intern? Minst 7200rpm?
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav simkort » fre 01.08.2014 2:52

Hei. Driver selv med Final Cut Pro X på en toppspekket siste versjon iMac. Valgte SSD for riktig ytelse, men holder plenti med 256GB til mitt bruk. Jeg jobber mot en ekstern Thunderbolt harddisk utenom så lagring på systemdisk er uaktuelt. Jeg kjøpte minne utenom på Komplett og sparte litt der. i7 prosessor er en selvfølge. Akkurat nå i skrivende øyeblikk bruker maskinen alle de 32GB ram som er tilgjenngelig, så ingen grunn å kjøpe 16GB.

(Med toppspekket mener jeg alt er satt på maks på Apple konfigurasjon unntatt SSD som er 256MB. Prisen finner du selv, men var vel rett under 30k.)

Skal også sies at jeg opplever arbeidet som behagelig. Det finnes ingen badeball, alt går knirkefritt og det er bare fantastisk å leve når maskinen mestrer de pålagte oppgavene på en utrolig effektiv måte.

Ser personen ovenfor ikke forstår forskjellen på en i7 og i5. Til Final Cut Pro X så merkes hvertfall den forskjellen enormt. Og se at alle de 8 virutuelle kjernene jobbe maks uten at det merkes på ytelsen til PC-en (eller Mac-en da hvis noen mener Mac ikke er PC) er digg.
medlem i 212 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav lazyjacket » fre 01.08.2014 10:40

Det er kun 4 slots i iMacen ja, så alternativet er jo å oppgradere til 16GB i første rekke hos apple, og heller oppgradere med 8/16 GB selv i etterkant for. Da vil man som du sier ikke kastebort 2x4GB -brikker.

Forskjellen på i5 og i7 i all hovedsak er noe som heter hyper threading, som er virituelle kjerner. Programmer som drar nytte av virituelle kjerner vil få et ganske bra ytelsesløft i forhold til en i5. Typiske programmer som trives best med i7 er nettopp Final Cut og Premiere etc..

Når det kommer til eksterne disker, så funker dette veldig bra som lagringsmedium.
Om jeg ikke husker feil, så kjører Seagate Expansion Desktop 7200 disker, og du kan forvente rundt 100-110 skriv og 120-140 les via USB3. Helt kurrant som lagringsmedium.

Kjører selv fusion på min iMac, men jeg bedriver ikke videoredigering, men ser for meg at det er mer hensiktsmessig med en ren SSD til dette formålet og heller ha lagrning eksternt. Så tanken blir som simkort sier, SSD for god ytelse til jobbing, og lagre prosjekter på ekstern disk.
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav ozzi » fre 01.08.2014 17:31

Harddisk:
Jeg går nok for en 256 GB SSD som interndisk. Også kjøper jeg en Seagate Expansion Desktop 3TB( https://www.komplett.no/seagate-expansi ... 3tb/753199 ) som jeg har alt alt av mediafiler på. Denne kan jeg da koble til med USB3. Nesten det samme dette som med Thunderbolt? Thunderboltdiskene ser veldig dyre ut.

RAM:
Fortsatt litt usikker her. Leste et sted at om en setter i mer RAM bør dette være av samme produsent, størrelse og antall. Stemmer dette? Hvis jeg uansett må kjøpe samme merke som er i iMacen kan jeg kanskje ikke spare all verden?
Ellers er min plan å kjøpe 8 GB ifra Apple (2x4GB) + 2x8GB fra komplett ( https://www.komplett.no/crucial-ddr3-8g ... mac/772716 ) Da har jeg 24 GB RAM og dette skulle vel holde en stund til videoredigering?

Grafikkkort:
NVIDIA GeForce GTX 775M 2GB GDDR5 vs NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5. Det er en ikke ubetydelig 1200 kroners forskjell her. Er det en merkbar forskjell her?
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav lazyjacket » fre 01.08.2014 17:54

Harddisk:

Lurt valg, USB3 er et raskt og fint grensesnitt, som holder langt og lenge i 1 diskoppsett.
Thunderbolt disker, er ofte best egnet for daisychain oppsett og raid osv i ekstern lagring.

RAM:

24GB burde være nok i det fleste tilfeller, og det går helt fint å sette inn RAM som ikke er fra Apple. 2x4GB + 2x8GB går helt utmerket :)

GPU:

Er nok ikke allverden å hente her, om du ikke skal spille. :)
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav simkort » søn 03.08.2014 12:30

Jeg ville kjøpt minst mulig RAM hvis du velger 27". Bare kjøp 32 GB (4x8GB) hos Komplett (samme merke og type, raskest mulig) så setter du inn disse. De gamle tar du vare på i tilfelle du må levere inn maskinen, så setter du disse tilbake. Normalt er ikke dette nødvendig, men det er mennesker som jobber på butikker, og mennesker har som sagt tusen meninger om forskjellige ting. Og det er kjipt å bli nektet rep. i butikken fordi det er uorginale RAM-brikker i maskinen. Du vil ikke tjene noe ekstra på å kjøpe RAM brikker med Eple-logo på, men selv valgte jeg minnebrikker godkjent for Mac. Apple produserer ikke egne brikker, de bruker vanlige.


Og kjøpe en vanlig USB3 disk vil også fungere kjempefint. For å utnytte Thunderbolt må man gjerne kjøre flere disker i RAID og dette blir selvfølgelig dyrere enn det smaker. Men greit å kjøpe 2 disker så du kan sette opp TimeMachine til å ta backup av systemdisk og ekstern disk med mindre du har en annen backupløsning (f.eks router m/TimeMachine).
medlem i 212 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav simkort » man 04.08.2014 18:10

Fikk ikke med meg GPU spørsmålet.

Tror ikke dette er utrolig viktig, men jeg valgte den beste alikevel. Uansett er ikke ytelsen veldig forskjellig på de grafikkortene, men dyreste løsning har 2x mer RAM. På Apple står det følgende om GPU og Final Cut Pro X:

GPU utilization
Final Cut Pro uses the GPUs on the graphics cards for effects previews and rendering, so you can work with richer projects in real time. GPU utilization also enables background exporting, allowing you to deliver projects while editing.

Mitt råd er, har du råd, kjøp. Hvis du tenker økonomi kan du spare 1200,- her.

En annen ting og vurdere er en Mac PRO, som gir større oppgraderingsmuligheter og mer kraft. Men da kommer skjerm utenom, og skal man drive med videoredigering holder gjerne ikke en Samsung skjerm til 1200,. Du nevnte forresten at du har en skjerm!!!
medlem i 212 måneder
 

Re: Ny stasjonær Mac til HD-videoredigering

Innleggav Rubenmannen » søn 30.11.2014 11:58

Heisann

Sitter i samme situasjon som Ozzi (som sikkert har kjøpt maskin for lenge siden nå) og lurer på den virkelige verdien av den beste GPU.

På iMac Retina 5K så koster AMD Radeon R9 M295X 4 GB GDDR5 kr 2 150,00, og utnytter virkelig videoredigeringen dette slik at det er verdt de ekstra kronene?
Er det bare kjekt å ha for bakgrunns-eksport etc eller vil det påvirke den i lik grad som ekstra RAM vil gjøre?

Om Ozzi enda er i omløp så lurer jeg på om han fortsatt er fornøyd med å valgt ren SSD, eller om han kunne levd med fusion-drive?
Slik jeg har forstått det så er Fusion-drive bare en SSD og en konvensjonell harddisk i en flott sandwitch som gjør det raskere å finne filene du bruker oftest.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron