Bytte til SSD

Diskusjon rundt Apples Mac Pro

Bytte til SSD

Innleggav Steinar Helgesen » ons 26.03.2014 13:17

Hei

Har MacPro ( ikke den nye ) men modellen før den.

Jeg kunne tenke meg å bytte ut hardisken med SSD men har ikke mye erfaring med SSD.

Kan jeg feks bruke denne?

https://www.komplett.dk/crucial-m550-1t ... 7mm/810982

Jeg bor i Danmark så må kjøpe fra Komplett.dk

Eller hva kan jeg kjøpe?

Disken må være på 1TB.

Har noen av dere kunnskapsrike noen ideer? :)

Steinar
medlem i 136 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav lmh1 » ons 26.03.2014 14:04

Størst sansynlig ja ut i fra:
https://www.komplett.dk/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&strMfr=Apple&strProdLine=MacBook+Pro&strModel=MacBook+Pro+%2813-inch%2C+Early+2011%29

Riktignok er Crucial M500 SSD 2.5" 960GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/400MB/s read/write, with 9,5mm adapter bedre priset og du vil neppe merke så veldig mye forkjell bortsett fra 40 GB mindre SSD.

Husk å lag en Mac OSX Mavericks minnepenn backup før du bytter.
medlem i 168 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav Kurtis » ons 26.03.2014 14:14

Hei
Du bør anskaffe et PCI Expresskort for å sette inn din SSD slik at du kan utnyttet 6 Gb/s hastigheten - ellers får du bare halve hastigheten.
medlem i 200 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav Steinar Helgesen » ons 26.03.2014 14:18

Okay, PCI kort og SSD disk.

Men er det en form for adapter jeg trenger for å sette SSD inn i MacPro, den har jo opptill 4 disker efter hverandre. Vil det passe eller må det tilpasses?

Takker så mye for hjelp.
medlem i 136 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav Grubasek » ons 26.03.2014 16:59

Da jeg gjorde dette på min gamle Mac Pro, la jeg SSD'en inne i rommet under DVD'en og festet den med borrelås. Fungerte helt fint, det. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav Kurtis » ons 26.03.2014 17:02

Velger du å sette inn et PCIe kort så settes det inn ved grafikkortet og bruker ikke en av de fire harddiskplassene. Du kan velge å kjøpe et som har plass til en eller to ssd´er - men det koster litt. Velger du å sette disken inn i en av harddiskplassene, så sjekk ut om du får med feste til slotene eller du kan fjerne sloten og sette disken rett inn i kontakten. Mange gjør det, men det gjør du på egen risiko. Ser forresten ikke at den SSDén du linker til er kompatibel med Mac, men det er den kanskje likevel? Mange foretrekker OWC, Samsung og Plextor sine disker. Jeg har et eksemplar av de to siste, og de fungerer knall. Hvordan det blir om noen år vites ikke. Husk backup!
medlem i 200 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav njadve » ons 26.03.2014 17:22

Mac disk eller ikke skal ikke spille noen rolle. Jeg har selv Kingston-disker i to maskiner som har fungert ypperlig. Det å lage Mavericks på minnepinne er ikke nødvendig. Siden du har flere disker i maskinen er det bare å sette i den nye disken, formatere og klone startdisken din over til SSD. Bytt startdisk i Systemvalg og reboot.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav Steinar Helgesen » ons 26.03.2014 19:47

Mange fine svar, jeg får søke rundt på Komplett.dk og se hva de har.

Hadde tenkt å ofre main disken men..

Takk så meget.
medlem i 136 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav LCD » tor 27.03.2014 3:13

medlem i 147 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav Stian7 » fre 01.08.2014 14:22

Hei

Hvilke "adapter" er det man skal bruke når man skal ha en 2,5" inn i en 3,5" som er på Mac Pro? Min er i fra 2010. Ser det er mange forskjellige, men veldig usikker på om alle er kompatible??
medlem i 205 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav svar » fre 01.08.2014 14:37


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav Stian7 » fre 01.08.2014 14:39

Takk :) Finnes det andre og finnes denne i en norsk nettbutikk?
medlem i 205 måneder
 

Re: Bytte til SSD

Innleggav LCD » fre 01.08.2014 23:29

Hei

Mener det er denne jeg har brukt flere av i Mac Pro flere maskiner for 2.5" SSD i holdere til Mac Pro
http://www.dustinhome.no/product/501036 ... -sata-300/
Eller at det var denne
http://www.dustinhome.no/product/501064 ... a-300-hdd/
Kjøpte flere på Dustin en gang i tiden
Put en SSD på 2.5" inni boksen og skru så boksen fast i sleden på Mac Pro maskinen som en vanlig 3.5" disk og sett den inn som vanlig
Ellers så ville jeg seriøst tenkt på et PCIExpress kort som nevnt ovenfor for å få utnytte hastigheten på nyere SSD
Se noen eldre linker over her i tråden fra meg på dette
viewtopic.php?p=2422154#p2422154
...............
Nå har jeg også maskiner montert med SSD opp i DVD plassen som boot disker ( 2009> og nyere har Sata på DVD i Mac Pro )
Jeg har bare egentelig latt de ligge løst da jeg har totalt fjernet allt som har med DVD brennere i alle mine maskiner
Pga at det er 2 stk SATA kontakter har jeg en SSD + en snurredisk i plassen til DVD hvor snurredisken automatiskt blir speilet fra SSD som boot sikkerhet
jeg lagde også en gang en holder til flere disker som passet i DVD brønnen som ble kjørt over et PCI express kort...mener holdern var for 4 stk disker
medlem i 147 måneder
 


Returner til Mac Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere