Ingeniørstudent, kjøpe mac!

Diskusjon rundt bestilling og kjøp av Mac og annet datautstyr

Ingeniørstudent, kjøpe mac!

Innleggav Kjeham » ons 20.08.2014 20:00

Hei dere. Har akkuratt begynt førsteåret automasjonsingeniør og ser behovet for en ny laptop. Stasjonær har jeg, kraftig - så behovet for at macen drar de tyngste ting er ikke så stort, men at macen er noe futt i er ønskelig.

Det vil bli mye til og fra skolen og mye programmering - dvs lange stunder forran skjermen. Jeg har ikke eid mac før, og lurer på en del ting. Det er også verdt å nevne at jeg - som de fleste studenter, ikke har allverden å bruke på en ny maskin. Studentrabatten på 10% hos apple hjelper litt, men vurderer å kjøpe brukt.

Jeg har alle de typiske spørsmålene.
Air eller pro?
Kjøpe brukt eldre pro og oppgradere ram?
Retina eller ikke?
Ved kjøp av air, 4 eller 8gb?
Er Air kraftig nok til photoshop fks? Er pro kraftig nok til photoshop fks?
13" eller 15" (retina)?
Er Mac Os mer ressurseffektivt i forhold til Windows (tenk ram)?

All hjelp settes stor pris på. Om noen skulle ha en mac de ønsker å selge til en ikke tullete høy pris, så kan jo dere også kommentere det :)
medlem i 116 måneder
 

Re: Ingeniørstudent, kjøpe mac!

Innleggav lazyjacket » ons 20.08.2014 20:25

Heihei, om du skal kjøre photoshop bare og vanlig koding i textbehandlingsprogrammer. Så holder Air, om du ikke skal drive med enorme filer.

Om du skal bruke PC-en mye og kompilere og teste kode osv, så kan det jo være lurt å tenke i baner av en Pro, og særlig retina om du skal se mye på skjermen. (for skjermen på retina pro er kjempe behagelig å bruke).

8GB RAM ville jeg sagt er minimun uansett hva du velger.

OSX er glad i RAM, særlig siden den cacher så mye den klarer virker det som. På generell basis, så er nok windass og osx ganske like systemkrevende på bunnlinjen.
medlem i 133 måneder
 

Re: Ingeniørstudent, kjøpe mac!

Innleggav Kjeham » ons 20.08.2014 21:58

lazyjacket skrev:Heihei, om du skal kjøre photoshop bare og vanlig koding i textbehandlingsprogrammer. Så holder Air, om du ikke skal drive med enorme filer.

Om du skal bruke PC-en mye og kompilere og teste kode osv, så kan det jo være lurt å tenke i baner av en Pro, og særlig retina om du skal se mye på skjermen. (for skjermen på retina pro er kjempe behagelig å bruke).

8GB RAM ville jeg sagt er minimun uansett hva du velger.

OSX er glad i RAM, særlig siden den cacher så mye den klarer virker det som. På generell basis, så er nok windass og osx ganske like systemkrevende på bunnlinjen.


Takker for svar. Er nok Retina som frister mest. Mpt lengre stunder med konstant glaning på skjermen, og det at jeg vil ha noe som er mer guffe i - og dermed mer "futureproof".

Er det noen ting jeg kommer til å savne i Mac OS?
medlem i 116 måneder
 

Re: Ingeniørstudent, kjøpe mac!

Innleggav kimern68 » tor 21.08.2014 11:17

Jeg ville kanskje anbefalt en 15" MacBook Pro Retina, de leveres alle med 16 GB minne nå, så da har du maksimum av det du trenger der, og du får en firekjerners prosessor, noe jeg tror du vil dra nytte av i ingeniørstudiene dine. Så da ender bare valget ditt på hva du skal ha av internlagring, det minste er 256 GB, men kan konfigureres med opp til 1 TB, men det koster jo også deretter.

Og siden du er student så ville jeg tatt en titt på rabattene du får via studenttorget.no, de har ofte gode rabatter på Apple produkter.

Jeg selv gikk over fra Windows til OSX for et par år siden, og jeg kan egentlig ikke si at jeg savner så veldig mye, det gikk lett å venne seg til operativsystemet og jeg der jeg ikke har funnet de samme programmene som jeg brukte i Windows, så har jeg funnet gode alternativer på det meste. Noe av det jeg synes er best med OSX sammenlignet med Windows er den gode integreringen med iOS, og ja da, det er Apple begge deler, men fram til nå så har jeg ikke funnet noen andre operativsystemer som snakker så godt med et mobilt operativsystem, og med kommende OSX: 10.10 Yosemite og iOS 8 blir jo denne integreringen enda bedre hvor man blant annet kan svare og ringe telefonsamtaler via en iPhone, noe som for meg er et stort pluss.
medlem i 141 måneder
 

Re: Ingeniørstudent, kjøpe mac!

Innleggav lazyjacket » tor 21.08.2014 18:41

Enig en 15" retina er nok veien å gå. Kommer nå med 16GB som standard og minst 256GB RAM. + en knall skjerm. Mye kraft er det også da det er en 4 kjerner kontra 2 på 13" og Air.

Pluss det er jo veldig deilig med en stor skjerm når man skal skrive kode.
Kan anbefale sublime text 2 ( evt 3 om du vil kjøre en ganske oppdatert utgave men i beta).
medlem i 133 måneder
 


Returner til Bestilling / Kjøpsråd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]