Død ethernetport på extreme

Død ethernetport på extreme

Innleggav hansk_e » fre 22.08.2014 17:29

Internet oppkoblingen min ble tregere og tregere, så jeg restartet min Time Capsule.

Den er kablet i nett til en Extreme som er router, og som står en etasje over.

Etter at min TC ble restartet blinket den bare gult. Den var stabil grønn før.
Jeg oppdaget at det ikke var lys bak på Ethernetporten. Så med litt feilsøking, med å bytte på porter, og kabler, fant jeg ut at problemet var en død port på Extremen.

Allt annet ser ut til å virke fint.

For ca 2 uker siden døde et TV apperat av lyn nedslag. Men min Extreme er koblet via en UPS med batteri, og burde være bedre beskyttet enn TVn. I tillegg har den jo virket fint i 2 uker etter det.

Noen som aner hva som kan ha skjedd?
Er det noe jeg kan gjøre for å få liv i den porten igjen, eller er dette et tegn på at hele routeren holder på å dø snart?
medlem i 146 måneder
 

Re: Død ethernetport på extreme

Innleggav Helge Hafstad » fre 22.08.2014 19:35

En UPS eller overspenningsvern er ikke noen garanti ved lynnedslag. Det kan hjelpe, men får du nok overspenning på linjen så skjer det skade på tilkoblet utstyr uansett.

Er nettverksportene gåen så må du nok skaffe deg noe nytt. Dette er vanligvis en forsikringssak, men så spørs det jo hva egenandelen er, da.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Død ethernetport på extreme

Innleggav hansk_e » fre 22.08.2014 20:10

Kanskje litt dårlig forklart, men er bare én port som er gåen.
WAN og de to andre LAN portene virket fint.
medlem i 146 måneder
 

Re: Død ethernetport på extreme

Innleggav Helge Hafstad » fre 22.08.2014 22:48

Ruteren er pr definisjon ødelagt - du får ingenting for den på bruktmarkedet. Lønner det seg å bruke forsikring på dette så bør du vurdere det.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Død ethernetport på extreme

Innleggav ak » lør 23.08.2014 0:14

Det hender at ethernet-porter ryker (generelt for switcher, ikke spesielt Extreme). Det behøver ikke å bety at flere vil gå i stykker, men det er selvfølgelig noe du bør ha i bakhodet dersom du får flere problemer.

(Det hender de kommer tilbake igjen om du lar den "hvile" uten strøm en stund, men da er det stor fare for at den ryker igjen ved et senere tidspunkt.)

Vanlig UPS (offline / standby) beskytter ikke nevneverdig (mer enn det vanlige sikringsskapet) mot overspenning fordi det er direktekobling mellom strømnettet og utstyret. http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterrup ... wer_supply

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Død ethernetport på extreme

Innleggav hansk_e » lør 23.08.2014 0:34

Ok.
Er det mulig å bytte en selv?

Er som sagt ikke sikker på om det var lyn nedslaget som ødela den. Enheten nede (TC) som den var koblet til, virket fint, helt til jeg restarted. Etter det var porten død.

TVen som røyk er jeg ikke så bekymret for. Normalt er det en capacitor i strøm forsyningen som går. Så skal lodde på en ny når jeg får tid.

Men etter å ha søkt på ifixit er ikke dette en vanlig feil, og ikke noe fix var tilgjengelig.
Vell, har da i minste to virkende porter. For nå.

Angående forsikringer og slikt, jeg bor i Sør Amerika. Så slikt er ikke tilgjengelig her. Utenom 1 års garanti, er det ikke mye flere muligheter.

ak, takker for info. Trodde mine UPSer ville beskytte maskinene mine bedre. Vil herved være flinkere å trekke ut kontakten.
medlem i 146 måneder
 

Re: Død ethernetport på extreme

Innleggav ak » lør 23.08.2014 16:09

Jeg har aldri forsøkt å bytte en slik port selv, men det er antageligvis ikke så lett.

Hvis du har A1143 kan det være verdt å åpne og ta en titt på motstandene og kondensatorene rundt porten. På nyere virker det lite sannsynlig at du kan gjøre noe, basert på bildene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Diverse maskinvare og nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere