Problemer med ny router og MacBook Pro

Problemer med ny router og MacBook Pro

Innleggav ms711 » lør 16.08.2014 16:47

Hei,

Jeg kjøpte i går en ny router, en Netgear N300. Den fungerer helt fint på mobil, iPad og Apple-TV, men på macen går internettet kjempesent. Dette er en MacBook Pro v. 10.6.8. Jeg har vært i kontakt med kundeservice i dag, og har forsøkt å restarte, gitt nytt navn til nettverket og prøvd channel/kanal 7 og 13 i stedet for "auto" som de foreslo, men dette har ikke hjulpet. Mobil, iPad og Apple TV-fungerer utmerket med alle endringene, men macen går like sent, og dette er irriterende. Den er for øvrig oppdatert med siste oppdateringer.

Årsaken til at jeg kjøpte router er for øvrig at den forrige jeg hadde, en linksys wap54g (access point, ikke router, visstnok), ikke kunne kobles opp til av mer enn to enheter samtidig, noe som jo er litt irriterende hvis en ønsker å streame fra iPad til Apple-TV og samtidig ha nett tilgjengelig på data/mobil. Dersom noen kan hjelpe med dette problemet og ikke det andre, er det selvfølgelig fint, det også.

Dersom det er noe mer informasjon dere trenger, er det bare å si ifra.

På forhånd takk for all mulig hjelp. :)
medlem i 116 måneder
 

Re: Problemer med ny router og MacBook Pro

Innleggav simkort » lør 16.08.2014 20:14

Prøv å kjøre routeren i b,g (n deaktivert).

Er du fortsatt innenfor garanti på MacBook?
medlem i 213 måneder
 

Re: Problemer med ny router og MacBook Pro

Innleggav ms711 » lør 16.08.2014 23:36

Ok, det skal jeg prøve. Vet du hvordan en gjør det?

Kjøpte maskinen våren 2011, så den garantien Apple tilbyr er jeg vel da utenfor. Tror du det er noe galt med maskinen? Den har fungert helt fint med to andre routere(/access-points) den siste uken (har flyttet inn i ny leilighet).

EDIT: Modellen heter for øvrig JWNR2010. Ser det er flere N300-routere.

EDIT2: Tror jeg fant ut hvordan jeg gjorde det. Jeg endret "mode" under "wireless network" inne på routeren fra "up to 145 mpbs" til "up to 54 mbps". Da gikk PHY-modusen fra 802.11n til 802.11g inne på systemprofil-->nettverk-->airport. Står dog at den skal støtte a/b/g/n. Det hjalp ikke, men det er kanskje slik at en bør resette hele routeren når en gjør slike endringer? Får eventuelt prøve det i morgen.
medlem i 116 måneder
 

Re: Problemer med ny router og MacBook Pro

Innleggav simkort » lør 23.08.2014 0:13

Det er kun MacBook-en som sliter. Du har vel 5 års reklamasjon iht. forbrukerkjøpsloven.
medlem i 213 måneder
 


Returner til Nettverk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]