Treig MacBook Pro

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Treig MacBook Pro

Innleggav linerm » tor 28.08.2014 10:49

Har en late 2011 MacBook Pro som er godt brukt, for det meste til bilde- og filmbehandling i tillegg til at jeg har lastet ned filmer og serier jevnlig. Har også brukt den mye til skolearbeid (installert Word, Powerpoint etc.).
Tidligere i år kræsjet harddisken pga.en mekanisk feil. Har mistet maskinen i gulvet noen ganger i løpet av årene jeg har hatt den, så det kom ikke som en overraskelse. Satte derfor inn en Samsung SSD med rundt 120GB (husker ikke eksakt hvor mange GB). Maskinen fungerte godt en stund, men nå er den så utrolig treig. Umulig å bruke den selv til enkle oppgaver som å sjekke mail eller åpne dokumenter. Batteriet har skrantet lenge, nå tar det ikke strøm lenger (står et kryss over batteriikonet). Maskinen starter også opp av seg selv så fort jeg kobler til strøm, det har den ikke gjort tidligere.

Åpnet opp og sjekket harddisk osv.i går nok en gang, men kan ikke se at noe er "fysisk" galt med den. Vurderer å kaste inn håndkleet og kjøpe ny maskin, av den enkle grunn at jeg trenger en maskin som fungerer, og det snarest... Noen som har innspill til dette?
medlem i 161 måneder
 

Re: Treig MacBook Pro

Innleggav kimern68 » tor 28.08.2014 11:17

Siden du har satt inn en SSD så vil du ikke se noe fysisk på disken om denne er dårlig, rett og slett fordi det ikke finnes noen mekaniske deler i den. Så eneste mulighet for å finne ut om den er dårlig er å kjøre en diagnose på den, noe som anbefales at fagfolk tar seg av.

Men det som kan være grunnen til at maskinen din er treg er rett og slett fordi disken din er full, du har rundt 120 GB som du sier, mest sansynlig 128 GB, men jeg skal ikke synse. Og 120 GB er en ganske så liten disk, for min del så ville jeg ikke vurdert å sette inn en disk som er under 500 GB i min maskin. Så du bør heller kikke litt på hvor mye du har lagret og heller overføre filer til en ekstern hardisk for å frigjøre plass på maskinen din. RAM kan også være lurt å oppgradere også om det ikke er så mye av det. 16 GB koster ca. 1400 kr på komplett.
medlem i 141 måneder
 

Re: Treig MacBook Pro

Innleggav linerm » tor 28.08.2014 12:54

Takk for svar!
Har vurdert å oppgradere RAM ja, har kun 4GB nå. Noen merker/typer kort som er å foretrekke? Er temmelig grønn på området. Er også usikker på om det er her problemet ligger, og om oppgradering gjør at maskinen fungerer godt igjen, sure penger hvis ikke.
SSD er på 128GB ja, bruker rundt 100GB nå. Har to eksterne harddisker, men er litt dårlig på å bruke dem :-P
medlem i 161 måneder
 

Re: Treig MacBook Pro

Innleggav kimern68 » tor 28.08.2014 13:39

RAM alene vil nok ikke hjelpe deg om maskinen din er for full, noe den ser ut til å være, du bør nok gjøre en stor opprydding på den. Når du har en så liten disk så er det greiest å prøve å bruke eksterne hardisker mye mer aktivt og holde så lite på selve maskinen som mulig.

Når det kommer til RAM så har komplett en egen minnevelger fra Crucial hvor du kan legge inn hva slags maskin du har også kommer det opp brikker fra Crucial som er anbefalt til maskinen, men om du har en early eller late 2011 MBP så skal disse brikkene passe, og minneprisene har desverre gått opp siden sist jeg sjekket, så de er litt dyrere enn hva jeg først antok.

Her er 16 GB ram til din maskin: https://www.komplett.no/crucial-ddr3-16 ... mac/772731

Eller 8 GB om du velger å gå for det istendenfor: https://www.komplett.no/crucial-ddr3-13 ... mac/772721
medlem i 141 måneder
 

Re: Treig MacBook Pro

Innleggav lazyjacket » tor 28.08.2014 18:54

Det høres jo også ut som maskinen din har godt av et nytt batteri, alt kan jo koke ned til dette. At batteriet ditt er helt på tryne og tuller til strømstyringen på maskinen din.
(det er ikke normalt at en maskin starter av seg selv så fort den får strøm koblet til).

En full SSD sies å ikke være det mest optimale, men du har jo nok ledig plass til at det skal fint gå an å bruke maskinen din uten problemer. Som sagt er mer bekymret for batteriet ditt, og tenker at dette burde vært byttet, og at disken din får en opprydding + aktivere TRIM om dette ikke er gjort alt. Oppgradere RAM er aldri feil, men vil ikke være en magisk kur for det du beskriver her.
medlem i 133 måneder
 

Re: Treig MacBook Pro

Innleggav KLB » tor 28.08.2014 20:43

Jeg har 8gb ram liggende som du kan få kjøpe billig. :-)

Brukerens avatar
medlem i 117 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]