Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Diskusjon rundt Mac OS

Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav casablanca » fre 29.08.2014 9:44

Får man fortsatt kjøpt Snow Leopard server DVD fra Apple eller via andre steder? Fant ingenting på nettsiden deres foruten den vanlige Snow Leopard til kr. 140,-.

Jeg ønsker å kjøre noen PPC applikasjoner på en mid-2012 Macbook Pro, og har funnet ut at det ikke er mulig å "nedgradere" OSet til Snow Leopard (jeg har installasjons-DVDen), men har lest at ved å installere Snow Leopard Server via f.eks. VirtualBox kan dette fungere.

Evt. andre forslag til hvordan jeg kan få kjørt PPC programvare i Mavericks?
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav lazyjacket » fre 29.08.2014 14:17

Hei, det er jo et ganske utdatert produkt du er ute etter, heldigvis for deg så ligger det jo et par .ISO filer der ute om man leter på steder som er kjent for å levere torrents.
medlem i 133 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav jerry.c.bush » fre 29.08.2014 15:18

Du skal vel kunne kjøre vanlig SL via virtuell installering. Jeg mener i alle fall at jeg kan gjøre det gjennom Parallels. Kjenner ikke til VirtualBox noe så der kan jeg ikke svare.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav casablanca » fre 29.08.2014 15:29

Jeg prøvde det i VirtualBox ved først å lage en .ISO fil av installasjons-DVDen (som Virtualbox krever ved oppstart), og da jeg startet opp kom et svart vindu med DOS lignende oppstart, kort oppsummert slik (der "blahblah" er massevis av kompliserter stier osv. jeg ikke gidder å oppsummere her):

EFIboot loaded from device: blahblahblah
boot file path: blahblahblah
Loading Mach kernel
....................................
.......................
......................
root device uuid is: blahblah
loading drivers..
loading system/library blahblah/extensions.mkext
......................
..................................


og her fikk jeg opp en feilmelding i Virtualbox om at "A critical error has occured".
Nå må det nevnes at det er en stor "forbudt" type strek over OSX installasjonen på Snow Leopard DVDen, så det er kanskje grunnen til at det heller ikke i en virtuell maskin kan installeres?
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav jerry.c.bush » fre 29.08.2014 15:51

Last ned og forsøk med Parallels. Det er mulig å få en prøveversjon. Da får du i alle fall testet om den takler det.
https://www.parallels.com/eu/products/desktop/download/

Edit: Du må uansett ha en ren SL plate og ikke den som fulgte med maskinene (De grå-blå).

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav casablanca » lør 30.08.2014 13:39

Jerry.c.bush: ja, Snow Leopard DVDen min er kjøpt separat og er ikke en av de grå som leveres med maskiner (min er hvit og ble levert i en egen eske). Hva er begrensningene med prøveversjonen av Parallels? Jeg har faktisk en lisens for en tidligere versjon, men dessverre fungerer den ikke i Mavericks.

Hva er forresten forskjellen mellom Snow Leopard og Snow Leopard Server? Syns eBay salget som linket ovenfor er litt stivt da den ble solgt fra Apple for US$ 20 (litt over hundrelappen) for et par år siden og dette OSet er ikke akkurat ettertraktet i dag. Jeg kjenner til at man kan laste det ned helt gratis fra visse steder men ønsker å få tak i en lovlig versjon.
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav jerry.c.bush » søn 31.08.2014 1:48

Begrensingene i Parallels prøveversjon er at den varer i 30 dager, men med full versjon inntil da.
Forskjellen på SL og SL server er vel egentlig bare at server versjonen har serverprogramvare i tillegg til selve SL operativsystemet. Litt på samme måte som man i dag kan kjøpe og laste ned server-tillegg til det OS man har på maskinen. I alle fall så langt jeg har skjønt det.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav OutOfLine » søn 31.08.2014 13:42

Med server-versjonen kan du enkelt sette opp og kjøre kalender/wiki/epost/dns/mm - tjenester på din egen maskin. For å dra nytte av dette bør du nok ha fast IP-adresse + en router som lar deg sende trafikk fra internett inn til Macen.

Full oversikt over hva som følger med finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X_Serve ... _Server.29
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav Helge Hafstad » søn 31.08.2014 15:43

casablanca skrev:Nå må det nevnes at det er en stor "forbudt" type strek over OSX installasjonen på Snow Leopard DVDen, så det er kanskje grunnen til at det heller ikke i en virtuell maskin kan installeres?


Hvis du sjekker i fx MacTracker hvilken OS-versjon maskinen din ble levert med så kan det forklare «forbudt»-merkingen. Snow Leopard som du kjøper på Apple Store er versjon 10.6.3. Kom maskinen din med fx 10.6.4 eller senere versjoner så vil du få opp et slikt varsel.

Hvordan dette fungerer i virtuelle miljøer har jeg ikke noen erfaring med.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav casablanca » man 01.09.2014 21:12

Helge Hafstad: MacTracker virker å være satt passiv. OSX 10.9 Mavericks var forhåndsinstallert på maskinen jeg kjøpte. Snow Leopard har vel rett og slett ikke støtte for denne type prosessor (i5) eller maskinvare ellers.

Jerry.C.Bush: lastet ned demoversjonen av Parallels. Den gir meg 14 dagers utprøving, men nektet å installere Snow Leopard. Det vil kun godta å installere OSX i form av enten OSX Leopard Server eller OSX Snow Leopard Server.

Har forresten lest en del artikler der hovedgrunnen til å kjøre "server" versjonen i virtuelle maskiner er fordi den skal være lov å installere på annen hardware en Apple sin, men forstår ikke helt hvordan dette kan være problematisk når man: a) har kjøpt en Snow Leopard installasjons DVD og b) skal bruke den på en Apple Mac. Ut fra det jeg har forstått er "server" og den vanlige Snow Leopard ganske så like i denne sammenhengen.
Eneste forskjellen på en "vanlig" installasjon er at pga. at maskinen min nekter å bruke Snow Leopard siden den er fra 2012 er den eneste muligheten å kjøre det via en virtuell maskin.
Jeg har funnet massevis av instrukser til hvordan man installerer Snow Leopard på PCer (ved hjelp av "vanlig" Snow Leopard), men lite om hvordan installere på nyere Mac maskiner.
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav Ove » tir 02.09.2014 16:46

Har du forsøkt å finne det du trenger via denne siden:

http://www.apple.com/no/support/snowleopardserver/
medlem i 230 måneder
 

Re: Kjøpe Snow Leopard server/bruke PPC programvare

Innleggav casablanca » tir 02.09.2014 18:51

Dessverre kun oppdateringer og slikt der.
medlem i 221 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron