innstalasjon av OS på brukt mac?

Diskusjon rundt Mac OS

innstalasjon av OS på brukt mac?

Innleggav mactiss » fre 29.08.2014 22:48

Hei,

Vurderer å kjøpe meg en brukt Mac mini og ta en "clean install" ved å sette inn ny SSD, men ettersom OS X ikke følger med på en dvd lenger ligger vel rettigheten til OS X hos den som kjøpte maskinen ny, og som registrerte sin Apple ID ved oppstart da makinen var ny?

Jeg har fra før en Macbook Pro, mid 2012. Når jeg fikk denne ny, startet jeg opp, rigstrete min Apple ID, satte så inn ny SSD og lastet OS X ned fra nettet(ettersom jeg hadde registert min Apple ID, før jeg tok ut orginal disken).

Om jeg kjøper en brukt Mac mini, og at OS X rettighetene ligger hos selger(altså han som kjøpte ny), kan jeg da bruke det OS X som jeg allerede har fra den gang jeg kjøpte min Macbook Pro? Slik at jeg bare setter inn ny SSD og innstalerer OS X, fra nett, altså det samme OS X som jeg fikk med min bærbare, og som fortsatt er i bruk? Eller gjelder denne OS X kun for min Macbook Pro, og at jeg ikke kan bruke denne "lissensen" på flere maskiner?
medlem i 129 måneder
 

Re: innstalasjon av OS på brukt mac?

Innleggav Valotunk » fre 29.08.2014 23:44

Apple har sluttet å ta seg betalt for OS X.

OS X er ikke bundet til tidligere eier så det er ingen grunn til å gjøre dette mer komplisert enn det faktisk er.

Kjør en internet recovery og få nyeste versjon av OS X installert.

https://www.apple.com/osx/recovery
medlem i 199 måneder
 

Re: innstalasjon av OS på brukt mac?

Innleggav T.B.Hansen » lør 30.08.2014 10:00

Programvare kjøpt eller lastet ned fra Mac App Store — inkludert Mac OS — kan installeres på så mange maskiner du vil, så sant du kjenner Apple IDen som ble brukt ved kjøpet.

Mac OS er uansett gratis.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]