Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav ozzi » lør 30.08.2014 11:18

Hei
Har en Macbokk Pro (tidlig 2011) som nå skal få erstattet sin HDD med en SSD (MX100 512GB). Men jeg kommer ikke helt igang med å få gjort det før jeg finner litt motstridende forklaringer på nett. Så jeg fyrer løs med noen spørsmål:

1.Når jeg begynner å rote nedi maskinen; bør jeg koble fra batteriet? Er det noen sikkerhetsting som er viktige å få gjort.
2. Kunne noen forklart enkelt og greit hvordan jeg får med meg det viktigste over på den nye disken? Programmer og operativsystem. Har ikke noe eksternt docking-system, så må vel bli via dette TimeMachine eller noe slikt.
3. Min nåværende 512 GB HDD har mye rart på seg, som sikkert er noe av grunnen til at den går tregt også. På SDDen vil jeg ha minst mulig dilldall og mest programmer, slik at den går kjapt. Hvordan gjør jeg det da med overføringen? Vil ikke ha alt dilldallet over også.
4. Følger bokmerker fra nettlesere og slikt også med når man tar backup eller kloner disken?

Tar gledelig imot tips. Takk.
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav T.B.Hansen » lør 30.08.2014 11:53

ozzi skrev:1.Når jeg begynner å rote nedi maskinen; bør jeg koble fra batteriet? Er det noen sikkerhetsting som er viktige å få gjort.

Forstår ikke helt hva du mener her.

Slå av maskinen og koble fra strømforsyningen før du åpner maskinen. Bruk helst et «antistatisk armbånd» som leder bort statisk elektrisitet. Ikke rør andre deler enn disken.

2. Kunne noen forklart enkelt og greit hvordan jeg får med meg det viktigste over på den nye disken? Programmer og operativsystem. Har ikke noe eksternt docking-system, så må vel bli via dette TimeMachine eller noe slikt.

Det enkleste er å klone den nåværende disken til den nye, før du bytter disk. Bruk et eksternt kabinett eller en USB til harddiskkabel til den nye disken.

3. Min nåværende 512 GB HDD har mye rart på seg, som sikkert er noe av grunnen til at den går tregt også. På SDDen vil jeg ha minst mulig dilldall og mest programmer, slik at den går kjapt. Hvordan gjør jeg det da med overføringen? Vil ikke ha alt dilldallet over også.

Rydd opp på den nåværende disken før du kloner. Oppdater all programvare som kan oppdateres, og avinstaller gammel og uønsket programvare. Bruk App Zap (gratis fra Mac App Store); det fjerner også filer programmene har lagt inn i systemet. Bruk gjerne Onyx til slutt; dette programmet gjør en del opprydning som kan være nyttig.

Treghet skyldes enten dårlig og/eller utdatert programvare, eller at det ikke er nok ledig plass på disken. Det siste løses bare med mer diskplass, eller ved å flytte filer over på en ekstern disk (husk egen backup for den eksterne disken!).

4. Følger bokmerker fra nettlesere og slikt også med når man tar backup eller kloner disken?

Ved kloning følger absolutt alt med — den nye disken blir identisk med den gamle. Med overføring fra backup kan du velge hvilke datagrupper du skal overføre — programmer, innstillinger, dokumenter — men i de gruppene du velger, følger alt med. Bokmerker o.l. følger med innstillinger.

Vil du begynne helt fra scratch, kan du foreta en «clean install» på den nye disken. Da installerer du operativsystem og programvare helt på nytt, og setter opp hvert program skik du ønsker. Tilslutt kopierer du tilbake filer fra backup. Men dette er en svært tidkrevende prosess, og du vil miste programvare du ikke har installasjonsdisk og/eller serienummer til, programvare kjøpt med Apple ID du ikke lenger har, og programvare som fulgte med eldre versjoner av Mac OS. Har du mange programmer eller systemtillegg som er installert fra andre nettkilder enn App Store, får du en omfattende jobb med p spore opp alt.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav ozzi » lør 30.08.2014 12:37

Takk for svar :)
1. Sett noen videoer der de kobler fra kabelen til batteriet for å være sikker på at maskinen ikke starter av seg selv midt oppi arbeidet (hvis en kommer borti noen kretser o.l. Er dette unødvendig?
Noe antistatisk armbånd har jeg ikke. Noen enklere løsning enn å drive å kjøpe inn dette. Bort et godt stykke unna butikker som sikkert har slikt, for å si det sånn :P
2. Som sagt så har jeg ikke slike kabler eller ekstrene kabinett. Et annet alternativ?
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav T.B.Hansen » lør 30.08.2014 14:36

Hvis du skal klone disken, må du koble den nye disken til maskinen på en eller annen måte. eneste alternativ er å sette inn en tom disk i Mac'en og begynne fra scrach.

Jeg har aldri hørt om noe behov for å koble fra batteriet. Man skal ikke røre andre deler mens man bytter harddisk.

Eneste alternativ til anti-statisk armbånd er å berøre jordkontaktene i en stikkontakt før man tar på delene til Mac'en, og/eller håpe at man ikke har statisk elektrisitet. Det går som regel bra, men...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav Henningsen » lør 30.08.2014 17:00

Det jeg har gjort når jeg har bytta disk på Mac er å kjøre en sikkerhetskopi via Time Machine ut på en ekstern harddisk. Så når du har putta inn ny HD og er i gang med installasjon så spørres det i oppstarten om du vil hente en sikkerhetskopi.
Da vil maskina "se ut" som den gjorde på den gamle disken. Inkl alt mulig av bokmerker osv osv..

Hvis du har mye dilldall på den gamle disken kan du kanskje slette det fra den først før du tar sikkerhetskopi...
medlem i 169 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav lifeform » lør 30.08.2014 19:19

Bokmerker tar du vel med deg via iCloud eller Google Chrome-synking ?

Anbefaler deg ellers å få deg en USB-SATA-harddisk enhet så du kan sette den gamle harddisken inn i denne enheten og så etterpå da evt. ta over alt du trenger.

Denne her kanskje? https://www.komplett.no/sunswayst-lab-u ... ata/344906
medlem i 160 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav ozzi » søn 31.08.2014 10:17

Okei. Da kjøper jeg kabinett til å ha den gamle disken i:
https://www.komplett.no/sunswayst-lab-u ... ata/344906

1. Sikkerhetskopierer gamle disken
2. Tar den ut og setter den i kabinettet.
3. Setter inn SSDen, og skrur igjen maskinen.
4. Starter opp maskinen, kobler til kabinettet og den gamle disken kobler opp.

Og da er det bare å klone den gamle over på den nye? Og alt av programmer og slikt vil komme over? Så kan jeg da slette alt det jeg ikke vil ha. Har allerede tatt en grov opprydning.

Hvor får jeg kjøpt slikt armbånd forresten?
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav LCD » søn 31.08.2014 12:52

Hei

1) om man ønske å klone.....klon maskin først over på den nye disken etter å ha satt den inn i et kabinett..etc...med "diskverktøyet" eller lignende prog så som CCC, SuperDuper..etc... før man hiver seg på skrutrekkeren og bytter disken
Litt OBS på at diskverktøyet ikke tar med seg en eventuell "rescue partisjon" om jeg ikke husker feil
2) om man ønsker clean install....ta så å last ned OSX og innstaller først på den nye disken etter å ha satt den inn i et kabinett..etc..før man hiver seg på skrutrekkeren og bytter disken

3) Når man er ferdig med å bytte disk kan man så sette den "gamle"disken inn i kabinettet for å ha den som en backup av system og prog om ønskelig

Ved metode 1 og 2 kan man dermed "boote" for å teste disken og OSX innstallasjonen for å se at alt fungerer før man skrur disken inn i maskin
Så har man også en oppegående maskin mens man holder på å finne ut av ting og tang om man ikke er så inne i det
Har inntrykk av at alle bytter disken først.......for så å fundere på hvordan man skal gå frem med en død maskin uten noe fungerende disk og OS om det krøller seg litt til
PS:
Husk også ta første "boot" i "sikkerhets modus" (hold inne shift ved oppstart ) så rydder maskin opp litt selv etter en eventuell kloning
Start så opp maskinen vanlig
medlem i 147 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav ozzi » tor 04.09.2014 21:34

Det var 200 kroner ut av vinduet.
Kjøpte denne: https://www.komplett.no/sunswayst-lab-u ... ata/344906
Og denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2683849

Men de passer jo ikke. Noen som kan gi meg råd til et eksternt kabinett eller overgang som faktisk fungerer?
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav teedjay » tor 04.09.2014 22:00

Sikker på den ikke passer, ser da ut som en SATA kontakt på siden der :
https://www.komplett.no/mlf/produkt/div ... 4906/2.jpg

Det står jo at det skal følge med både SATA kabel og SATA strømkabel i esken, som du kobler mellom usb-docken og ssd'en.

Når jeg byttet SSD på min Mac, tok jeg ut den gamle HDD'en og satte inn den den nye blanke SSD'en og startet opp - da kunne jeg installere helt ny og ren OSX med Internet Recovery.

For å se om din MBP støtter Internet Recovery sjekk denne siden :
http://support.apple.com/kb/HT4904?view ... cale=en_US

Når ny OSX var installert koblet jeg den gamle HDD'en til Mac'en med usb-dock og overførte det jeg var interesert i. Den gamle HDD'en har jeg i skapet som en backup :D
medlem i 199 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav lazyjacket » fre 05.09.2014 16:52

Det burde da virkelig ha fungert det. Sata kabel fra duppedingen til ssden, og usb fra duppedingsen til macen. Verstefall returner produktet og kjøp et rent kabinett.

https://www.komplett.no/icy-box-ib-254u ... ett/807974
medlem i 132 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav ozzi » fre 05.09.2014 21:05

Litt kort lunte og dårlig tålmodighet med dette tekniske om dagen, så fikk nå adapteret til å fungere. Men tørr ikke helt å klone ennå. Leste nettopp at jeg ikke får med OSX når jeg kloner vha Diskverktøy. Stemmer dette? Er jeg avhengig av SuperDuper og slikt?

Jeg kjører nå OSX 10.7.5 Lion, men har kun installasjonsDVDen til Leopard 10.5. Kan jeg klone disken og bruke denne til å laste inn OSX på nytt da? Må jeg betale for oppgraderingene på nytt da? (husker faktisk ikke om jeg måtte betale eller ikke, så derfor spør jeg).

Fryktelig n00b her nå.
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav ch_knapp » lør 06.09.2014 9:33

Bruk SuperDuper til å klone/sikkerhetskopiere. Da får du med alt og harddisken settes i en state som gjør at du kan starte opp fra den enten via USB eller når du setter den i Macen. Det er SuperLett, og funksjonaliteten er gratis i SuperDuper. (Det er først hvis du skal oppdatere en eksisterende klone vha. SmartCopy du må betale.)

For selve operasjonen bruk ifixit.com og følg det slavisk, med disse guidene får du til alt. https://www.ifixit.com/Device/Mac_Laptop

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav ozzi » søn 07.09.2014 19:28

Okei.
Utsatte skiftet pga mangel på riktig verktøy. Vet dere om noen butikker som har dette verktøyet:
https://www.ifixit.com/Store/Tools/Spudger/IF145-002
https://www.ifixit.com/Store/Tools/Y1-T ... /IF145-107
https://www.ifixit.com/Store/Parts/T6-T ... F145-004-3
Antistatisk armbånd
medlem i 200 måneder
 

Re: Ny SSD og spørsmål ang. overføring

Innleggav geirill » søn 07.09.2014 23:06

Biltema ville jeg tro har det som trengs.:-)
medlem i 181 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron