Bytte av memory?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Bytte av memory?

Innleggav endreos » man 01.09.2014 22:31

Heisann

Har en gammel sliter av en MacBook Pro midten av 2009. Problemet mitt er at den nå sliter fælt med helt enkle ting (til tider nettsider, åpne finder osv osv..) Fant plutselig ut at den bare har 2 GB 1067 MHz DDR3 memory.
Det jeg egentlig trenger hjelp til er å vite om det er noe vits i å oppgradere dette, eller om jeg bare må kjøpe ny MacBook? Lever på studentbudsjett, så vil helt slippe å kjøpe ny, men om en oppgradering vil hjelpe lite, event svært kortsiktig, så er ikke det heller å foretrekke.
Og vil det ha noe for seg å slette filer som musikk og bilder osv?
Bruker den forøvrig for det meste til mail/surfing/netflix, men noen ganger til logic (musikkprogrammet).


Noen som har noen tips til en svært lite datakyndig person? :)



MacBook Pro
13 tommers, midten av 2009
Processor 2,26 GHz Intel Core 2 Duo
Memory 2 GB 1067 MHz DDR3
Graphics NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Software OS X 10.8.4 (12E55)

Mvh
Endre
medlem i 137 måneder
 

Re: Bytte av memory?

Innleggav Tigerfighting Helicopterpilots » tir 02.09.2014 0:24

Hei!

Du trenger nok på ingen måte å kjøpe ny maskin. Vil vel anta at den maskinen vil holde til enkel bruk en stund fremover. En ny disk, gjerne en SSD, og ihvertfall 4GB RAM ville riktignok gjort underverker! Hva slags budsjett har du da?

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Bytte av memory?

Innleggav jerry.c.bush » tir 02.09.2014 8:42

Du kan installere inntil 8GB RAM i din maskin. Dette ville jeg absolutt gjort. Jeg har en hvit Macbook som er fra slutten av 2009 med ellers samme specs som din maskin. Satte inn 8GB RAM i den og den gjør alt jeg vil den skal gjøre uten noen problemer. Satte også inn en hybriddisk, altså en disk med en liten SSD og en vanlig HD inn og den er så god som ny. Den kjører i dag OS 10.10 uten nevneværdige problemer.
RAM: 2 stk av denne: https://www.komplett.no/crucial-ddr3-10 ... mac/772749
SSHD: https://www.komplett.no/seagate-laptop- ... -25/777309 feks. Jeg har en tidligere versjon av denne (750GB) installert i vår maskin og det fungerer utmerket.

Oppgraderte vår maskin for nesten 2 år siden og den har vært super etter det.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Bytte av memory?

Innleggav T.B.Hansen » tir 02.09.2014 10:01

Mer RAM!

Å sette inn en SSD i denne maskinen har mindre effekt — hovedkortet kan ikke flytte data like fort som en slik disk krever, likevel. Skal du oppgradere harddisken, ville jeg ha prioritert en større disk, fremfor en raskere. For lite ledig harddiskplass er den vanligste årsaken til treghet på Mac, siden Mac OS bruker disken til «mellomlagring».

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]