Låse mappe

Diskusjon rundt Mac OS

Låse mappe

Innleggav krsk0 » tir 02.09.2014 14:40

Hei,

Jeg ønsker å "låse" en mappe, så jeg ikke uten videre kan slette ting fra mappen. Lar dette seg gjøre? Ønsker å ha mulighet til å legge til nye filer i mappen.

Takk
medlem i 184 måneder
 

Re: Låse mappe

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 02.09.2014 15:32

Markere mappen i Finder, CMD-I (vis info), hak på 'Låst' i infopanelt som kommer opp. Fra nå av vil Finder be om admin-passord for å kaste ting i mappen. Men du må låse den opp for å legge ting inn. Så ikke helt som du ville, men det er en ganske lett mekanisme og administrere, så kanskje det holder.
Det finnes ingen UNIX-rettigheter så vidt jeg vet som hindrer sletting men tillater at man legger til, fordi begge privilegiene er styrt av 'write' kontrollen. Noen korrigér meg hvis det er mulig (med ACL kanskje?).

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Låse mappe

Innleggav jerry.c.bush » tir 02.09.2014 16:08

Du kan gjøre noe med skriverettighetene på mappen du ikke vil slette noe fra.
Som over så åpner du info vinduet fra høyreklikk på mappen.
Deretter så velger du hengelåsen som er helt nederst i dette vinduet og skriver inn passordet ditt.
Deretter så velger du, under Deling og Rettigheter å sette alle brukere til kun les. Deretter klikker du også op tannhjulet nederst i vinduet og velger her å gi samme rettigheter til alle underliggende objekter, som da vil bli alt du legger inn i denne mappen. Når du nå velger å legge noe inn i mappen så ber den om passord, det samme vil den gjøre om du forsøker slette noe.

Du kan også, om du ønsker det i tillegg, velge å låse mappen som Lars A. Gundersen forklarer. Men om det er bare for å få en beskjed om du tilfeldig skulle velge slette noe så er det nok å endre rettighetene som jeg har forklart over.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Låse mappe

Innleggav krsk0 » ons 03.09.2014 18:52

Tusen takk!
medlem i 184 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]