MacBook Pro vs MacBook Air

MacBook Pro vs MacBook Air

Innleggav mipod » man 01.09.2014 23:02

Hei!

Jeg har en macbook pro kjøpt i janar 2011 som holder på å ta livet av seg selv nå..
2.3 ghz intel core i5 prosessor, 4gb ram. Installerte den helt om igjen for omtrent et år siden, og har så si INGENTING på den (altså ingen spill, ikke lastet ned noe, kun bilder og et par dokumenter).. Den bruker konstant 3.99 gb ram, uansett om jeg ikke gjør noe og ingen av usb portene fungerer lengre, for å nevne noen av problemene...

Meen over til det egentlige spørsmålet. Jeg må jo virkelig kjøpe meg en ny Mac nå og lurer på hva dere anbefaler. Jeg bruker den kun til skole, facebook, nyheter, litt musikk og netflix.

Macbook Pro: 2,6 GHz tokjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,1 GHz og 8 gb ram
eller
Macbook Air: 1,7 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,3 GHz og 8 gb ram.

Prisen på disse to blir omtrent det samme. Jeg skjønner jo at 2.6 ghz er mer enn 1,7, men hva er forskjellen på i5 og i7? Jeg ønsker egentlig å kjøpe en air da den er lettere å ta med seg overalt.

Noen anbefalinger? :-)
medlem i 176 måneder
 

Re: MacBook Pro vs MacBook Air

Innleggav jerry.c.bush » tir 02.09.2014 8:51

Til det du sier du skal bruke maskinen til så holder det jo i massevis med den rimeligste Macbook Air modellen.
Jeg ville dog først tatt turen til en autorisert forhandler av Apple og fått de til å sjekke maskinen din for feil. Det kan være feil på hovedkort, eller... det er vel ganske sannsynlig pga problemene du forklarer. Har du kjøpt maskinen i Norge selv, altså privat (og har kvitteringen fra kjøpet), så skal du jo fortsatt ha reklamsjonsretten i behold så nært maskinen ikke har vært utsatt for "ytre påkjenninger" som kan ha forårsaket problemene du forklarer. Det kan være støtskader, væskesøl eller lignende.
Det kan i alle fall lønne seg å besøke de for en sjekk. Det eneste du kan risikere er å få et nei om det skulle være at det er skader på maskinen som gjør at du ikke får dette dekket av reklamasjonsretten.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: MacBook Pro vs MacBook Air

Innleggav mipod » tir 02.09.2014 18:48

jerry.c.bush skrev:Til det du sier du skal bruke maskinen til så holder det jo i massevis med den rimeligste Macbook Air modellen.
Jeg ville dog først tatt turen til en autorisert forhandler av Apple og fått de til å sjekke maskinen din for feil. Det kan være feil på hovedkort, eller... det er vel ganske sannsynlig pga problemene du forklarer. Har du kjøpt maskinen i Norge selv, altså privat (og har kvitteringen fra kjøpet), så skal du jo fortsatt ha reklamsjonsretten i behold så nært maskinen ikke har vært utsatt for "ytre påkjenninger" som kan ha forårsaket problemene du forklarer. Det kan være støtskader, væskesøl eller lignende.
Det kan i alle fall lønne seg å besøke de for en sjekk. Det eneste du kan risikere er å få et nei om det skulle være at det er skader på maskinen som gjør at du ikke får dette dekket av reklamasjonsretten.


Takk for svar! Jeg skal sjekke med eplehuset angående garanti osv, da det var der jeg kjøpte macen.

Men jeg lurer også på hva som er forskjellen på de to macbookene jeg skrev om i innlegget over. Du sier en air skal være nok for mitt bruk, men jeg tenker ikke å kjøpe en mac som er dårligere enn den jeg har nå da jeg vil ha den i minst 3 år fremover.
medlem i 176 måneder
 

Re: MacBook Pro vs MacBook Air

Innleggav jerry.c.bush » tir 02.09.2014 20:48

Forskjellen på de to maskinene du nevner er for det første prosessoren. Pro er en del kraftigere. Dette vil du merke om du redigerer film eller om du jobber med store bildefiler i Photoshop, feks.
En Macbook Air er ca 200 gram lettere enn en Macbook Pro Retina, som nok er maskinen du henviser til her.
Batteritiden på Air er bedre enn på Pro, 12 timer vs 9 timer.
Macbook Pro Retina har en mye bedre skjerm både når det kommer til oppløsning (antall piksler på skjermen) og på gjenskinn fra lyskilder.

En Macbook Air, selv den minste modellen, vil i utgangspunktet ha nok krefter til din bruk selv etter 3 år. Om ikke behovene dine endrer seg totalt.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]