Virus???

Virus???

Innleggav Tenshien » man 15.09.2014 20:24

I 2013 Skrev "kristoffer1234" dette:

"Hei, på min mac så kommer det hele tiden opp reklame med at jeg kan vinne telefoner og annet tull. Skjer uansett hvilken nettleser jeg bruker. Trykker jeg på en linke på en side, så popper det opp reklame som regel. Virker også som jeg får dårligere hastighet av dette. Noen som har noen tips på hvordan jeg kan blir kvitt dette?"

Jeg har nå samme problem på min Macbook air, men ingen av svarer han har fått, funket hos meg. Noen som kan hjelpe? :s
medlem i 115 måneder
 

Re: Virus???

Innleggav Lost » tir 16.09.2014 7:37

Virus er det ikke, det finnes ikke så ta det med ro. Høres ut som popups, dette kan du enkelt stoppe med Adblock for hvilken som helst nettleser. Feks: http://safari-adblock.en.softonic.com/mac
medlem i 216 måneder
 

Re: Virus???

Innleggav Tenshien » tir 16.09.2014 8:51

Jeg har installert Ablock nå, men det funker ikke, må tydeligvis være noe annet :s
medlem i 115 måneder
 

Re: Virus???

Innleggav T.B.Hansen » tir 16.09.2014 11:08

Du har installert et programtillegg som sprer reklame. Slik programvare finnes på enkelte nettsteder, og følger med enkelte programmer. For å unngå slikt lar man være å installere programvare fra tvilsomme kilder. Kryss av for bare å tillate installasjon fra Mac App Store i Systemvalg > Sikkerhet og personvalg, og gjør unntak fra dette bare når du er 110% sikker på hva du gjør. Ikke installer programvare du ikke vet hvordan virker, og som du ikke er helt sikker på at du trenger. Ikke installer programvare via reklame på nettsteder. Anbefalinger på diskusjonsfora er ingen garanti for at et program er bra eller nyttig — programmer som installerer plagsomme eller skadelige funksjoner har vært anbefalt på Mac1.

For å fjerne problemet må du finne ut hva det er du har installert. Når du har funnet ut det, søker du på Nettet etter en måte å fjerne den plagsomme programvaren. Dette kan ofte være litt komplisert, siden slike programmer er laget for at de skal være vanskelige å finne; f.eks. ved at navnet på programfilene ikke ligner navnet på programmet.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus???

Innleggav Tenshien » ons 17.09.2014 13:13

Jeg vet ikke hva det skulle være ettersom jeg ikke har installert noe jeg ikke har fått beskjed om siden dette er skole-pcen min og har ikke tillatelse til å laste ned noe annet enn ting som Spotify og Skype som alle har.

Jeg så også etter dette personvalg, og finner bare frem personvern. Det er sikkert det samme, hva vet jeg?, men finner ikke noe mulighet til krysse av noe steder eller noe som ligner på hva du sa.
medlem i 115 måneder
 

Re: Virus???

Innleggav T.B.Hansen » ons 17.09.2014 14:48

Jeg skrev feil. «Sikkerhet og personvern» i Systemvalg.

Du er nødt til på en eller annen måte å ha installert den plagsomme programvaren. På Mac finnes det ikke virus som kan installere seg selv.

Skitt som dette kamufleres gjerne som «nytteprogrammer»; det være seg tillegg de påstår at du trenger for å se video fra en nettside, «sikkerhets-» eller «ryddeprogrammer». I noen tilfeller kan det være et valg du får når du installerer et annet, og ganske uskyldig program — noe man lett kan tro gir nyttige tilleggsfunksjoner i det programmet man ønsker (mens det i virkeligheten er betaling til programutvikleren, i form av reklamespredning).

Dette er nettopp grunnen til at man aldri bør installere noe, uten at man er 100% sikker. Gratisprogrammer fra andre kilder enn Mac App Store er alltid en potensiell kilde til «adware» — reklamespredningsprogrammer. Og man får altså ikke fjernet dem uten å finne ut hvor de kom fra.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus???

Innleggav Tenshien » lør 27.09.2014 16:30

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg da kan ha istallert det, ettersom jeg bare har installert Spotify og skype på macen siden jeg fikk den i midten av August. Dette er de ENESTE programmene som er nedlastet/installert bortsett fra garage band som er fra mac app store.

Jeg bruker nå Google Chrome, som ikke har dette reklame greiene. Men Firefox og Internet explorer, som kom med macen, har dette fortsatt. Vil det kanskje hjelpe å avinstallere Firefox og installere det opp igjen, eller vil det være til ingen nytte?
medlem i 115 måneder
 

Re: Virus???

Innleggav Nikolay » lør 27.09.2014 16:36

Internet explorer eksisterer ikke lenger for Mac, så det er det nok ikke. Mener du safari? Om du går til Fil -> Nullstill Safari bør det ta tullet.

Om du bruker Appzapper til å fullstendig fjerne Firefox (må slette mer enn bare firefox.app, og Appzapper tar seg av det) bør det fjerne problemet i Firefox også.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron