Ladesykluser

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Ladesykluser

Innleggav mac0 » tir 16.09.2014 9:49

hva betyr dette:

Syklusantall: 888

er det noen som vet maks antall ladesykluser ett batteri på en tidelig 2011 Macbook Pro 17" unibody ?

batteriet holder ikke mer enn noen timers bruk pr. lading. Men tror en ekstern HD tilkoblet USB hele tiden trekker en del strøm og.
medlem i 188 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav T.B.Hansen » tir 16.09.2014 10:58

Apple regner levetiden for de nyere, fastmonterte batteriene til ca. 1.000 ladesykler. Innen man kommer dit, vil kapasiteten være en god del redusert.

Bruker man Mac'en konstant på batteri, er batteriet utslitt på et par år. Har man Mac'en koblet til strømforsyning hele tiden, kan man regne med 5 års levetid på batteriet; uavhengig av antallet ladesykler.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav johsmic » tir 16.09.2014 11:10

Ta en titt her: http://support.apple.com/kb/HT1519
Det skal ikke være noen heksekunst å bytte batteri på 17-tommern selv. Fine guider på nettet. Selve batteriet koster en drøy 1000-lapp.
medlem i 116 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav T.B.Hansen » tir 16.09.2014 13:38

Problemet er vel at norske Mac-butikker selger batteriet med montering. Skal man montere selv må man kjøpe batteriet fra en ikke-sertifisert selger, og får hverken norsk reklamasjonsrett eller garanti for at batteriet holder normal kvalitet. Om man selv bytter en del som produsenten oppgir at skal byttes av godkjent verksted, risikerer man også å miste reklamasjonsretten ved andre feil.

Om originalbatteriet slutter å virke før 1.000 ladesykler er nådd, har man vel krav på et nytt på reklamasjon (om Mac'en er kjøpt av en privatperson fra norsk forhandler). Men det er ikke tilfellet her.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav johsmic » tir 16.09.2014 16:41

Mulig jeg har missforstått.
Er dette et internt batteri? http://store.apple.com/no/product/MA458G/A/oppladbart-batteri-til-17-tommers-macbook-pro
Med aluminiums-body kan det se ut som en ekstern batteripakke?...
medlem i 116 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav Valotunk » tir 16.09.2014 17:00

Det er batteri til modeller opp til og med Late 2008. Dvs. maskiner som var i salg frem til og med tidlig i 2009.

Nyere modeller fra midten av 2009 har batteri montert slik du ser i følgende guide:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/3403
medlem i 198 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav mac0 » tir 16.09.2014 20:15

må ett nytt batteri kjøpes av Apple?
så på ifixit men fant ikke batteri til min macbook pro 17" 2011.

hva sier denne info om batteriet mitt:

Informasjon om tilstand:
Syklusantall: 888
Tilstand: Normal
Batteri installert: Ja
Ampere (mA): -4182
Volt (mV): 12126
medlem i 188 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav T.B.Hansen » tir 16.09.2014 20:52

Når man kjøper batteri fra andre leverandører enn godkjente Apple-forhandlere, har man ingen garanti for at batteriet er av god kvalitet. Kjøper man fra utenlandske butikker har man heller ingen reklamasjonsrett, om det skulle bli problemer. Husk forøvrig at du må plusse på 25% moms på salgspris + fraktpris når du kjøper fra utlandet, så med mindre fraktselskapet «glemmer» å fortolle varen, er det ikke sikkert du sparer så mye som du tror.

Infoen sier at batteriet ditt er slitt og har nedsatt kapasitet, men at det ikke er noe galt med det bortsett fra «slitasjen».

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav jerry.c.bush » tir 16.09.2014 22:02

Man kan kjøpe uekte batterier på Ebay. Gjorde dette til en Hvit Macbook fra late 2009 og det oppfører seg forsåvidt helt greit, men er ikke i nærheten av å oppnå den tiden vi kunne med det originale batteriet før det ble tomt og måtte lades igjen. Jeg betalte 395,- for dette batteriet, det var inkl frakt og mva.

http://www.ebay.com/itm/390817831749?_t ... EBIDX%3AIT

Det står i beskrivelsen at dette er originalt, men det stemmer nok ikke. Hehe.
Husk at du også må ha spesielle skruhjern for å utføre dette byttet.
Jeg var usikker før jeg bestilte, men tok sjansen siden det var så "billig" og det har så langt gått bra, men så har vi bare hatt det installert rundt 3/4 mnd. Det gamle varte altså fra kjøpsdato som var i november 2009 til rundt mai/juni i år. Da hadde dette batteriet ca 1300 ladesykluser på telleren. Det var ikke som nytt det siste året, men fungerte. På slutten var det umulig å bruke uten lader mer enn ca 20 min.

Så min konklusjon, i alle fall så langt, er at man kan være heldig, men dette vet man ikke før man har forsøkt. Derfor er det en risiko man må vurdere selv om man ønsker å ta eller ikke. For min del så var dette en gammel maskin som nå blir brukt av den yngste i familien etter å ha arvet den av oss og jeg ville ikke bruke mer enn nødvendig på maskinen når den er den alderen den er. Om dette batteriet tar kvelden så blir det en vurderingssak hva vi skal gjøre videre.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav T.B.Hansen » ons 17.09.2014 10:37

«Vestlig» elektronikk produseres gjerne i store fabrikker i Asia, eller (for det amerikanske markedet) i kinesisk-eide fabrikker i Latin-Amerika. Det er en kjent sak at en del av produksjonen mange steder omgår oppdragsgiverens kontroll, og selges billig via andre kanaler. Det betyr at et piratprodukt kan være identisk med originalproduktet; laget ved den samme fabrikken. Men det betyr også at piratproduktet kan være B-vare; altså et produkt som ikke har sluppet gjennom kvalitetskontrollen og egentlig skulle ha vært kastet.

Og altså, nok en gang dette: Varer kjøpt av privatpersoner i norsk butikk har både garanti (vanligvis 1 år) og reklamasjonsrett (minst 2 år). Varer kjøpt fra utlandet gir ikke reklamasjonsrett, og det kan være vanskelig å benytte seg av eventuell garanti. Skal «billigkjøp» fra utlandet lønne seg, må prisen inkludert frakt og norsk moms være så lav at man kan tåle tapet om produktet går i stykker.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav johsmic » ons 17.09.2014 10:41

Er det noen som har erfaring med å gjøre det på "lovlig" vis - altså levere til apple(butikk) - og at de gjør jobben. Hvilke priser snakker vi om da?
medlem i 116 måneder
 

Re: Ladesykluser

Innleggav Valotunk » fre 19.09.2014 20:49

Apple har fastpris på 179 euro i Europa for batteribytte på Macbook Pro 17" gjennom autoriserte forhandlere/verksteder.

Klikk på "Battery replacement på denne siden":

http://support.apple.com/kb/index?page= ... cnotebooks
medlem i 198 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]