Mer ram?

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Mer ram?

Innleggav mactiss » fre 19.09.2014 9:19

Et spørsmål om ram. Jeg har som sikkert flere av dere har fått med seg en MBP 13(2012mod), hvor jeg har innstallert en 250 Gb SSD og oppgradert til 8 Mb ram. Jeg har den simpleste av CPU, i 5(3212M) to kjerners. Denne har jeg en «drøm» om å kunne bruke til litt bildebehandling i Adobe LR, frem til jeg drar til med en kraftigere sak. Slik jeg har forstått det er ikke LR det programmet som utnytter flest kjerner, men det hadde sikkert ikke skadet å hatt fler, men det får bli på sikt. Kanskje når en ny mac mini slippes

Når jeg ser på aktivitetsmonitoren så der det ut som at det til en hver tid, selv om jeg ikke bruker maskinen aktivt, har et ram forbruk på over 5 Mb. Syntes dette virket mye, men ser at på jobb pc(windows) også bruker over 50 % av det tilgjengelige, så det er vel kanskje bare slik det er om noen programmer er «åpne». Jeg har tidligere tenkt at det er CPU som vil være «flaskehalsen» nå, ettersom jeg har både SSD og 8 Gb ram, men dette får meg til å tenke at jeg kanskje kunne utnyttet over 8 Mb ram i LR….. hva tror dere?

Synes det er litt vanskelig å holde øye med aktivitetsmonitoren samtidig som jeg redigerer, men legger merke til at når jeg justerer bilde i LR, enten hvitbalanse, eksponering etc, blir bilde litt uklart hver gan jeg foretar en justering, og så blir det klart igjen. Er dette pga av for lite ram, eller for dårlig CPU?

Gjorde en test for noen dager siden, ved at jeg eksporterte en del bilder etter hverandre mens jeg så på aktivitetsmonitoren, men da brukte en «kun» litt over 6 Mb ram og rundt 50-60% av CPU….stusset egentlig litt på hvorfor ikke CPU ble belastet tøffere, men har ikke all verden greie på slikt…..

Tror dere jeg vil merke økt ytelse ved å øke fra 8 til 16 Gb ram?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav njadve » fre 19.09.2014 10:21

Tja, jeg tror ikke du vil merke allverdens for å være helt ærlig. OSX har en tendens til å bruke store deler av den RAM som er tilgjengelig, uavhengig av hvor mye RAM du har. Jeg har selv 16GB RAM på en nyere MBP. Den brukes stort sett til kontorarbeid, surfing osv. og OSX bruker rundt 9GB RAM. Jeg ville heller lagt pengene i sparefondet til ny Mac.

Når det gjelder LR og flere kjerner vet jeg ikke noe annet enn at Adobe selv sier at jo flere, jo bedre. Jeg merket iallefall stor forskjell da jeg oppgraderte fra 2 til 4 kjerner (nå var riktignok den gamle en 2009-modell, men likevel).

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav mactiss » tir 21.04.2015 11:58

Hei igjen,

Jeg drar opp igjen denne tråden da jeg fortsatt lurer på hvorfor ikke Adobe LR bruker mer tilgjengelig kraft i form av både CPU og minne:

Når jeg feks eksporterer en del bilder etter hverandre mens jeg ser på aktivitetsmonitoren, bruker den «kun» litt over 6 Mb ram og rundt 50-60% av CPU….
Og det er på ingen måte slik at dette går veldig raskt( Har en stasjonær windows pc som er vesentlig kjappere til dette, slik at jeg vet det er mer å gå på).

Så spørsmålet er hvorfor ikke Adobe LR bruker mer tilgjengelig kraft i form av både CPU og minne?

Noen som vet?(Eller er det parametere jeg selv må sette?)
medlem i 128 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav ehb » tir 21.04.2015 19:28

Om jeg ikke tar helt feil er Adobes programmer ivrige på å heller bruke GPU til mange operasjoner der f.eks. Apples programmer utnytter flere kjerner (og CPU). Har du sjekket hvordan belastningen er på GPUen?
medlem i 201 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav mactiss » tir 21.04.2015 21:27

Hei, og takk for svar!

Hvor ser jeg hvor hardt GPU får kjørt seg ?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav Valotunk » tir 21.04.2015 23:27

Lightroom benytter ikke GPU i noen operasjoner. Photoshop derimot gjør.
medlem i 198 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav Mumle » ons 22.04.2015 10:58

Du vil neppe få en stor ytelsesforbedring med mer RAM. De siste utgavene av OSX har minnekomprimering, slik at lite brukt informasjon blir komprimert i minnet. 8 GB er som regel nok.
Det er nok prosessoren som er flaskehalsen. Spar heller til ny maskin, eller aksepter hastigheten. Maskinen din er fin, den.

Den lille uklarheten kommer av at du ser en prøveversjon av bildet et lite øyeblikk, som blir skiftet ut med det bearbeidete bildet. Prøveversjonen har dårligere oppløsning. Venteperioden er den tida det tar å laste det inn.
medlem i 221 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav mactiss » ons 22.04.2015 12:35

Takk for opplysningen, da får jeg heller legge pengene i en ny maskin på sikt, men som du sier maskinen er bra den, og LR er vel ikke det tyngste programmet :-)

Vet du hvorfor det benyttes så "få" prosent av CPU feks ved eksportering?
medlem i 128 måneder
 

Re: Mer ram?

Innleggav Mumle » ons 22.04.2015 15:18

Jeg aner ikke hvorfor den bruker så lite CPU. I Aktivitetsmonitor vil du se at det er en mengde prosesser som går parallelt. Det er de som lager operativsystemet som avgjør hvordan ressursene fordeles, og hvor mye hvert program får lov til å legge beslag på.
medlem i 221 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]