Plaget med "Pop-up deals"

Diskusjon rundt Mac OS

Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav A-M09 » fre 19.09.2014 10:23

Hei!
Jeg får opp slike "pop-up deals" når jeg er inne på enkelte nettsider. Forstår at macen da er infisert av et adware program, men hvordan fjerner jeg det? Leste at spyhunter var anbefalt en plass, men leste en annen plass at spyhunter ikke var helt bra?! Hjelp? :)
medlem i 124 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav T.B.Hansen » fre 19.09.2014 11:31

Reklame-popups kan ligge på den enkelte nettsiden, og behøver ikke skyldes din egen maskin.

Uansett: Ikke installer programvare for å bli kvitt slike problemer! Den største (for ikke å si eneste) trusselen på Mac, er programvare som utgir seg for å fikse problemer og bedre sikkerheten. Man trenger rett og slett ikke slike programmer på Mac. Holder man Java oppdatert via Systemvalg og bare tillater Java der det er helt nødvendig og sikkert (les: nettbank), og krysser av i Systemvalg > Sikkerhet og personvalg for bare å tillate installasjoner fra Mac App Store, er man helt trygg.

Har man fått «malware» (noe man altså bare får, om man selv installerer slik programvare, som typisk kommer som «betaling» for gratisprogrammer), må man finne ut hva det er man har fått og hva programfilene heter (de har typisk navn som ikke stemmer med programnavnet, slik at man ikke skal finne dem ved enkle søk), og slette disse filene. Tips for denne jobben finnes i mange diskusjonsfora på Nettet. Men hvis noen der anbefaler å installere ny programvare for å løse problemet, se etter løsningen et annet sted.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav A-M09 » fre 19.09.2014 16:05

Okei. Tusen takk for råd!
Jeg har slettet de programtilleggene som lå i Firefox, tror du dette holder eller er det ikke sikkert jeg har kvittet meg med alt?
medlem i 124 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav T.B.Hansen » fre 19.09.2014 17:07

Uten å vite hva som forårsaket problemet, er det umulig å si. Slike saker kan ligge flere steder i systemet.

Du må forsøke å huske hva du har installert i det siste, og sjekke om noe av dette kan forbindes med «malware» e.l.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav A-M09 » lør 20.09.2014 14:00

Okei. Jeg brukte et nettsted til å omgjøre noe til PDF eller noe slikt, husker ikke helt.Lastet ikke ned noe program, men lastet jo ned dokumentet som PDF når dette var omgjort. Utover det har jeg ikke lastet ned noe program :S
medlem i 124 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav Orfeus » lør 20.09.2014 16:41


Brukerens avatar
medlem i 141 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav Kyra » tir 10.02.2015 11:36

Det finnes mye malware for Mac i disse dager
Jeg fikk Offers4U nylig- http://macsecurity.net/view/77/
medlem i 110 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav Fenalaar » lør 21.02.2015 16:13

Når man laster ned tibg, så må man for det første være svært obs på st man trykker rett "Download"-knapp. Flere websider har en helsikkes uvane med at det er annonser for et eller annet lugubert med en diger, grønn Download-knapp, og så er den faktiske nedlastingsknappen en liten tekstlenke "klikk her".

I tillegger det blitt en uvane med å bundle en masse skitt med programvare, der utviklerne tjener penger på bundlingen.

Java er et slikt eksempel, der du får med Ad/spywaren Ask toolbar og Ask search. Likeledes kommer Flash player meg Google Toolbar og vil gjerne legge inn Chrome som default nettleser.

Moralen er: Les alle dialogbokser som kommer opp eksta nøye, og fjern kryssene for alt mulig "ekstrautstyr" som programvaren kommer med.

I tillegg: vær forsiktig med hva du klikker på i Facebook. Forteller nettstedet at du må laste ned et eller annet for å se innholdet - skygg banen!

Johan-Kr
medlem i 208 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav Morse » lør 21.02.2015 16:21


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Plaget med "Pop-up deals"

Innleggav Ove » søn 22.02.2015 1:33

Helt enig med Morse! Direkte nedlasting her:

http://www.adwaremedic.com/index.php

Innholdet i lenken fra Kyra (10 feb 2015, 10:36), er betydelig foreldet, sjøl om det hele er postet for bare vel to uker siden. Det er lenge siden Safari-menyen så slik ut, i Yosemite har man i hvert fall ikke ikke disse mange valgene lenger.
medlem i 230 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]