MacBook Pro vil ikke starte

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Vikingdad » lør 20.09.2014 23:55

Makbooken min som er 3 år vil ikke starte etter siste oppdatering som kom idag. Hjulet snurrer og snurrer. Prøvde å starte i sikker modus, men det hjalp ingen ting. Prøvde også med alt, com knapp, p og r. Da startet den men mistet motet der. Hva gjør jeg når jeg kommer dit.
Takk for eventuell hjelp.
medlem i 157 måneder
 

Re: MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Morse » søn 21.09.2014 3:30

Hold du inne disse fire tastene til du hørte startlyden for tredje gang, før du slapp dem?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Vikingdad » søn 21.09.2014 11:47

Ja og jeg kom til div valg. Skal jeg laste ned OS X MAVRERICKS ?
medlem i 157 måneder
 

Re: MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Frodeul » fre 10.10.2014 20:32

min kone har samme problem med sin. men det skjer ingen ting selv om jeg holder inne disse fire knappene. selv etter 3 x oppstartlyden. prøvde også med fire oppstartslyder.
har du funnet en løsning?
medlem i 114 måneder
 

Re: MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Helge Hafstad » fre 10.10.2014 20:55

min kone har samme problem med sin. men det skjer ingen ting selv om jeg holder inne disse fire knappene. selv etter 3 x oppstartlyden. prøvde også med fire oppstartslyder.
har du funnet en løsning?


Vær kjapp med å få fingrene på Alt-Cmd-P-R etter start av maskinen, helst før den grå skjermen kommer opp. Av og til blir dette lest av maskinen som Cmd-R og da starter maskinen i «OS X Recovery»-modus. Kjør da Diskverktøy derfra og velg «Verifiser disk» i første omgang. Hvis den finner feil og ber deg reparere så velg det. Kjør ev også «Reparer diskrettigheter» om det er lenge siden du har gjort det. Nå finner du ihvertfall ut om det er disken det er noe feil med og ikke bare installasjonen. Avslutt Diskverktøy når du er ferdig og velg ev å installere OS X på nytt om du ikke kommer lenger.

Oppgradering eller bytte av kone hjelper dessverre ikke i denne sammenheng...:-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Frodeul » lør 11.10.2014 17:11

da skal jeg prøve det, og se hva som kommer ut av det. ( altså ikke bytte kona :-)

jeg har nå verifisert disk, og den var ok.
jeg har også reparert diskrettigheter. her var den noen uregelmessigheter, men den har reparert disse.
jeg kom ikke videre med dette, så jeg prøver å innstallere OS X på nytt. men når jeg skulle logge inn med apple id, så måtte jeg rett og slett lete etter @. da knappene har byttet plasser. ikke tall og vanlige bokstaver, men de andre tegnene. håper dette er noe forbigående. og at alt blir bedre etter å ha innstallert OS X på nytt :)

i forkant av dette, så fikk hun en melding i fra Norton programmet hun har. jeg så ikke meldingen selv. men det var visst et eller annet med iPhone å gjøre. slettet data eller noe sånt. er det noen mulighet for noe virus via telefonen?
medlem i 114 måneder
 

Re: MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Helge Hafstad » lør 11.10.2014 20:51

jeg har nå verifisert disk, og den var ok.
jeg har også reparert diskrettigheter. her var den noen uregelmessigheter, men den har reparert disse.
jeg kom ikke videre med dette, så jeg prøver å innstallere OS X på nytt. men når jeg skulle logge inn med apple id, så måtte jeg rett og slett lete etter @. da knappene har byttet plasser. ikke tall og vanlige bokstaver, men de andre tegnene. håper dette er noe forbigående. og at alt blir bedre etter å ha innstallert OS X på nytt :)

i forkant av dette, så fikk hun en melding i fra Norton programmet hun har. jeg så ikke meldingen selv. men det var visst et eller annet med iPhone å gjøre. slettet data eller noe sånt. er det noen mulighet for noe virus via telefonen?


Den der med tastaturet kan være at det byttes over til US-tastatur - ser du et flagg på menylinjen så velg norsk der.

Meldingen ang iPhone er det verre å svare på, det er ganske typisk at slike meldinger blir gjengitt på «delvis» husk (og forståelse). Sannsynligvis noe om sletting etter synkronisering/import av bilder e.l. og derav neppe farlig. Meldingen kommer vel opp igjen når iPhone kobles til på nytt...?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: MacBook Pro vil ikke starte

Innleggav Frodeul » søn 12.10.2014 9:46

ja, ordnet seg med tastaturet. men, det ble ikke noe annerledes ellers. jeg har verifisert og fått ok på disken for andre gang, reparert diskrettighetene, og innstallert OS X på nytt. men det er ingen forskjell. den blir bare stående på den grå skjermer men Apple symbolet, og står bare å loader..
er det noe annet smart å finne på?
medlem i 114 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron