JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav aredbear » man 15.09.2014 11:16

Hei, kjøpte JetDrive Lite 128gb og satte det i macbooken, finner det under diskverktøy, ser at det er formatert i ExFAT, får ikke formatert det til noe annet da alternativene ikke er mulig å velge/trykke på, de er grå/faded. Noen som har peil?
medlem i 185 måneder
 

Re: JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav kimern68 » man 15.09.2014 12:28

ExFAT er da et høyst kompatibelt filsystem for både OSX og Windows, noe som betyr at du kan både lese og skrive til ExFAT i begge operativsystemene. Det hadde vært værre om det hadde vært NTFS, for det vil ikke OSX skrive til uten en tredjeparts løsning. Mine eksterne disker er alle formatert som ExFAT siden de da er "universielle" for de fleste operativsystemene.
medlem i 140 måneder
 

Re: JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav aredbear » man 15.09.2014 15:58

Jeg skal kun bruke dette kortet på mac, og 99% av tiden skal det stå i macbook airen med iPhoto bildebiblioteket på det. Så skulle gjerne formatert kortet, og slik det er nå så kommer det heller ikke opp i Finder. Så mulig noe ikke er som det skal.

Noen som har tips til hvordan jeg faktisk kan løse problemet mitt?
medlem i 185 måneder
 

Re: JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav Macca » man 15.09.2014 17:38

Hvilken "fane" er du i under Diskverktøy når du skal formatere? Under "Partisjoner" er valgene grået ut...
Bilde

...men hvis du velger "Slett" så skal du kunne velge diverse formater:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav Truls Waage » man 15.09.2014 18:29

Jeg har dette kortet selv og det dukker opp automatisk i Finder hos meg uten å ha formatert det til noe annet filsystem. Må sies at jeg måtte sette det i, ta det ut, og sette det inn igjen før det dukket opp i Finder ved første gangs bruk.

Anbefaler ikke å kjøre noe annet enn ExFat på dette kortet. Har lest at dette kortet er optimalisert for ExFat og vil få betydelig redusert lese- og skrivehastighet hvis en bruker noe annet.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav aredbear » man 15.09.2014 18:48

Ok, takk for svar.

Hos meg så er det grått på begge de fanene, både for slett og partisjoner. Er ikke hjemme nå, men skal ta en printscreen og legge ut når jeg kommer hjem.

Har forsåvidt prøvd å ta det ut og inn flere ganger - også testet det på Mac Mini, samme der.
medlem i 185 måneder
 

Re: JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav aredbear » lør 20.09.2014 13:15

Sliter fortsatt med dette.

Her kommer bildene jeg nevnte. Takk for svar!:)

Bilde

Bilde
medlem i 185 måneder
 

Re: JetDrive Lite 128gb - Får ikke formatert det?

Innleggav Truls Waage » tir 23.09.2014 17:37

Rart. Hos meg har jeg mulighet til å formatere hvordan jeg vil. Tviler på det hjelper, men får du prøvd "førstehjelp" på den?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]