Hvilken Mac for filmredigering?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav Sorry » man 18.08.2014 22:47

Jeg har nå en MacMini som er 3 år gammel. i5 prossessor, 16 GB RAM og SSD. Bruker denne mot en 24" skjerm. Macen brukes til diverse kontorarbeid (Office), bilder (Aperture/iPhoto) og filmredigering med FCPX (familiefilmer osv). Dette fungerer faktisk veldig greit, men det er klart at den kunne vært raskere.

Jeg har tenkt å kjøpe ny Mac og lurer på hva jeg skal velge. Har lyst til å legge til en skjerm til for bedre oversikt i prosjektene i FCPX. Jeg lurer på om en ny MacMini vil være kraftig nok for å bruke 2 skjermer? Det er jo begrenset med tilkoblingsmuligheter så må vel bruke den ene skermen via HDMI og dette er vel ikke optimalt? Samtidig sikler jeg jo litt på MacPro. Vet dette er overkill for meg, men det hadde vært greit med en rask maskin. Hvordan er det å koble til 2 skjermer på en MacPro? Det er ikke aktuelt med 2 Appleskjermer så hvordan blir det med TB-DVI-D overgang? Vil det fungere OK?
medlem i 171 måneder
 

Re: Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav hen9ng » tir 19.08.2014 10:24

Altså de aller fleste mac'ene i dag vil klare den type arbeidsoppgaver du beskriver veldig fint. Jeg sitter på MacBook mid 2010 med 4 GB RAM og en 256 GB SSD og den kjører FCPX uten problemer dermed står du ganske fritt i hva slags mac du kan velge. Har du tatt stilling til om du ønsker stasjonær eller bærebar?

Jeg vil kanskje rådet deg til å velge en Macbook Pro, eventuelt MacBook Pro Rentina hvor du får sylskarpt bilde, no som er en fordel til redigering av film og bilder. Men som sagt litt opptil deg og dine ønsker.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav Mumle » tir 19.08.2014 13:45

Du kan fint kjøre to skjermer på din maskin. En går gjennom HDMI, en annen i Thunderbolt/Displayport. Siden du har SSD har du maxet hastigheten.
Mac Mini med i7 er dobbelt så rask, (se geekbench-sidene), men det er uforholdsmessig dyrt med Fusion drive, så du må sette inn SSD. Det blir dyrt. Denne maskinen er i realiteten en to år gammal modell, så du betaler mye for eldre teknologi. Det er å håpe på at det kommer en ny mini med Broadwell, men det skjer nok ikke før over jul.
Jeg ville kople til to skjermer mens jeg ventet på ny modell. Evt lagt inn et fast søk på Finn for å se om det dukket opp en billig i7.
medlem i 221 måneder
 

Re: Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav Sorry » tir 19.08.2014 21:10

Det er kun stasjonær som er aktuelt på hjemmekontoret. Har skjerm og maskinen skal stå i et annet rom. Ikke aktuelt med iMac nå. Derfor blir det enten MacMini (toppspekket ny model når dette kommer - ser for meg at den skal være OK) eller MacPro. Skjermen jeg har er DVI-D og jeg må bruke TB konverter. Det ser desverre ikke ut som om det er mulig å koble 2 slike på en MacMini. Regner med at det er problemfritt på en MacPro.

Jeg har en MacBookPro mid 2010, SSD og 8 GB RAM. Den er totalt ubrukelig til filmredigering, så jeg er ikke helt enig med hen9ng.
medlem i 171 måneder
 

Re: Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav kimern68 » ons 20.08.2014 13:52

Når det kommer til Mac Pro så er du i grunn ganske fri når det gjelder skjermer, den kan ha inntil 3 4k skjermer, eller 6 Apple Thunderbolt Display om det er mer ønskelig. Samt mange andre konfigurasjoner også, her er litt info hentet fra Apple Support om Mac Pro og flere skjermer:

You can connect up to:

Six Apple Thunderbolt Displays (27-inch), Apple LED Cinema Displays (27-inch), or third-party Mini DisplayPort displays.
Three 4K displays: two connected via Mini DisplayPort and one connected via HDMI.
One 4K Ultra HD TV or 4K display using HDMI and four Apple Thunderbolt Displays (27-inch), Apple LED Cinema Displays (27-inch), or third-party Mini DisplayPort displays.
Two HDMI (HD or 4K) devices: one connected via HDMI and one connected via Mini DisplayPort with an HDMI adapter (see note below).

http://support.apple.com/kb/HT5918?view ... cale=en_US

Og nye Mac Pro er jo som navnet tilsier, den nye pro maksinen til Apple og tilpasset for slik bruk. Eneste jeg finner litt dumt, er begrenset intern lagring, men her finnes det veldig mange løsninger på eksternlagring, så det går forsåvidt opp i opp.
medlem i 141 måneder
 

Re: Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav Sorry » fre 17.10.2014 0:05

Jeg er litt skuffet over denne oppgraderingen. Har rigget meg opp med 2 skjermer og Minien i et annet rom og ordnet meg en god arbeidsstasjon. Hadde sett frem til en real oppgradering av Minien for film og fotoredigering og hadde egentlig bestemt meg for at dette var den beste løsningen for meg. Kan jo oppgradere en Mini to ganger til prisen av en Pro. Synes allikevel Minioppgraderingen var litt skuffende.

Dere som har peiling: Hvor lang holdbarhet er det på en Mac Pro? Vil denne kunne fungere greit for filmredigering de neste 5-6 årene eller vil en 2017 MacMini være bedre?
medlem i 171 måneder
 

Re: Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav tparsli » fre 17.10.2014 8:56

Uten detaljer om hva slags videoredigering du driver med, blir dette litt i sjangeren "hvor mange runder er det på Bislett"...

* Lager du 5-10min små klipp eller 90min "film"?
* Fimer du i 2K eller 4K?
* Hvilken kodek bruker du? (forskjellen på AVCHD-light og MOV er stor i redigering)

Thomas
medlem i 184 måneder
 

Re: Hvilken Mac for filmredigering?

Innleggav Sorry » søn 19.10.2014 22:10

Jeg lager korte familiefilmer mm. Blir en ny GoPro med 4K, men det meste av redigeringen vil foregå med vanlig HD og er AVCHD. Har jo lyst på en supermaskin, men har ikke erfaring med slik pro-utstyr. Dersom jeg går for Pro vil det være den minste modellen og lurer veldig på holdbarheten av dette. Det bør holde lenger enn vanlig priset utstyr for å rettferdiggjøre investeringen.
medlem i 171 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron