Yosemite på eldre macer

Diskusjon rundt Mac OS

Yosemite på eldre macer

Innleggav sampaka » man 20.10.2014 9:48

Har en Macbook white Unibody late 2009. Core2Duo og 4gb RAM. Er usikker på om jeg skal oppgradere til Yosemite, siden jeg synes forrige oppgradering til Mavericks har gjort at enkelte ting går vesentlig treigere. Får blant annet lang "ventetid" når jeg starter opp maskin og når jeg skifter mellom brukerkontoer.
Hvordan er intrykket av Yosemite for dere med litt eldre maskiner? Merker dere at systemet krever mer ressurser?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Yosemite på eldre macer

Innleggav lmh1 » man 20.10.2014 10:54

Problemet ditt er vel du har Harddisk på kun 5400 RPM?

http://support.apple.com/kb/SP579?viewlocale=no_NO&locale=en_US

Tviler på det hjelper noe særlig før du bytter over til SSD disk.
medlem i 168 måneder
 

Re: Yosemite på eldre macer

Innleggav el-nico » man 20.10.2014 11:27

Min datter har en late 2008 aluminium, core2duo, 4GB RAM, og om sant skal skrives merker vi begge en bedring etter Yosemite.
Det går litt raskere, den er litt smidigere, og den peser ikke like raskt eller tungt når hun ser filmer eller gjør litt tyngre arbeid.

Har ikke fått testet hele herligheten med Yosemite ennå, men så langt er inntrykket bra :-)
medlem i 177 måneder
 

Re: Yosemite på eldre macer

Innleggav sampaka » man 20.10.2014 12:23

Godt å høre. Er ikke interessert i å begynne å skifte deler i maskinen, som stort sett brukes til nettbank, surfing og spotify, så hvis ikke Yosemite drar ned tempoet, så går jeg for det.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Yosemite på eldre macer

Innleggav Johnny Gleden » man 20.10.2014 15:08

Hei

Bare vær litt OBS på at det er noe som ikke er reversibelt tilbake til Mavericks om du går for Yosemit, så også noen prog og deres filer om du tar de i bruk og som jo ikke er uvanlig ved nye versjoner av både OS og Prog
Av Apple sin prog er det vel nye versjoner av iPhoto, iMovie, Aperture, Keynote, Pages og Numbers i Yosemite
Det gjelder også å være litt OSBS om du aktiverer iDrive i Yosemite og har noen iOS enheter som ikke kjører iOS8 da dokumenter som er lagret i iCloud forsvinner fra disse enhetene og vil da kun vises på enheter med iOS8 etter en aktivering og er ikke reversibelt
Ellers så er vel Yosemite ikke befengt med allt for mye bugs selv om det er en ny versjon av OSX
Men det anbefales som vanlig å vente litt om det er en maskin du er avhengig av i jobbsammenheng
Så har du ikke bruk for alle de nye funksjonen er vel fremdelse Mavericks et greit system
Jeg har utsatt oppdateringen til Yosemite på mine maskiner en stund pga noen av de overnevnte utfordringene
medlem i 119 måneder
 

Re: Yosemite på eldre macer

Innleggav HEFJELLS » man 20.10.2014 15:39

sampaka: Har en iMac midt 2007. 2,4 ghz og 4GB RAM og oppgraderte til Yosemite fra Maverick. Det funker helt fint hos meg. Synes oppstarten er blitt kjappere og at den generellt er litt kjappere/jobber lettere. Oppgraderte først og tok senere en clean install (cmd+r) men merket ikke noe forskjell med clean install. Bruken min er surfing, mail, bilder og et ganske stort musikkbibliotek.
medlem i 163 måneder
 

Re: Yosemite på eldre macer

Innleggav T.B.Hansen » man 20.10.2014 21:13

Alle Mac'er som kan kjøre Mavericks skal vel kunne kjøre Yosemite — og sistnevnte skal være litt raskere. Såvidt jeg kan se skal også all skikkelig programvare som virker i Mavericks virke i Yosemite — men mange har mye rart installert...

At det vil hjelpe noe særlig å sette inn en SSD på en seks år gammel MacBook, tviler jeg sterkt på. Hovedkortet vil begrense hastigheten. Ytelsesforbedringen på min Late 2009 MacBook Pro var marginal med SSD — merkes bare med litt kjappere oppstart; ikke under daglig bruk.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere