Virus scanner eller noe slikt?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Virus scanner eller noe slikt?

Innleggav Vegard1 » tir 21.10.2014 14:41

Hallo. I dag merket jeg at når jeg plutselig åpnet Safari, gikk til f.eks: YouTube.com, så åpnet det seg automatisk et vindu for MacKeeper-reklame, uten at jeg gjorde noe som helst. Det er ikke bare MacKeeper, men også andre programmer.

Derfor lurer jeg på om det er noen her som vet om noen gratis virus programmer, som kanskje kan gjøre jobben. Som leter på hele maskinen? Kommer også mer reklame på YouTube, i feltet mellom tittel og hvem som har lagt ut videoen og enda en reklame ved siden av videoen. Takker for svar! :)

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Virus scanner eller noe slikt?

Innleggav bambini » tir 21.10.2014 14:47

Ikke virus, men et slitsomt reklametillegg som bare mååååå bort før det gjør deg sprø ;)

Last ned dette programmet - IKKE FARLIG - og kjør det på Macen din.

Les hva han skriver først.

http://www.adwaremedic.com/index.php

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus scanner eller noe slikt?

Innleggav lazyjacket » tir 21.10.2014 15:00

Du kan evt gå på safarimenyen -> "Valg..." og deretter "Tillegg" for å sjekke om det er noen tillegg der du ikke har lagt inn / vil ha.

Ønsker du antivirus for din Mac, så finnes det alternativer hos Avast og Sophos. (begge har slitsomme online scannere som scanner linkene dine og ting kan ta tid å laste inn, så dette kan være lurt å skru av)
medlem i 132 måneder
 

Re: Virus scanner eller noe slikt?

Innleggav bambini » tir 21.10.2014 16:26

God ide å sjekke hvilke tillegg man har i Safari ved å gjøre som lazyjacket sier, men selv om du slår det av der så fjerner du ikke de mest hissige adware-tillegene. De må fjernes med programmet jeg linket til.

Glemte å si at etter at du har fjernet adwaren så må du huske å sette startside tilbake til noe du selv foretrekker (den falske søkesiden står der som regel fortsatt)!!

Jeg bruker alltid google.no som startside og tom side på nye faner jeg åpner. Dette for å ha en mest mulig snappy Safari ;)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Virus scanner eller noe slikt?

Innleggav T.B.Hansen » tir 21.10.2014 16:34

Antivirus-programmer er bortkastet på Mac. Du finner og fjerner ting som dette ved å tenke gjennom hva du har installert i det siste, og søke etter denne programvaren på Nettet. Da finner du kjapt oversikter over hvilke plagsomme filer som kan være installert, og hvor. Så finner du disse filene og sletter dem. Du trenger ikke ekstra programvare for å gjøre dette.

Og aller viktigst: Du unngår helt slike problemer om du bare installerer programvare fra Mac App Store og fra kjente utviklere som Microsoft og Adobe. Gratisprogrammer fra andre kilder enn App Store bør unngås; de er gjerne enten uferdige prosjekter der du fungerer som testbruker (noe som krever store kunnskaper, og helst en egen maskin som ikke brukes til viktige oppgaver), eller du betaler for dem med reklamespredning som det du har opplevd.

I motsetning til Windows har ikke Mac virus — skadelig programvare som spres og installeres uten at du vet det. Alt som installeres på Mac må du selv godkjenne. Klikker du automatisk «OK» på alt under en programvareinstallering, kan noe av det du godkjenner være ting du ikke ønsker eller ikke trenger. Denne risikoen er borte om du holder deg til den kvalitetskontrollen som ligger i App Store.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere